Woensdag 20/10/2021

Krantenruzie

Open oorlog tussen The New York Times en El País

Archiefbeeld. Beeld REUTERS
Archiefbeeld.Beeld REUTERS

Het zit er bovenarms op tussen twee instituten in het internationale krantenland. De protagonisten: The New York Times en de Spaanse topkrant El País.

Het kwam voor Spanjaarden als een donderslag bij heldere hemel, toen er vandaag voor het eerst in meer dan tien jaar geen wekelijkse bijlage met de beste verhalen uit The New York Times bij hun krant zat. Meer zelfs, de twaalf pagina's met in het Spaans vertaalde artikels uit de Amerikaanse kwaliteitskrant, verdwijnt voortaan helemaal bij El País. Daarmee komt een einde aan een deal die ondertussen al sinds 2004 bestond.

Concurrentie

Het was dan ook geen toeval dat El País vandaag een artikel publiceerde met de veelzeggende kop 'Economische problemen beperken de uitbreiding van The New York Times'. Het stuk, dat ook naar het Engelse vertaald werd, is kritisch over het business model van de krant en zijn uitbreiding naar Zuid-Amerika met een Spaanstalige en naar Brazilië met een Portugese editie. Op die manier zouden beide kranten dus steeds grotere concurrenten van elkaar kunnen worden.

El País is ook erg kritisch voor de onafhankelijkheid van de NYT, die in het gedrang zou kunnen komen doordat miljardair en biermagnaat Carlos Slim nu een belang van 12,33 procent in de krant heeft. "Een eventuele aanwezigheid van een Amerikaanse krant in Mexico zou Slim helpen zijn activiteiten nog verder uit te breiden in een land waar hij nu al omnipresent is. Bovendien kan de NYT moeilijkheden ondervinden om zijn onafhankelijke lijn aan te houden in zijn nieuwe editie, met een aandeelhouder die zoveel invloed heeft in het land."

null Beeld ap
Beeld ap

Politieke inmenging en zelfcensuur

De gebeurtenissen van vandaag komen niet uit de lucht gevallen. Dinsdag ontsloeg El País een van zijn populairste en oudste columnisten, de 72-jarige Miguel Ángel Aguilar, op staande voet. Hij werd namelijk geciteerd in een artikel in The New York Times over de staat van de Spaanse media en politieke inmenging en zelfcensuur in het land. Onder de kop 'Spaanse nieuwsmedia worden uitgeknepen door regering en schulden' gaf het artikel forse kritiek op de politieke inmenging door de conservatieve regering-Rajoy. 11.000 journalisten verloren volgens het artikel hun baan na zeven jaren economische crisis.

"Werken bij El País was ooit de droom van elke Spaanse journalist", zei Aguilar. "Maar nu zijn mensen zo verbitterd dat ze vertrekken, soms zelfs met het gevoel dat de situatie zo is doorgeslagen dat kranten aan zelfcensuur doen." Enkele dagen na het NYT-stuk kreeg Aguilar, die freelance werkte, te horen dat zijn stukken na 21 jaar dienst niet langer gedrukt zouden worden, zodat hij alvast "van die last verlost zou zijn". Volgens El País wist Aguilar al langer dat zijn nieuwe project, de onafhankelijke nieuwssite Ahora, niet compatibel was met zijn bijdrages aan de krant.

El País bereikt elke dag 1,5 miljoen lezers met zijn printeditie, en behaalt per maand 5,2 miljoen unieke bezoekers. The New York Times zegt 846.000 lezers te bereiken via print, en 59 miljoen unieke bezoekers.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234