Donderdag 05/08/2021

Op theaterreis in hartje Mechelen

Onder impuls van directeur Guido Wevers begint het Mechels Miniatuurtheater (MMT) vanavond aan een nieuw en spannend hoofdstuk. Wevers volgde drie maanden geleden Manu Verreth op en presenteert nu Weerlicht 5, een theaterreis bestaande uit vijf voorstellingen. Van Geertrui Daem tot Thomas Bernhard: het moet kunnen in het MMT-nieuwe stijl.

Het interview met Wevers vindt plaats op een grijze maandagochtend, maar van 'moeilijk uit de startblokken' is er in het Mechels Miniatuurtheater geen sprake. In alle kamers van het oude pand aan de Hanswijkstraat wordt er gewerkt, hoor je boormachines en hamers en zie je muzikanten en acteurs zich reppen naar een repetitie. Vanavond vindt de première plaats van Weerlicht 5, een reeks voorstellingen "die elk op zichzelf staan maar die samen een groter verhaal vertellen". Aan het publiek wordt gevraagd om te kiezen uit het aanbod - wie alles wil meemaken moet minstens één avond terugkomen.

Alles, dat is: Moederskind van Geertrui Daem, Kunst van Yasmina Reza, Weerlicht van Daniël Call, Ludo, Ludo, Ludo van Adrie van Dijk en Minetti van Thomas Bernhard. Toneelstukken waartussen er op het eerste gezicht geen rode draad te spinnen valt, maar Wevers is vastberaden zijn publiek het tegendeel te bewijzen. Hij heeft alvast de ervaring om dat te doen: Wevers is in het theater actief sinds begin de jaren zeventig. Toen liet de Maasmechelaar het Leuvense studentenmilieu voor wat het was en trok hij naar Maastricht, naar de theateropleiding. Vervolgens ging het naar Friesland met het gezelschap Triater; daarna was hij jaren als artistiek leider verbonden aan het Kruis van Bourgondië, sinds het Theaterfestival 1997 (De Hartstreek) bekend bij het grotere publiek. Drie maanden geleden volgde hij Manu Verreth op.

Wevers: "In feite gaf Manu mij de opdracht om het MMT-gezelschap bij de tijd te houden. We hebben elkaar toen eens goed in de ogen gekeken. 'Gaan we ervoor? Okee dan.' Als je als gezelschap een verhaal wilt vertellen over het Vlaanderen van vandaag, moet je je de vraag durven stellen: wat is hier onderhuids aan de hand? Daarmee bedoel ik geen journalistieke aanpak. De kracht van theater is juist om het onderhuidse, de koorts zeg maar, te pakken te krijgen. Want Vlaanderen bestaat niet langer uit één waarheid. Vanmorgen nog hoorde ik op de radio interviews over het katholicisme. Dan hoor je luisteraars vertellen dat ze 'werelds' geworden zijn. Zie je, enerzijds heb je nog het Vlaanderen dat gebed is in oude structuren en tradities, anderzijds is er het Vlaanderen dat toegetreden is tot het tijdperk van het postmodernisme. Jullie krant bijvoorbeeld: hoe De Morgen is opgemaakt, de dingen formuleert... Toen ik vijfentwintig jaar geleden wegging uit Vlaanderen, had je dat nog niet.

"Daarom ook hebben we een reeks voorstellingen gemaakt. Beschouw het als een eerste stap. We wilden laten zien in welke richting we willen werken, een discussie op gang brengen. Want het MMT moet worden opengebroken; dat is nog iets anders dan álles willen veranderen."

Intussen zijn wel enkele muren gesloopt, letterlijk zelfs. Wevers: "Het een leidt tot het ander. Toen de stukken gekozen waren, ontdekte ik het decoratelier beneden. Dat stond vol troep van de voorbije dertig jaar. Maar daar doorheen kijkend dacht ik dat die ruimte wel een fantastische loft zou kunnen suggereren. Een ideale plek om Kunst (een komedie over kunst en snobisme, SH) te spelen. Het dwingt ons ook om vragen te stellen over het acteren zelf. Want op locatie word je geconfronteerd met praktische problemen, je moet anders gaan denken."

Was het in het begin niet aftasten met de oudere MMT-acteurs? "Ik moet zeggen dat ik in de eerste plaats een heel groot verlangen tegenkwam in dit gezelschap. Blijkbaar dachten vele mensen dat ik andere acteurs zou aantrekken - ik was daar verbaasd over. Ik kende natuurlijk het MMT niet echt, maar ik had hier wel een gastregie gedaan. Volgens mij is dit een gezelschap waar je heel veel mee kunt, en er is zeker een gretigheid om te investeren in de toekomst.

"Weet je, in Nederland kan zowat alles op het toneel. Of je daar nou bruingebakken met je blote kont op het toneel gaat staan draaien: het maakt allemaal niet veel meer uit. Maar hier in Vlaanderen doet het er toe, kunnen er debatten plaatsvinden omdat mensen kwaad worden door een toneelstuk. Er is dus ook een noodzaak voelbaar.

"In Weerlicht bijvoorbeeld wonen twee zussen in een oud hotelletje op het platteland. De jongste gaf haar carrière op om haar zus uit een psychiatrische instelling te houden. Dat hotel is dus een plek waar een ogenschijnlijk ouderwets begrip als 'naastenliefde' vorm krijgt. Uitgerekend daar strijkt per ongeluk een carrièrezuchtige zakenvrouw neer, met drukdoenerij en intellectuele zelfgenoegzaamheid. Nou, dan krijg je het soort confrontatie waarvan ik sprak."

Wevers heeft als directeur een contract voor vier jaar getekend, maar benadrukt dat hij met het MMT "iets blijvends" wil opbouwen. Voor het voorjaar is alvast een regie van Stany Crets (Blauwe Maandag, NTG, Raf & Ronny...) geprogrammeerd. Wevers: "Ik denk toch aan acht jaar, ja. Ik ben niet zinnens om binnen enkele jaren weer weg te gaan." Heeft hij dan ook verhuisplannen? "Neen. Maar ik begrijp waar je naartoe wilt: heen en weer tussen Maastricht en Mechelen is 263 kilometer. Dat biedt voordelen, zo hou je een beetje afstand om na te denken. Maar ik geef toe dat ik mijzelf nog aan het overtuigen ben wat dat betreft (lacht)."

Steven Heene

Première vanavond om 20.15 uur in het MMT, Hanswijkstraat 63, Mechelen. Voorstellingen tot 29 december. De voorstelling Weerlicht gaat ook op tournee. Reserveren op tel. 015/42.25.44.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234