Dinsdag 07/12/2021

Op Internet was de affaire Lewinsky al een paar dagen oud

Drudge Report 11898 beschrijft koudwatervrees gevestigde media in de VS

NEW YORK.

VAN ONZE MEDEWERKER

De website van roddeljournalist Matt Drudge kan de belangstelling niet meer aan. Het vermaarde, controversiële en onder journalisten en politici veelgelezen 'Drudge Report' is sinds afgelopen woensdag nog maar sporadisch te bereiken: bij het adres www.drudgereport.com verschijnt voortdurend de boodschap 'Try connecting again'.

Drudge had de wereldpremière van de aantijging dat president Clinton een affaire had met de 24-jarige stagiaire Monica Lewinsky en haar zou hebben aangezet dit onder ede te ontkennen. Terwijl de kranten en televisiejournaals in alle talen zwegen over het schokkende nieuws was op Internet het verhaal al dagen bekend. Op diverse websites en in nieuwsgroepen werd reeds vanaf zondagochtend volop gediscussieerd over het laatste seksschandaal rond president Clinton, terwijl Amerikaanse kranten en televisiestations pas afgelopen woensdag de eerste berichten publiceerden.

Vorige zaterdagnacht verscheen Drudge Report 11898. Drudge schrijft: 'Op het laatste moment, om zes uur zaterdagavond heeft het tijdschrift Newsweek besloten tot het niet plaatsen van een verhaal dat was voorbestemd om het officiële Washington op zijn grondvesten te doen daveren: een stagiaire op het Witte Huis had een seksuele affaire met de president van de Verenigde Staten'. Waarop Drudge vervolgt: 'Verslaggever Michael Isikoff had het verhaal van zijn carrière geschreven en moest vervolgens toezien hoe het enkele uren voor publicatie door de hoge heren van Newsweek om zeep werd geholpen'.

Enkele uren later duikt Drudge's verslag in anti-Clintonnieuwsgroepen op als alt.current-events.clinton.whitewater, alt.impeach.clinton en alt.politics.clinton. Ondertussen heeft ook de televisie lucht gekregen van het nieuws. In het praatprogramma This Week With Sam and Cookie op ABC vraagt de presentator aan voormalig Clinton-medewerker George Stephanopoulos wat hij denkt van het gerucht dat Newsweek een verhaal over een affaire tussen president Clinton en een stagiaire op het laatste moment heeft afgevoerd.

Stephanopoulos doet het bericht onmiddellijk als onzin af omdat hij de bron niet vertrouwt. Helemaal ongelijk heeft hij niet, aangezien Drudge er om bekend staat het niet al te nauw te nemen met gevestigde journalistieke principes. Al heeft Drudge diverse malen primeurs gebracht, zoals de aankondiging dat Bob Dole met Jack Kemp als running mate de presidentsverkiezingen van 1996 inging, hij heeft ook een paar flinke missers op zijn naam. Zo meldde Drudge afgelopen zomer dat Clinton-adviseur Sidney Blumenthal 'in het verleden zijn kinderen heeft mishandeld'. Het verhaal bleek nergens op te berusten en Blumenthal daagde Drudge onmiddellijk voor de rechter wegens smaad.

Op maandag heeft Drudge opnieuw een primeur wanneer hij de naam van de stagiaire onthult. Hij doet zijn verhaal op verscheidene radiostations, maar de gevestigde media geven nog steeds geen kik. Op dinsdag meldt Drudge dat de opnamen van gesprekken van de stagiaire in handen zijn van de autoriteiten. Pas woensdagochtend verschijnen de eerste berichten dan eindelijk in de grote Amerikaanse kranten, waarna niemand meer om het verhaal heen kan.

Blijft de vraag waarom Newsweek zaterdag besloot het verhaal van Michael Isikoff niet te publiceren. Newsweek-directeur Richard Smith verklaarde dat aanklager Kenneth Starr het tijdschrift had gevraagd om van publicatie af te zien om zijn onderzoek niet in het gedrang te brengen. Ondanks een overweldigende hoeveelheid bewijsmateriaal - Newsweek heeft ondermeer kopieën van de opgenomen gesprekken tussen stagiaire Monica Lewinsky en voormalig Witte Huis-medewerkster Linda Tripp in haar bezit - waren de Newsweek-redacteuren kennelijk zeer bang om een obstruction-of-justice-onderzoek naar de president van de Verenigde Staten in de weg te staan.

En zo werd Matt Drudge de lachende derde. "In de journalistieke cultuur van Washington delen journalisten verhalen met elkaar. Iedereen praat erover, maar de vraag is: wie durft ze te publiceren? Nu is er een uitlaatklep voor dit soort verhalen: ik."

Jeroen van Bergeijk

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234