Zondag 28/11/2021

Op internet zijn het altijd solden

De solden zijn begraven, lang leve de solden. Want met een onlineverkoop die jaar na jaar groeit, zijn de traditionele afprijzingen een anachronisme geworden. 'Twintig procent korting, die vind je op internet altijd.'

Een truitje van het Italiaanse luxelabel Marni "met een tekeningetje". De enige Vlaamse fashionista die naam waardig - want een eigen kledinglijn, blog en tv-programma op haar naam - weet al welke stukken ze deze solden wil scoren. "En dan zijn er nog een stuk of drie paar schoenen die ik in de gaten houd, maar die mij de volle prijs niet waard zijn." Tiany Kiriloff is "een grote fan. Ik ben een echte soldenshopper. Ik houd van designerkleding, en ik weet dat die prijzen op zich verantwoord zijn als je naar het ontwerp, het product en de kwaliteit kijkt. Maar ik wacht liever tot de prijzen gezakt zijn tot een niveau dat ik ze mij kan veroorloven."

Kat uit de boom

Daarom, niet drummen op de Nieuwstraat, niet touwtrekken om een handtas: Kiriloff mijdt de meute, kijkt de kat uit de boom en wacht op de 60 procent korting. Zoals die glitterschoenen van de Givenchy: 700 euro waard, slechts voor een derde van die prijs aangeschaft. "Die heb ik online gekocht, zoals zoveel spullen. Volgens mij knelt vooral daar het schoentje: online beginnen de grote afprijzingen veel vroeger. Dus in die zin denk ik dat het een voordeel is voor de zelfstandige winkeliers: nu kunnen zij daarop inspelen."

De virtuele shopper, de klant die kleding komt passen en ze dan goedkoper via internet aanschaft, vormt volgens woordvoerder Peter Vandenberghe van de belangenvereniging van de Belgische dienstensector Comeos nog geen grote bedreiging. "Maar we houden het scherp in de gaten."

Op Europees vlak, waar de waarde van de e-handel dit jaar de kaap van 100 miljard heeft gerond, hinken de Belgen achterop. Uit een recent rapport van Ernst and Young blijkt dat de Belg slechts 18 procent van alle aankopen online doet. In de rest van West-Europa is dat aandeel gemiddeld dubbel zo groot. Maar de Belg beent bij: volgens Comeos wordt er elke maand gemiddeld 163 euro op het net uitgegeven, een kwart meer dan een jaar geleden. De helft van de duizend bevraagden zei online te shoppen, een op zes doet dat elke maand. "Voor Belgische winkels bedraagt de onlineverkoop slechts 1 tot 4 procent van hun omzet", relativeert Peter Vandenberghe. Dat het online-aanbod van die Belgische winkels zeer beperkt is, vertelt hij er niet bij.

Ik winkel om te ontspannen, zegt Sofie Valkiers, beheerder en blogger van de website Fashionata. "Niet om te graaien. Tijdens de koopjesperiode mijd ik de grote ketens, ik begrijp niet wat je daar bij te winnen hebt. Als de dure, grote boetieks fel afprijzen ga ik wel eens kijken. Zo heb ik een rokje van See by Chloé van 600 euro voor zo'n 200 euro kunnen kopen. Dat is voor mij genieten. Maar voor kleine kortingen vind ik het niet de moeite om een winkel binnen te stappen. Twintig tot dertig procent korting, die vind je op internet altijd."

Valkiers denkt niet dat het internet de kleine zelfstandige helemaal over de rand zal duwen. "Dat hoop ik toch. Ik betaal zelf liever een beetje meer in winkels waar ik goed geholpen word. Materialen kunnen voelen, winkels waar je bijna een persoonlijke band mee hebt, dat kan internet niet vervangen."

Voor de consument is het sneuvelen van de sperperiode in elk geval een goede zaak, meent ook Kiriloff. "Je kan als kleine zelfstandige ook handig met een rekje afgeprijsde kleding mensen binnen lokken. Het is gewoon een kwestie van creatief zijn."

Ingebakken solden

Ook binnen Comeos zijn er winkeliers die voorstanders zijn van het afschaffen van de sperperiode, zegt Vandenberghe. "Sommige mensen zien het als een belemmering, anderen als een bescherming. Het enige dat wij vragen is duidelijkheid, want die is er eigenlijk nog altijd niet." Hoe dan ook wordt het op 3 januari over de koppen lopen, voorspelt hij. "De solden, dat zit er zo ingebakken dat het een sociaal gebeuren geworden is. Mensen zitten daar echt op te wachten. Het enige dat het verdwijnen van de sperperiode volgens ons verandert, is dat je kortingen nu ook mag afficheren. Want laten we wel wezen: via koppelverkoop, dat de laatste jaren steeds populairder werd, en het geven van kortingen aan wie er om vraagt (de zogenaamde 'fluistersolden', svl), wist iedereen dat er ook voor de solden werd afgeprijsd."

Stevenen we nu dan af op een onbeperkte prijzenslag? Vandenberghe denkt van niet. "In januari en juli zullen de prijzen ook het laagst blijven, want alleen dan mag je met verlies verkopen. Handelaars kijken naar elkaar. Als iemand een schot voor de boeg geeft, zal de rest wel volgen. In Nederland zijn de echte forse kortingen helemaal verwaterd, de solden stellen daar niet veel meer voor."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234