Zondag 09/05/2021

OPCW spreekt Rusland tegen over gif dat tegen Skripal werd gebruikt

Peter Wilson, Brits ambassadeur in Nederland en lid van de Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens, gaf een persbriefing in Den Haag.  Beeld EPA
Peter Wilson, Brits ambassadeur in Nederland en lid van de Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens, gaf een persbriefing in Den Haag.Beeld EPA

De bewering van Rusland dat dubbelspion Sergej Skripal en zijn dochter in het Britse Salisbury zijn vergiftigd met een in het Westen gemaakt gifgas, klopt niet. Op de plaats delict is volgens de Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens (OPCW) alleen novitsjok gevonden. Dat is een zenuwgas van Russische makelij. Intussen onderzoekt de Britse mediawaakhond of de Russische nieuwszender RT partijdig was over de vergiftiging van Skripal.

De Russische minister Sergej Lavrov van Buitenlandse Zaken stelde dat een Zwitsers laboratorium dat voor de OPCW werkt, sporen van een westers zenuwgas had aangetroffen. Maar het lab had het zogeheten 3Q toegevoegd aan een controlemonster, om vast te stellen of het onderzoek naar de monsters uit Salisbury zorgvuldig was verlopen en niets over het hoofd was gezien, zegt de OPCW.

De met de VN verbonden organisatie houdt vast aan de conclusie dat de Skripals zijn getroffen door novitsjok. "We zouden geen spoortje twijfel moeten koesteren over de betrouwbaarheid van de OPCW-laboratoria."

OPCW-directeur Ahmet Üzümcü bevestigde dat Sergej Skripal en zijn dochter Joelia vergiftigd werden met novitsjok. "Er werden geen andere chemische producten geïdentificeerd in het laboratorium", klinkt het.

Objectiviteitsonderzoek

De Britse mediatoezichthouder Ofcom is zeven onderzoeken begonnen naar de Russische nieuwszender RT. Daar moet uit blijken of de zender de regels over onpartijdige berichtgeving heeft overtreden sinds de vergiftiging van Skripal in de Engelse stad Salisbury.

Ofcom zei dat RT zich in het verleden ongeveer even goed aan de regels heeft gehouden als andere zenders. "Maar sinds de gebeurtenissen in Salisbury hebben we een forse toename gezien van het aantal RT-programma's waarbij grond is voor onderzoek vanwege mogelijke overtredingen van de uitzendcode van Ofcom", aldus de mediatoezichthouder.

De nieuwszender, het voormalige Russia Today, liet vandaag weten dat zijn journalistieke werkwijze niet is veranderd sinds de vergiftiging van Skripal en zijn dochter. Een woordvoerster van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken had vorige maand gewaarschuwd dat "geen enkel Brits medium nog in ons land zal werken als ze Russia Today sluiten".

De Russische ambassade in Londen zei in een reactie dat de "gerichte controle" van RT de persvrijheid zal aantasten en een bron van zorg is.

De Britten houden de Russen verantwoordelijk voor de moordaanslag. Moskou ontkent.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234