Zaterdag 15/08/2020

Op safari in ons bedreigde ecosysteem

Dankzij de altijd evoluerende fotografietechniek krijgen we alsmaar spectaculairdere beelden van landschappen en dieren in actie. In het epische en ecologisch actuele Planet Earth, de bioscoopversie van de gelauwerde BBC-serie, is dat niet anders. Door Luc Joris

Van de fascinerende marinefilms van Jean Painlevé en Jacques-Yves Cousteau en de True Life Adventures van Disney tot Bert Haanstra's documentaires over het apengedrag: sinds het ontstaan van de cinema heeft de mens met zijn camera op de loer gelegen om dieren in hun natuurlijke biotoop op band vast te leggen.

Planet Earth is een productie van de afdeling Science & Nature van de BBC, producent van enkele van de belangrijkste en meest geprezen natuurfilms en -series van de afgelopen decennia: Life on Earth, The Living Planet en The Blue Planet.

De opzet van deze prestigieuze films is altijd hetzelfde: een maximum aan geld (40 miljoen dollar), menselijke middelen (40 cameraploegen die meer dan 4.000 dagen filmden) en innoverende technologie wordt ingezet om het dierenrijk af te struinen op zoek naar beelden die nog nooit eerder vertoond zijn.

Dat levert fameuze verhalen over engelengeduld op, zoals deze keer over de poging om het sneeuwluipaard in zijn habitat te filmen, een première. Drie tochten van in totaal meer dan zestien weken in de onherbergzame gebieden van Ladakh en het Karacoramgebergte in Pakistan - de verbergplek van vele Al Qaidaleden - waren er nodig voor nauwelijks één minuut film. En in de voetsporen van jufferkranen vliegen we zelfs mee over de hoogste bergtoppen van de Himalaya, opnamen dankzij een spionagevliegtuig van het Nepalese leger.

Dat Planet Earth ondertussen bekroond werd met vier Emmy Awards - de belangrijkste Amerikaanse tv-prijzen - is dan ook niet verwonderlijk. De film de we te zien krijgen, is de bioscoopversie van de gelijknamige monumentale elfdelige tv-serie, een van de eerste in zijn soort die bijna volledig in het highdefinitionformaat opgenomen werd.

Film en serie maken uitgebreid gebruik van beelden geschoten met een dergelijke hd-camera gemonteerd aan de buitenkant van een helikopter, de zogenaamde heli-gimbal. Dankzij een gyroscopesysteem zijn op die manier stabiele en verbluffend scherpe opnamen gemaakt op 500 meter hoogte zonder dat de dieren gestoord werden.

Een dergelijke camera - normaal wordt hij gebruikt voor het filmen van crashtests - is ook in staat om tot 2.000 beelden per seconde te filmen. Daardoor kan een beeld tot veertig keer toe vertraagd worden. Of: een actie die in werkelijkheid nauwelijks 1 tot 4 seconden duurt, kan op het bioscoopcanvas 'gerekt' worden tot meer dan een minuut.

Dergelijke scènes worden in Planet Earth met veel esthetisch gevoel gebruikt. Er zit een schitterende scène in - noem het een subliem symfonisch doodsgedicht - waarin de atletische kracht van een luipaard getoond wordt die al jagend zijn tanden in de nek van een impala zet.

Voor alle duidelijkheid: deze film is niet zomaar een snel in elkaar geflanste bioscoopversie. Er werd een nieuwe commentaar ingesproken - Patrick Stewart, kapitein Jean-Luc Picard uit Star Trek: The Next Generation, vervangt Richard Attenborough - en George Fenton componeerde in samenwerking met het Berliner Philharmonikerorkest een nieuwe majestueuze score.

En deze spectaculaire globale kijk op de rijke variatie aan fauna en flora van de planeet is ook ontzettend actueel. De documentaire legt niet alleen mooi en met de hulp van spectaculaire beelden ons ecosysteem uit, van de werking van de seizoenen tot de interactie tussen de zon, het water en het licht. Hij betrekt je ook emotioneel bij de beelden door te focussen op dieren zoals de poolbeer op Kong Karlsland of de olifant in de Okavangodelta, die door de opwarming van de aarde alsmaar meer mythische trektochten moeten ondernemen op zoek naar voedsel om te overleven.

>2

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234