Vrijdag 30/07/2021

Prince

Op zoek naar de geest van Prince (4): Iedereen in Minneapolis hield van hem

STIJN in Minneapolis Beeld Francois Vidal
STIJN in MinneapolisBeeld Francois Vidal

De Belgische muzikant Stijn Vandeputte, een van de bekendste Prince-fans van ons land, trok naar Minneapolis voor Celebration 2017, het officiële live-eerbetoon voor Prince. Naar aanleiding van het éénjarige overlijden van de Amerikaanse popster volgen we zijn paars gekleurde avonturen elke dag mee.

Een concert van The Time, de beruchte funkband waarvoor Prince alle muziek schreef? Wij zouden er een moord voor begaan. Stijn Vandeputte ziet de groep zowaar spelen in Paisley Park, het mecca voor elke Princefan. "Een redelijk strakke set", laat hij ons weten vanuit Minneapolis. "Alleen jammer dat niet alle oorspronkelijke leden meespeelden. Zoals Jerome Benton, de grapjurk die altijd de rechterhand van zanger Morris Day was. Raar om hem niet op het podium te zien. Maar goed, ik heb de hele tijd staan dansen. Op hun classics '777-93 11’ en 'Tricky’ kun je moeilijk blijven stilzitten."

Daar houdt het voor Stijn niet op. Hij heeft nog een privé-tour door Paisley Park te goed én concerten van The New Power Generation en 3RDEYEGIRL, twee beroemde begeleidingsbands van Prince.

De pot op met Prince

De voorbije nacht kregen we een mail van Stijn waarin hij zijn bezoek aan First Avenue beschrijft, de club waar Prince de film Purple Rain én de titelsong opnam.

"Je ziet er een replica van de brommer uit Purple Rain, een mixingdesk met daarop de namen van de bandleden en Prince. We krijgen ook een heleboel verhalen over de geschiedenis van de zaal te horen. Een beetje komisch toch: zelfs op de toiletten schalt Prince uit alle speakers. Ik zat op de pot, terwijl 'I Could Never Take the Place of Your Man' door de ruimte blies. Een beetje too much misschien.

Daarna ging het naar Electric Fetus, de favoriete platenwinkel van Prince, die hij nog een week voor zijn dood bezocht. Hij kocht er cd’s van Stevie Wonder, Joni Mitchell en Santana. Ter gelegenheid van Record Store Day spoorde hij vorig jaar nog mensen aan om er heen te gaan: 'Support your local record store!' Vandaag zit de zaak eivol. Dankzij alle extra Prince-merchandising en de speciale Record Store Day-releases doet de winkel gouden zaken.

Later, in Paisley Park, wonen we een screening bij van een concert uit 1985 in Miami, toen Prince op het hoogtepunt van zijn kunnen was. Een prachtige show met een uitgelaten Prince die op hoge hakken van de hoogste trappen sprong. Tragisch ook, want door zich zo jarenlang uit te sloven heeft hij zijn lichaam helemaal uitgeput, wat tot zijn vroegtijdige dood leidde.

Tijdens de panelgesprekken horen we weer fijne anekdotes over de grillen van Prince. Toen hij in Paisley Park weer eens een speakerset had opgeblazen, had zijn technische staf speciale boxen gebouwd die nog enkele octaven lager konden, omdat Prince dol was op die lage tonen. Helaas hadden die jongens er niet op gerekend dat de diepe tonen doorheen alle bureaus van het gebouw zouden vibreren en zelfs de wc’s in de mannentoiletten lieten meetrillen, tot de tegels van de muren vielen."

Wie kraakt de kluis?

Als we Stijn 's ochtends uit bed halen voor een Skype-gesprek, willen we graag de details horen. Wie is hij nog tegen het lijf gelopen in Paisley Park? En heeft hij nog vaak de zakdoek moeten bovenhalen?

Stijn Vandeputte: "Damaris Lewis, de danseres en Prince-muze, leidt elke bezoekdag in met die typisch esoterische, trage stem van haar. Gisteren begroette ze ons met: 'Hi everybody, I want y’all to focus on laughter today cause that’s what he liked to do.' Allez, we gingen dus lachen. (lacht) Nee, echt momenten van verstilling waren er deze keer niet. Op de getuigenis van de producer Chris James na misschien. Hij heeft héél close met Prince samengewerkt aan diens laatste plaat HITNRUN: Phase 2. Toen we hem vroegen hoe het voelde om weer in Paisley Park te zijn, vertelde hij hoe hij als kind een stuk karton had uitgeknipt, een lange jas had aangedaan, een stok had gezocht die als gitaar moest dienen en vervolgens voor MTV liedjes van Prince stond te playbacken. Toen begon hij te huilen. Dan wordt het wel even stil in de zaal."

De merchandise Beeld Stijn
De merchandiseBeeld Stijn

Ben je in de buurt van zijn legendarische kluis geweest, de zogeheten The Vault?

"Nee, zelfs technici die er al jaren werken, hebben die legendarische kluis vol onuitgegeven opnames nooit gezien. Ik heb even kunnen praten met Susan Rogers, de bekendste technicus uit de entourage van Prince, die midden jaren 80 mee aan de wieg stond van The Vault. We hebben haar geprobeerd diets te maken dat zij toch de heruitgave van de muziek uit die gouden jaren tachtig zou moeten superviseren, als de nazaten van Prince tenminste van plan zijn die uit te brengen. 'I don’t call the shots', zei ze. Ze zet zich er wel keihard voor in maar de belanghebbenden en hun advocaten hebben natuurlijk het laatste woord. 'Maar wij zijn wel de mensen die die platen moeten kopen', zeiden we. En het is zo: je kan als fans maar proberen een signaal te geven dat de releases uit de kluis deftig moeten worden uitgebracht."

Kijk je op een andere manier naar Prince, na de voorbije dagen Paisley Park en Minneapolis te hebben doorkruist?

"Enorm. Herinner je je die sheriff die bij het overlijden van Prince de pers te woord stond en zei dat het simpelweg voelde 'alsof één van ons' gestorven was? De locals hebben hem allemaal gekend. Iedereen die in Paisley Park werkt, woont in de buurt. En ze hebben allemaal hun eigen Prince-anekdote. Gisteren praatte ik met het plaatselijke radiostation The Current in een kleine koffiebar. Ook die mensen kenden hem nog van vroeger. Iedereen heeft respect voor hem en is op één of andere manier aan hem verbonden. Je begrijpt waarom Prince altijd in Minneapolis is blijven wonen. Hij was verknocht aan zijn thuishaven, aan zijn roots. Die heel menselijke kant voel je overal in de stad."

Paisley Park Beeld Francois Vidal
Paisley ParkBeeld Francois Vidal

Everybody freaky

"Het grootste cadeau dat Prince ons heeft nagelaten", schrijft een contemplatieve Stijn in zijn mail, "is niet dat ene memorabele concert of die ene onuitgegeven song. Het klinkt misschien zweverig, maar zijn kracht om mensen samen te brengen van allerlei pluimage maakte hem uniek. Zoals hij zelf in 'Uptown' zong: 'Black, white, Puertorican, everybody’s just a-freakin'. Iedereen die Paisley Park bezoekt, is nét daarom heel dankbaar om in die context gelijkgezinden te leren kennen, in zijn huis nog wel.

Nu ik er de weg naartoe heb gevonden … en zelfs als ik niet meer zou terugkomen: Paisley Park is in your heart."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234