Donderdag 25/02/2021

Op zoek naar het wellnesswalhalla

Spaanse tegelfabrikant voor de rich & famous Porcelanosa draait nu ook de kraan open

Vraag eens aan de man in de straat om een tegelfabrikant te noemen. Eentje maar, een Belgische. Tenzij je net een architect of bouwspecialist te pakken hebt, blijft het akelig stil. Doe hetzelfde in Spanje. Daar klinkt het eenduidig en in dat heerlijke taaltje: 'Porcelanosa, señora.' Nu gooien ze zich op de nieuwe lucratieve markt van de homewellness. Van baarmoederspa tot ijston of zwembad met waterval.

Door An Bogaerts

et begint al op de luchthaven van Valencia. De inkomhal is bezet met marineblauwe tegels van Porcelanosa. En dat zullen de toeristen geweten hebben. Torenhoge Porcelanosa-advertenties heten ons welkom in Valencia, het tegelwalhalla van Spanje. Heel even ontstaat er geroezemoes. Of deze advertenties speciaal voor de pers zijn opgehangen en of dat niet te veel van het goede is. Dimitri Decherf, de Belgische salesmanager van het Spaanse merk, stopt het geroddel: "Porcelanosa is voor Spanje wat Coca-Cola is voor de rest van de wereld." De dagen die volgen, moeten we hem gelijk geven.

Porcelanosa ontstaat in 1973 wanneer een handige tegelmaker en een slimme sinaasappelboer de handen in elkaar slaan. De ene weet hoe hij degelijke tegels moet maken, de andere kent alles van marketing en export. Onder de catchy naam Porcelanosa starten ze met een tegelfabriek. Nu, 35 jaar later, telt Porcelanosa 350 showrooms in 80 landen en werken er 4.000 mensen op een totale oppervlakte van 600.000 vierkante meter. In Villareal bezit de Porcelanosagroep verschillende straten, allemaal volgebouwd met fabrieken en showrooms.

Het succesverhaal van Porcelanosa spreekt bij heel wat Spanjaarden tot de verbeelding. Het is een eer om voor het winstgevende bedrijf te mogen werken. Bovendien zijn de doorgroeimogelijkheden binnen Porcelanosa niet min. "Bij Porcelanosa houdt men er een aparte bedrijfsvisie op na", aldus Decherf. "Om geen toptalent te verliezen aan andere bedrijven én om het enthousiasme en de ambitie hoog te houden, hebben enkele managers hun eigen bedrijfje binnen de Porcelanosagroep gekregen." De jonge Porcelanosamedewerkers dromen ervan ooit ook op die manier te worden beloond.

Deze strategie heeft ervoor gezorgd dat de Porcelanosagroep intussen al acht verschillende firma's telt. Porcelanosa, Venis en Ceranco maken alle drie keramische tegels en zijn zo elkaars grootste concurrenten. L'Antic Colonial maakt ook tegels, zij het in een meer traditionele, landelijke stijl. Butech verzorgt de technische kant met isolatiemateriaal, lijmen en verwarming. Noken en Gammadecor leveren dan weer alle sanitaire voorzieningen. Een van de jongste en nu al meest winstgevende projecten van de Grupo Porcelanosa is System-Pool, het antwoord op de steeds stijgende vraag naar wellness in eigen huis.

"Heel wat mensen hebben de afgelopen jaren kennisgemaakt met het wellnessgebeuren in hotels, wellnesscentra of saunacomplexen", aldus Paco Monfort, directeur van System-Pool. "Dat is ook waar wij mee begonnen zijn, het inkleden van grote centra. Maar toen we de smaak eenmaal te pakken hadden, ontstond natuurlijk ook de interesse om dit thuis te kunnen realiseren. De opkomst van de individuele massagebaden en stoomcabines was een eerste stap in die richting. Nu echter wordt wellness thuis ook een sociaal gebeuren. Samen relaxen met vrienden of familie, wat bijpraten, kortom, het wat gezellig maken." Net als alle andere Porcelanosabedrijven richt System-Pool zich vooral op de high class-markt. En dat wordt duidelijk in hun showroom, waar de 'echte wellnessbadkamer' wordt voorgesteld. Twee fitnesstoestellen, een stoomcabine, een klein zwembad en een spa. Of een groot zwembad, een hamam, een ijston en wat relaxzetels. Aan de klant om zijn of haar eigen ontspanningsoord samen te stellen.

In een aparte hoek staan enkele prototypes van wat System-Pool dit jaar nog allemaal op de markt zal brengen. Een zwembad volledig uit inox, inclusief waterval, regendouche en jetstream. Een watermassagetoestel dat als een horizontale douche boven een relaxzetel hangt. Een tiental douchekoppen met verschillende watertemperaturen wisselen elkaar af en masseren zo het hele lichaam terwijl je heerlijk ligt te niksen. Vervolgens worden we binnengeleid in een donker, vochtig kamertje. Een zwakke bastoon geeft een ritme aan. "Dat is de hartslag", aldus Monfort. "In deze spa wordt het baarmoedergevoel opgewekt." Tijd om de spa even snel uit te proberen is er niet, want "in de baarmoeder neem je je tijd", maar de jonge Spaanse goden van System-Pool verzekeren me dat mensen drijven in de baarmoederspa. Daar zorgt het hoge zoutgehalte voor.

Wat wel even snel tussendoor kan, is een sessie in het bubbelbad dat speciaal werd ontwikkeld voor mensen zonder tijd. Het bad is namelijk voorzien van Bluetoothtechnologie. Via een gsm kan je het bad de instructie geven om alvast op te warmen en wat te bubbelen. Bij thuiskomst wacht je dan een heerlijk bad op de gewenste temperatuur. En de gewenste kleur. Want kleurentherapie is volgens Monfort booming business. Een sms'je dus met temperatuur, kleur en bubbelsterkte en thuiskomen was nog nooit zo ontspannend.

Het wellnesssegment geeft de Porcelanosagroep ongetwijfeld wat extra charme en standing, maar zelfs als tegelfabrikant heeft het bedrijf een erg sexy imago, iets wat in ons land ondenkbaar is. Elke bekende Spanjaard wil zich associëren met Porcelanosa. Een nieuwe winkel die wordt geopend, is voor de Spaanse pers een topevenement. Onlangs nog organiseerde Porcelanosa een lunch voor 500 klanten, medewerkers en vrienden. Op de rode loper verschenen onder anderen Claudia Schiffer, Kevin Costner en topmodel Nieves Alvarez. Voor de lunch werd een gigantische doorschijnende tent opgezet midden in een van de tegelfabrieken. De vaste gezichten van de Porcelanosa-advertenties zijn George Clooney en Isabel Preysel, de ex-vrouw van Julio Iglesias die na haar scheiding op heel veel steun van het Spaanse volk kon rekenen.

Vorig jaar werd al voor de derde keer het Porcelanosapolotoernooi gehouden. In het Coworth Polo Park van de sultan van Bruneï streden prins Charles en zijn zonen William en Harry om de Porcelanosatrofee. James Bond Pierce Brosnan vloog voor de gelegenheid over van LA om het toernooi nog wat meer prestige te geven. Glitter, glamour, prestige... en dat allemaal voor tegeltjes. Hoe komt het dan toch dat wij Porcelanosa in België niet kennen? "De mensen die het moeten kennen, kennen het", aldus Decherf. "Wij hoeven in België geen grootschalige mediacampagne te voeren, want we kunnen de bestellingen nu al bijna niet meer volgen. Onlangs hadden we nog een groot project in Brussel: het wellnesscentrum Spasiba. En ook heel wat ziekenhuizen zijn geïnteresseerd in Porcelanosa. Wij maken namelijk ook tegels die eruitzien als hout. Voor ziekenhuizen is dat ideaal: de gezelligheid van hout met de hygiëne van tegels." Het gewone volk kan een glimp van Porcelanosa opvangen op Batibouw. George Clooney stuurt helaas zijn kat. n

info Wellness, tegels en sanitaire toestellen van Porcelanosa op Batibouw, paleis 7, stand 205 (Saunashop) en paleis 6 stand 129 (Intercarro). www.porcelanosa.com, www.saunashop.be en www.intercarro.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234