Woensdag 23/10/2019

Open race naar de Gouden Palm

Met nog slechts enkele competitiefilms voor de boeg komt het palmares van deze 54ste festivaleditie, dat zondagavond bekend wordt gemaakt, nu wel heel dichtbij. Zoals het er nu naar uitziet, wordt het wellicht een open race en dus een spannende proclamatie.

Cannes / Van onze verslaggever

Jan Temmerman

De laatste films die tijdens dit tweede festivalweekend worden voorgesteld, zijn niet de minste, want het betreft de nieuwe films van de 74-jarige Japanner Shohei Imamura en van de Taiwanese regisseur Hou Hsiao Hsien, die hier allebei reeds eerder in de prijzen vielen. Imamura kreeg zelfs al twee keer de Gouden Palm (voor De Ballade van Narayama en voor The Eel/De Paling), terwijl Hou Hsiao Hsien in '93 de Prix du Jury kreeg voor The Puppetmaster. Het blijft natuurlijk afwachten wat de jury, onder voorzitterschap van actrice Liv Ullmann, uiteindelijk zal beslissen, maar afgaande op de lijstjes met de sterretjes en bolletjes van de filmpers in de diverse vakbladen tekenen zich toch al enkele favorieten af, die wellicht in het palmares zullen opduiken.

Dat geldt bijvoorbeeld zeer sterk voor La Stanza del Figlio van de Italiaan Nanni Moretti en Vou Para Casa/Je rentre à la Maison van de Portugese veteraan Manoel De Oliviera, die eind dit jaar 93 wordt. Een andere veteraan, namelijk de 73-jarige Franse cineast Jacques Rivette, wist de Croisette te bekoren met zijn in het theatermilieu gesitueerde film Va Savoir. Maar het blijft hoe dan ook een zeer open wedstrijd, want ook de Coen-broers, David Lynch, de Iraanse regisseur Mohsen Makhmalbaf en de Oostenrijkse cineast Michael Haneke zijn zeker niet kansloos, zonder tenslotte publiekslieveling Shrek, de grappige digitale animatiefilm van Dreamworks, en natuurlijk ook de somptueuse openingsfilm Moulin Rouge te vergeten. Ook de competitiefilms die hier gisteren werden gepresenteerd konden op behoorlijk wat applaus rekenen. In La Chambre des Officiers van de Franse regisseur François Dupeyron wordt het verhaal verteld van een jonge Franse genieofficier, die bij het begin van de Eerste Wereldoorlog, tijdens een 'ongevaarlijke' verkenningsopdracht door een plotse obussenaanval gewond raakt in het aangezicht. Hij zal de rest van de oorlog in het ziekenhuis doorbrengen, waar via talrijke operaties geprobeerd wordt zijn gelaat opnieuw toonbaar te maken. Het resultaat is dus een soort 'oorlogsfilm' zonder gevechten. Het is een heel verzorgde, veeleer klassiek geënsceneerde en toch wel iets te lange, humane film geworden over levenskracht en 'wedergeboorte'.

Van zijn kant heeft de Taiwanese regisseur Tsai Ming-Liang (Vice l'Amour en The Hole) met Ni Nei Pien Chi Tien (Et là-bas, quelle heure est-il?) een rustige, bijna meditatieve en erg verfijnde film gemaakt over eenzaamheid en de behoefte aan menselijk contact. Het originele scenario laat ons kennismaken met Hsiao-Kang, een straatverkoper van uurwerken in Taipei. De jonge Shiang-Chyi wil enkel het uurwerk met dubbele tijdsaanduiding van Hsiao-Kang zelf kopen, want ze vertrekt naar Parijs. Hij aarzelt, want zijn vader is net overleden en hij vreest dat het verkopen van zijn eigen uurwerk het meisje wel eens ongeluk zou kunnen brengen. Hij doet het uiteindelijk toch en vanaf dan gaat hij overal uurwerken op de tijd van Parijs afstellen. Inmiddels probeert zijn moeder op haar eigen manier het overlijden van de vader te verwerken. Zij doet dat via allerlei rituelen die zijn door haar verhoopte reïncarnatie moeten bespoedigen. Als zij dan merkt dat de klok thuis plots een totaal ander uur aangeeft, is zij er vast van overtuigd dat dat het werk is van de geest van haar overleden man.

In de film zitten veel van dergelijke onnadrukkelijke grapjes verspreid, samen met een mooi geïntegreerde hommage aan de Nouvelle Vague-klassieker Les 400 Coups van Truffaut, waarbij diens fetisjacteur Jean-Pierre Léaud zelf ook even voor een cameo zorgt. Op die manier groeit deze verzameling los met elkaar verbonden situaties uit tot een minimalistische, tedere en sfeervolle, maar ook wel ironische film over eenzaamheid in de grootstad.

Film

Films van François Dupeyron en Tsai Ming-Liang op applaus onthaald

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234