Zaterdag 31/10/2020

OpinieWouter Torfs, Geert Schotte ea

Open brief van Belgische CEO’s: ‘Als je online shopt, doe het dan lokaal’

Wouter Torfs is een van de ondertekenaars van de open brief.Beeld Photo News

Zo’n 24 Belgische merken en winkelketens trekken in een open brief aan de alarmbel: ‘2020 zal voor alle retailers een verloren jaar zijn.’ Ze vragen consumenten daarom om hun online aankopen te doen bij Belgische webshops. Lees hier de open brief.

Beste klant,

De wereldwijde crisis waarmee we met z’n allen geconfronteerd worden, kent een ongeziene en groeiende omvang. Ook de omvang van de gevolgen van de crisis zullen ongezien zijn. Hoe wij na deze crisis als maatschappij met elkaar zullen omgaan, zal in de loop van de volgende weken worden bepaald. Begrippen als zorgzaamheid en burgerzin zullen ons blijven leiden in ons handelen, ons denken en ons omgaan met elkaar.

Niet gemakkelijk maar juist

Hoe onze maatschappij na deze crisis naar haar handelaars zal kijken, wordt eveneens in de loop van de volgende weken bepaald. Alle handelaars, groot én klein, hebben zich sinds het begin van de crisis geïnformeerd en hebben zich, elk binnen zijn mogelijkheden, aangepast aan een nieuwe, steeds wijzigende, realiteit. De aandacht voor de gezondheid van klant en medewerker heeft ons steeds geleid, de beelden en berichten uit Italië indachtig.

Bart en Ann Claes. Ook zij ondertekenden de brief om lokaal online te winkelen.Beeld Photo News

Sinds de aankondiging van verscherpte maatregelen op 12 maart zijn handelaars in een nieuwe wereld terechtgekomen. Een wereld waarin de hoofdprioriteit bestaat in het verzoenen van klanttevredenheid met het garanderen van de gezondheid van u, onze klant, en elk van onze medewerkers. Sinds de bekendmaking van deze eerste reeks maatregelen hebben vele handelaars, zonder rekening te houden met de financiële impact en zonder dat de overheid ons hiertoe verplichtte, eenzijdig beslist om de veiligheid van medewerkers en maatschappij meer dan ooit centraal te zetten door proactief onze winkels te sluiten. Niet omdat het gemakkelijk was, maar omdat het juist was.

Verloren jaar? 

Of retailers nu zelf hebben beslist om winkels te sluiten in de strijd tegen deze onzichtbare vijand is in het verdere schema niet langer relevant. 2020 zal voor alle retailers, groot en klein, een verloren jaar zijn. Maar niettegenstaande de zekerheid van de zich opstapelende verliezen blijven wij ten dienste staan van de Belgische consument. Onze webshops blijven de volgende weken open en zullen, zoals u gewoon bent van onze winkels, hun uiterste best doen om uw verwachtingen maximaal te vervullen. In een periode vol onzekerheid en angst om ziek te worden, moet onze dank in die context uitgaan naar onze medewerkers in de distributiecentra, die in moeilijke omstandigheden hun best mogelijke inspanningen leveren. Tienduizenden, mogelijk méér dan honderdduizend, van hun winkelcollega’s wacht wellicht weken van onzekerheid en tijdelijke werkloosheid. In deze omstandigheden gaat onze dank ook uit naar de mensen uit de transportsector en de post- en koeriersbedrijven, die zorgen voor de levering van al die goederen.

‘Na deze crisis willen onze tienduizenden winkelmedewerkers u graag terug verwelkomen in hun winkels’, schrijven de CEO’s.Beeld BELGA

Belgische webshops

Zorgzaam en met burgerzin gaan wij allen de strijd aan tegen corona. Als sector vragen wij ook úw steun. Mogen wij vragen om, wanneer u online bestellingen plaatst (en dat zal u zonder twijfel ook doen) eerst aan uw lokale handelaar te denken? Ongeacht het om een zelfstandige ondernemer dan wel een grote nationale speler gaat. Mogelijk vindt u vergelijkbare producten op buitenlandse sites goedkoper, mogelijk garanderen zij een snellere levertermijn of mogelijk is de zoekervaring beter. Toegegeven.

Na deze crisis willen onze tienduizenden winkelmedewerkers u echter graag terug verwelkomen in hun winkels. Bent u bereid om ons hierbij te helpen en steunen? Koop op onze Belgische webshops (#kooplokaal).

Niet omdat het gemakkelijk is, maar omdat het juist voelt.

Dominique Motte (A.S. Adventure)Michel Delfosse (Bel & Bo), Anja Maes (Brantano), Elise Vanaudenhove (Bristol), Bart Saelen (Caroline Biss)Manu Bracke (CKS), Toon Bossuyt (Colora), Filiep Blontrock (Damart Belux), Tanguy De Ripainsel (Di & Planet Parfum), Frédéric Helderweirt (E5 Mode), Charles-Henri de Maleissye (Fnac - Vanden Borre), Dieter Penninckx (Fred & Ginger), Philippe De Moor (FUN), Ann & Bart Claes (JBC), Tom De Coene (Lattoflex), Stephan Jeger (LolaLiza), Alain Hellebaut (Maxi Toys), Mimi Lamote (Mayerline), Wim Herman (Sleeplife), Geert Schotte (Standaard Boekhandel & Club), Patrick Steylaerts (Steylaerts Badkamers), Wouter Torfs (Schoenen Torfs), Corneel De Maeyer (Veritas), Luc Van Mol (ZEB & The Fashion Store).

Lees ook:

‘Koop alsjeblieft Belgisch’: ondernemers vragen om online te shoppen in eigen land

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234