Vrijdag 26/02/2021

OP KOMST u

Vanaf volgende woensdag plaatst het Filmmuseum in Brussel twee opmerkelijke Amerikaanse regisseurs centraal. Josef von Sternberg is weliswaar in Wenen geboren, maar groeide op in de Verenigde Staten. De speling van het lot wil wel dat zijn bekendste film zijn enige Duitse is: Der blaue Engel, die Marlene Dietrich lanceerde. De zeven films die hij meteen daarna in de VS zou draaien met Dietrich in de hoofdrol (Morocco, Blonde Venus, Shangai Express), zijn de enige die niet in de vergetelheid zijn geraakt. Maar ook al tijdens de periode van de stomme film had hij er enkele belangrijke gedraaid (Underworld, The Docks of New York), en ook na de Dietrich-époque is hij, zij het veel minder frequent, blijven filmen: van Crime and Punishment tot het door Howard Hughes verknipte Jet Pilot. Het Filmmuseum toont ze alllemaal! u De tweede regisseur is Gus van Sant, van wie over drie weken het in Cannes onbekroond gebleven Last Days in de zalen kom. Zijn prachtige debuut Mala noche ontbreekt helaas, maar voor het overige is dit een volledige retrospectieve van de regisseur met de experimentele achtergrond: van zijn cultsuccessen Drugstore Cowboy en My Own Private Idaho, over Hollywood-films als To Die For (zwaar onderschat met een schitterende Nicole Kidman), Good Will Hunting en de shot by shot-remake van Psycho, tot zijn Gouden Palm van 2003, Elephant. u Bestiarium is het derde programma-onderdeel in Brussel. Allemaal beestjes dus, een greep: paarden (The Black Stallion), insecten (Microcosmos), katten (The Black Cat), vogels (The Birds, Kes), apen (Primate), honden (Amores perros), vissen (Jaws) en imaginaire wezens (King Kong, Them!). Helaas géén Bambi. (www.filmarchief.be) u Het Filmmuseum in Antwerpen gooit in juni de deuren open voor de grootste nog levende, maar schijnbaar niet meer filmende, regisseur van ons land: Harry Kümel. Het softerotische The Secrets of Love uitgezonderd staan alle speelfilms op de affiche: van het mysterieuze Monsieur Hawarden over het briljante Malpertuis (met Orson Welles!) tot de weelderige Couperus-verfilming Eline Vere. Daarnaast heeft Kümel een programma samengesteld met films en/of regisseurs die hij bewondert of die hem beïnvloed hebben, het is klassieke cinema, gedragen door een ingenieuze mise-en-scène: van Orson Welles (The Magnificent Ambersons) over John Ford (How Green Was My Valley), Alfred Hitchcock (The Birds), Akira Kurosawa (Roodbaard) en Luchino Visconti (het niet te missen Rocco e i suoi fratelli) tot Alain Resnais (Muriel ou le temps d'un retour). (www.mukha.be/film).

(ChrV)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234