Dinsdag 22/06/2021

DE WEI, DE WERELD

"Op lange termijn zijn guest lists de doodsteek voor festivals"

Festivalgangers op Tomorrowland, eerder deze zomer.
Festivalgangers op Tomorrowland, eerder deze zomer. "Beeld Photo News

Met een opvallende post op Facebook klaagt dj Renaud 'Attar!' Deru het fenomeen van de guest lists aan. Steeds meer festivalgangers gaan ervan uit dat ze op die manier gratis binnen mogen, tot ergernis van de organisatoren. "De mentaliteit moet veranderen."

"Remember: no money = no party." Dat schreef de Brusselse dj Renaud Deru, beter bekend als Attar! (spreek uit: Attari), deze week op zijn Facebookpagina. "Eerlijk gezegd ben ik gechoqueerd door het aantal guest list-verzoeken dat ik krijg voor de verschillende evenementen waarop ik mag optreden", schrijft Deru. "Denken de mensen misschien dat festivals als Wecandance, Tomorrowland, Paradise City, Love en Thé Dansant kunnen doorgaan zonder de financiële inbreng van iedereen? Dat de kwaliteit die jullie verwachten niets kost aan de organisatie?"

Deru roept op om het guest list-fenomeen een halt toe te roepen. "We zijn het enige land waar organisatoren artiesten tot op zulke hoogte aanvragen krijgen voor de gastenlijst." Wie niet wil betalen, blijft beter thuis, besluit de dj. "Support your local artists & events, or stay home!"

Attar! staat dit weekend op Wecandance in Zeebrugge, en ook daar kunnen ze de aanvragen voor de gastenlijst niet bijhouden, zegt organisator John Noseda. "Ik krijg honderden aanvragen, ook van mensen die ik van toeten noch blazen ken. Mensen hebben geen gêne meer, en vragen aan de organisatie of aan de optredende artiesten gewoon of ze via hen binnen mogen. Alsof het de gewoonte is dat niemand nog hoeft te betalen."

Gentlemen's agreement

In sommige gevallen is het nochtans logisch dat mensen een plaats op de gastenlijst krijgen, vertelt Kevin Devos, programmator bij Gent Jazz Festival en Jazz Middelheim. "Binnen de sector heerst er een soort gentlemen's agreement. Als ik naar de AB ga om een band of artiest te checken, kom ik op de gastenlijst. En omgekeerd hoeft (AB-programmator) Kurt Overbergh ook geen ticket te kopen voor Gent Jazz. Dat is een vorm van prospectie. Ik denk dat dat in het buitenland ook zo gaat."

Ook artiesten mogen mensen op de gastenlijst plaatsen. "Soms zijn dat tien plaatsen, soms vijftien soms twintig", aldus Devos. "Dat wordt op voorhand onderhandeld, en vastgelegd in het contract. Dat is ook logisch: die artiesten hebben een manager bij, iemand van het platenlabel... Die zijn daar ook om professionele redenen."

Maar verder moet het niet gaan. "Een week voor Gent Jazz Festival heb ik plots een aantal vrienden meer. Dan denken mensen dat ze wel een plaatsje op de guest list kunnen versieren, omdat ze me kennen. Sorry, zo werkt het niet. Ik ken mijn bakker ook, maar toch betaal ik voor mijn brood. Ik vind het een vreemd idee dat mensen ervan uitgaan dat ze gratis naar een evenement kunnen, terwijl ze op restaurant of op café wel gewoon betalen."

En betalende festivalgangers zijn nu eenmaal een behoorlijk essentieel onderdeel van het businessmodel. "Festivals organiseren kost heel veel geld", aldus Devos. "Als we geen tickets verkopen, dan moeten we ermee ophouden."

Betalen voor de gastenlijst?

Noseda sluit zich daarbij aan. "Sommige mensen beseffen niet wat er allemaal bij komt kijken. Wij zetten heel erg in op de ervaring, en dus hebben wij heel hoge productiekosten. En het risico ligt hoog, want wij zijn weergevoelig. Voor zulke festivals zijn guest lists op lange termijn de doodsteek. De mentaliteit moet veranderen: als mensen iets goeds willen, moeten ze ervoor betalen."

Tomorrowland heeft daar iets voor: daar moeten zelfs de namen op de gastenlijst betalen. "Ook wij krijgen heel veel aanvragen", legt woordvoerder Debby Wilmsen uit. "Influencers vragen om gratis toegang, of sommige mensen beginnen een website om een persaccreditatie te krijgen. Maar wij accrediteren enkel journalisten met een perskaart, of medewerkers van erkende media. Onze policy is sowieso dat er slechts een beperkt aantal mensen een plaats krijgen op de guest list. En ook voor hen is dat niet gratis. Zij worden gevraagd om een bijdrage te leveren voor ons Love Tomorrow-programma." Daarmee zet het dancefestival in op duurzaamheid, en steunt het onder andere de bouw van scholen in Nepal.

Wecandance denkt aan gelijkaardige maatregelen. "Wij zijn het festival gestart vanuit onze persoonlijke vriendenkring", duidt Noseda. "Toen nodigden we heel veel mensen gratis uit. Maar inmiddels zijn we veel verder, en verwachten veel mensen nog steeds dat ze gratis kunnen komen. Dat gaat niet. Dus willen we hetzelfde beleid als Tomorrowland invoeren: wie op de gastenlijst terechtkomt, zou dan wel nog een vaste bijdrage moeten storten aan een goed doel."

Wecandance vindt dit weekend plaats op het strand van Zeebrugge.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234