Donderdag 26/11/2020

Op het kruispunt van eros en thanatos

Sleeping Beauty, over een studente die bijklust in de seksbusiness, is het opmerkelijke en lichtjes kinky filmdebuut van de Australische schrijfster Julia Leigh. Van enige verwarring met de gelijknamige Disneyklassieker is bij dit erotische sprookje geen sprake.

Zij zal aangesproken worden als Sara. Ze mag geen piercings of tattoos hebben. Haar lipstick moet exact dezelfde kleur hebben als haar schaamlippen. En haar vagina zal niet gepenetreerd worden. Dat zijn enkele van de specifieke arbeidsvoorwaarden die Lucy (rol van Emily Browning) tijdens een even bizar als plechtig, geritualiseerd jobinterview te horen krijgt. De vrouw die haar deze instructies geeft, voegt er nog een soort waarschuwing aan toe: "Please, don't see this as a career".

De kans dat Lucy dat zal doen, is niet bijster groot. Ze wil gewoon genoeg geld verdienen om die studies te betalen en in haar levensonderhoud te voorzien. De meest uiteenlopende jobs komen daarvoor in aanmerking, waarbij er doorgaans totaal geen sprake is van enige arbeidsvreugde. Fotokopieën maken op een of ander kantoor. Dienster in een restaurant. Als proefpersoon fungeren bij een wetenschappelijk experiment. In vergelijking met dat laatste lijkt haar sekswerk trouwens een fluitje van een cent. In eerste instantie moet Lucy alleen maar gekleed in lingerie wijn en cognac serveren aan een gezelschap van (rijke) oude mannen. Het 'spel' wordt weliswaar serieus gespeeld, maar als kijker vraagt men zich - waarschijnlijk net als Lucy - toch af of de betrokkenen het zelf niet belachelijk vinden.

Dan wordt Lucy gepolst of ze aan een andere 'fantasie' wil meewerken, namelijk die van de titel. Met een ritueel bereide thee - zeer rustgevend, zo wordt haar verzekerd, en zonder dromen - wordt ze in slaap gedaan, zodat zij zich naderhand niets kan herinneren van wat die oude klanten met haar jonge lijf hebben uitgehaald. In ieder geval geen penetratie beloven ze.

Na enkele sessies wordt Lucy toch een beetje nieuwsgierig. Wat gebeurt er precies terwijl zij naakt ligt te slapen? Kicken die mannen op haar totale, bewusteloze onderwerping? Zoeken ze een soort necrofiele ervaring? Is het een gestoorde SM-trip? Hebben ze bepaalde rekeningen te vereffenen met vrouwen in het algemeen of jonge, mooie vrouwen in het bijzonder? Willen ze hun oude, naakte lichamen niet onderwerpen aan de blik van jeugdige arrogantie?

Lichtjes kinky, schreven we hierboven, en de nadruk ligt daarbij vooral op 'lichtjes', want ondanks de uitdrukkelijke seksuele thematiek is Sleeping Beauty zeker geen prikkelende of pikante film geworden. Vreugdeloze seks. Het is wel een vreemde, mysterieuze en zorgvuldig gecontroleerde film, waarin de personages en hun diverse gedragingen op een afstandelijke, bijna klinische manier geobserveerd, maar niet of nauwelijks geduid worden. Hetzelfde kon trouwens ook gezegd worden over Shame van regisseur Steve McQueen, met Michael Fassbender in de hoofdrol van de seksverslaafde Brandon. Ook hier was van enige opwinding nauwelijks sprake.

In het geval van Sleeping Beauty is het hoofdpersonage Lucy veeleer passief. Ze laat het allemaal zo'n beetje over zich heen geen. Van enige emotionele betrokkenheid is eigenlijk alleen sprake in haar relatie met een goede vriend, bij wie ze soms 's ochtends het ontbijt gaat klaarmaken: cornflakes met een stevige geut vodka. Maar ook over die Birdmann (rol van Ewen Leslie) komen we niet zoveel te weten. Is hij terminaal ziek? Of is hij, zo'n beetje als Nicolas Cage in Leaving Las Vegas, bezig met zich bewust dood te drinken? De relatie tussen eros en thanatos is natuurlijk ook aanwezig in de titel waarin schoonheid gelinkt wordt aan een (bewustzijns)niveau dat het dichtst de dood benadert, namelijk diepe slaap zonder dromen, gewaarwordingen en/of herinneringen.

Sleeping Beauty

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234