Donderdag 22/08/2019

Op zoek naar het beste jaar uit de popgeschiedenis

Zaki: 'De invloed van die periode, van mei '68, dat wordt zwaar overschat hoor'

Was het nu '67 of '68?

Met de summer of love was 1967 niet enkel het hoogtepunt van de hippiecultuur, volgens de luisteraars van de Britse Radio 2 was het ook het ultieme popjaar. Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band van The Beatles en 'Let's Spend the Night Together' van The Rolling Stones zitten duidelijk nog diep verankerd in het collectieve bewustzijn van de vijftigers die massaal hun stem uitbrachten. Maar of '67 daarom nooit werd overtroffen?

Brussel

Eigen berichtgeving

Armand Plottier

Radiomaker Guy De Pré (onder meer van De Pré historie) twijfelt er niet aan. Niet '67, wel het jaar dat erop volgde, was het ultieme popjaar. "Er zijn toen bijzonder veel leuke plaatjes gemaakt", aldus De Pré. "Plaatjes die het bovendien nu nog goed doen. Mijn favoriete plaat aller tijden bijvoorbeeld: 'All along the Watchtower' van Jimi Hendrix. Een goede tekst van Bob Dylan en een fantastische sound."

Aan '67 bewaart De Pré minder goede herinneringen. In Vlaanderen lag men volgens hem van die hele summer of love niet wakker. "Ondanks hippe vogels als Jimi Hendrix, The Doors, Procol Harum, Scott McKenzie, The Velvet Underground, Pink Floyd en The Flowerpot Men was het Vlaanderen van '67 vooral in de ban van crooners als Tom Jones en Engelbert Humperdinck, artiesten die trouwens ook over het Kanaal meer platen verkocht dan The Beatles. Er zijn in '67 al te veel ronduit melige hippieplaten gemaakt om het predikaat van hét ultieme popjaar te verdienen. In de televisieversie van De Pré historie tonen we 'All you Need is Love' van The Beatles, die met een wereldwijde tv-uitzending, bekeken door 150 miljoen mensen, het jaar mochten afsluiten. Dat zegt genoeg, niet?"

Bert Geenen, vandaag antennemanager van VTM, maar vroeger onder meer regisseur en omroeper bij Radio 1, presentator en producer van Studio Brussel en netmanager bij Radio Donna, is wat milder dan De Pré. "1967 is zonder twijfel een verdedigbare keuze", reageert hij. "Heel veel talentvolle groepen braken door in '67 en bevestigden het jaar daarna. Qua stijl lagen die jaren heel dicht bij elkaar. Zelf was ik toen vijftien, de ideale leeftijd om door een muziekgenre blijvend beïnvloed te worden."

Uit '67 herinnert Geenen zich vooral 'From the Underworld' van The Herd, 'Nights in White Satin' van The Moody Blues, 'Puppet on a String' van Sandie Shaw, enkele singles uit 'Piper at the Gates of Dawn' van Pink Floyd, 'The Wind Cries Mary' van Jimi Hendrix, Boudewijn de Groot en Sgt. Peppers van The Beatles. "Allemaal platen die nog wel ergens ver weg in mijn kelder staan, maar die ik niet zo vaak meer uit hun hoezen haal."

Eind jaren zestig draaide Jacky Dewaele alias Zaki niet enkel plaatjes bij de BRT, samen met kompaan dj Mike (Verdrengh) bezocht hij ongeveer alle zalen onder de Vlaamse kerktorens met zijn destijds fameuze discobar. Dewaele: "Het ultieme popjaar? Was het nu '67 of '68? Ik zou het niet weten."

Overdreven veel last van nostalgische gevoelens heeft Dewaele niet. "Die levensfilosofie van destijds, dat gevoel van 'we gaan de wereld beter maken', dat kennen we natuurlijk niet meer. Maar voor het overige? De invloed van die periode, van mei '68, wordt zwaar overschat hoor."

'All You Need is Love' blijft Dewaele een uitstekend nummer vinden, net als 'Respect' van Aretha Franklin. "En 'Let's Spend the Night Together' van The Stones staat ook nog altijd als een forse burcht overeind."

Wat er in 2006 ook moge gebeuren, de ultieme plaat van de komende twaalf maanden zal ongetwijfeld schatplichtig zijn aan een van de illustere voorlopers die 38 jaar geleden werden gemaakt.

De mijlpalen van '67

* Sgt Peppers's Lonely Hearts Club Band (The Beatles)`

* 'Let's Spend the Night Together' (The Rolling Stones)

* Are You Experienced? (The Jimi Hendrix Experience)

* The Piper at the Gates of Dawn (Pink Floyd)

* 'Respect' (Aretha Franklin)

* 'Ben ik te min' (Armand)

* The Velvet Underground and Nico (The Velvet Underground)

* 'Move' (Jess and James)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden