Maandag 06/04/2020

Op reis met vliegtuig? Verstuur uw koffers APART

De zomeruittocht draait vanaf dit weekend op volle toeren. De luchthavens maken zich op voor een nerveuze periode, en de vlotte doorstroom van de duizenden toeristen. Doorn in het oog is de almaar groeiende berg handbagage. Een aantal maatschappijen experimenteert: van een vergoeding voor uw handbagage tot het apart versturen van uw koffers.

De jaarlijkse grote uittocht van juli en augustus begint dit weekend. Tijdens de eerste piekperiode stappen straks ruim 90.000 passagiers aan boord van een Brussels Airlines-vlucht (zie kaderstuk). Om de doorstroming te bevorderen opent Brussels Airlines vanaf juli opnieuw de family lane, waarbij gezinnen met kinderen gescheiden worden van de andere reizigers. "Dat zorgt voor een zeker comfort, zowel voor de gezinnen als voor de andere mensen", weet Geert Sciot van BA.

Ook op Schiphol maakt men zich op voor die toeristentsunami. Daar experimenteert men met speciale rijen bij de veiligheidscontrole voor passagiers met weinig handbagage.

10 euro voor handbagage

Dat we met zijn allen steeds meer handbagage meesleuren in vergelijking met vroeger, is een vaststelling die ook Geert Sciot merkt. "Het is een algemene trend. Deels omdat er betaald moet worden voor de ruimbagage. Maar ook de opkomst van de citytrips, waarbij minder bagage nodig is, heeft geleid tot een toename."

In de Verenigde Staten zijn een aantal maatschappijen begonnen met het aanrekenen van een vergoeding voor handbagage. Vooral in het segment van de zogeheten ultralowcostmaatschappijen, genre Allegiant of Frontier. Maar ook bij een Europese maatschappij als Wizz Air betaal je al snel 10 euro om een normaal stuk handbagage mee te nemen aan boord van het vliegtuig.

Bij de 'gewone' luchtvaartmaatschappijen is dat voorlopig geen optie. "Commercieel niet interessant", klinkt het bij diverse waarnemers. "Zowat 70 procent van alle handbagage krijgt een plaatsje aan boord", weet luchtvaartspecialist Luc De Wilde. "Het resterende deel gaat naar het ruim. Mensen vinden dat vaak vervelend, maar de ruimte is nu eenmaal beperkt."

Luchtvaarteconoom Eddy Van de Voorde ziet dat anders. "Handbagage is een kost, omdat ze niet allemaal in het toestel kan, en dus alsnog naar het ruim moet. In de Verenigde Staten is het een issue om die kost alsnog aan te rekenen. Volgens mij is het een kwestie van tijd vooraleer het ingang vindt, en dan zal het ook in Europa toegepast gaan worden."

Geen embryonaal idee

Professor Sicco Santema van de Technische Universiteit (TU) in Delft is de man achter de fast lane van Schiphol, en ook de family lane in Zaventem stamt uit zijn koker.

"Vooral de bagage is een ergernis, zowel voor passagiers als voor maatschappijen. Dat zorgt voor opstoppingen, en daarom moeten we proberen zoveel mogelijk die bagage uit die incheckprocedure te halen", zegt Santema. Dat kan gaan van drop-offpunten in de parkeergarage waarbij de bagage verzameld wordt vooraleer de reizigers het luchthavengebouw betreden. Sommige maatschappijen bieden ook al een extra (betalende) dienst aan, waarbij ze uw bagage de dag voor vertrek komen ophalen bij u thuis. Zo zeult u geen koffers mee naar de luchthaven, wat een vlottere incheck mogelijk maakt.

Maar het kan nog anders. Internationale koerierbedrijven zoals TNT, FedEx of Deutsche Post hebben wereldwijd hun eigen logistieke diensten. Het is technologisch mogelijk om vanuit uw thuisadres in België uw bagage via zo'n koerier naar uw reisbestemming te laten sturen. "Uw bagage vliegt dan niet mee met de luchtvaartmaatschappij, maar met de eigen vrachtvlucht van de koerier. De bagage wordt dan afgezet aan uw hotel. Het is heus geen embryonaal idee meer", zegt Santema. Het bedrijf Travel Light in Nederland stuurt nu al duizenden koffers de wereld rond. En je haalt het logistieke proces weg van de luchthaven."

Voor u vertrekt

►Check uw vliegticket, elke maatschappij hanteert eigen bagageregels.
►Het gewicht van de toegelaten handbagage varieert van 8 tot 12 kilo.
►Bij sommige maatschappijen zoals Ryanair geldt een maximumaantal. De eerste 90 trolleys kunnen mee aan boord. Daarna moet u uw handbagage (gratis) in het ruim laten opbergen.
►Wizzair en andere lowcostmaatschappijen laten u al betalen voor grote handbagage zoals een rolkoffer. Enkel kleine bagage, genre een laptoptas, is gratis.
►Op sommige Duitse luchthavens kunt u de ruimbagage de avond ervoor afzetten. Kost 10 euro per persoon, maar 's ochtends kunt u zo doorwandelen naar de gate.
►Nieuw is een service waarbij uw bagage u voorafgaat. Tegen betaling. Bij Swissair is dat bijvoorbeeld 36 euro plus 20 euro per koffer. Voorlopig nog niet in ons land beschikbaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234