Donderdag 12/12/2019

Mobiliteit

Op MobiPunt stapt u van bus in deelauto

Naar analogie met het mobil.punkt in de Duitse stad Bremen, pleiten Taxistop en Autodelen.net voor MobiPunten bij ons, een plaats waar allerhande voorzieningen samenkomen. Beeld rv

Hoe maken we het mensen die vervoersmiddelen combineren makkelijker? Door alles wat hen daarbij kan helpen samen te brengen op één plaats, menen Taxistop en Autodelen.net. Zij lanceren vandaag een nieuw concept en roepen gemeenten op om MobiPunten te voorzien.

Stel. U neemt de bus naar het werk, maar moet eerst een stukje fietsen naar de bushalte. Dan zou het toch comfortabel zijn om aan de bushalte de fiets veilig te kunnen stallen, de fietshelm in een locker te stoppen en terwijl u op de bus wacht nog snel even naar het toilet te gaan of uw smartphone op te laden. En na het werk kan u de fiets laten staan en een deelauto meenemen om naar de supermarkt te rijden. Voor u vertrekt, neemt u nog snel een online bestelling mee die geleverd werd in uw locker.

Als het van Taxistop en Autodelen.net afhangt, moet bovenstaand scenario binnenkort in heel Vlaanderen kunnen. Ze lanceren vandaag een nieuw concept: het MobiPunt. Een fysieke plaats dus waar verschillende mobiliteits- en andere functies samenkomen. Want we zullen in de toekomst steeds vaker vervoersmiddelen moeten combineren. Dat bleek eerder deze week nog uit het mobiliteitsdossier dat deze krant brengt. Het openbaar vervoer van de toekomst is er een in laagjes. Met enerzijds snelle bussen en trams en anderzijds aanvullende systemen die ons naar die snelle bussen en trams brengt. Die aanvullende systemen kunnen kleinere busjes, maar evengoed deelauto’s, fietsen, taxi of carpooling zijn.

Gedeelde mobiliteit

“Als we willen dat die gedeelde mobiliteit goed verloopt, dan moeten we ons daarop organiseren”, stelt Angelo Meuleman, projectverantwoordelijke gedeelde mobiliteit bij Taxistop. Vandaag gebeurt dat hier en daar al. Veel autodeelstandplaatsen bijvoorbeeld liggen nu al in de buurt van een halte van het openbaar vervoer en hebben vaak ook een fietsenstalling. 

Alleen vallen die plaatsen voor een toevallige passant nu nauwelijks op. Meuleman: "Door het kind een naam én een duidelijk logo te geven, hopen we dat het MobiPunt een herkenbaar beeld wordt in heel Vlaanderen. We willen ook dat elk punt een unieke naam heeft die verwijst naar de plaats, bv. MobiPunt Rabot of MobiPunt Luchtbal."

De naam MobiPunt moet ook een kwaliteitslabel zijn, vinden de initiatiefnemers, want er zijn een aantal belangrijke criteria om het te mogen zijn. Er moeten deelauto’s zijn, een goeie fietsenstalling en op maximaal vijftig meter moet een halte van het openbaar vervoer zijn. En daarnaast nog minstens twee andere functies.

Volgens noden

Bij Taxistop en Autodelen.net denken ze dan aan schuilhuisje, een openbaar toilet, een laadpunt voor elektrische auto’s of fietsen of een verdeelpunt van kinderwagens. Ook lockers met een digitale toegangscode, waar pakjes via online shoppen in terecht kunnen komen of waar pakweg een fietshelm in bewaard kan worden zijn aan te raden. Net als kastjes voor sleuteloverdracht van AirBnB, een geefkast of boekenruilkast, een oplaadpunt voor smartphones, een broodautomaat of digitale valvas voor buurtactiviteiten.

De mogelijkheden zijn legio en hoe zo’n MobiPunt zal ingericht worden hangt ook af van de buurt waarin het komt en wat de noden daar precies zijn.

Taxistop en Autodelen.net hebben het concept bedacht. Ze haalden de mosterd in Duitsland en Noorwegen waar al langer MobiPunten zijn. Maar het zijn de gemeenten die de MobiPunten moeten uitvoeren. Meuleman: “We willen dat steden en gemeenten bij de heraanleg van straten en pleinen of bij grote stadsvernieuwingsprojecten ook denken vanuit de volledige mobiliteit. Nu hollen we nog al te vaak achterop. Dat moet dringend veranderen."

Beeld DM
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234