Zaterdag 17/04/2021

Op een na grootste autobouwer ter wereld presenteert reddingsplan aan Amerikaanse president

undefined

GM heeft 47.000 werknemers te veel en 7,2 miljard euro te weinig

Op de valreep van de deadline leverde General Motors dinsdag om zes uur plaatselijke tijd in Washington zijn reddingsplan in bij de Amerikaanse regering. GM wil 47.000 werknemers ontslaan.

BOSTON l Over de Europese vestigingen, waaronder Opel Antwerpen, zou er duidelijkheid moeten komen tegen 31 maart.

General Motors maakte dinsdagnacht bekend dat het 47.000 van zijn 244.000 werknemers wereldwijd wil laten afvloeien. Vijf fabrieken in de Verenigde Staten zouden sluiten. GM wil ook vier van zijn acht merken verkopen of opdoeken. Met de vakbond United Auto Workers (UAW) werd dinsdag een voorlopige principeovereenkomst bereikt over het terugbrengen van de sociale kosten. De inhoud van die overeenkomst werd niet bekendgemaakt.

GM wil van de Amerikaanse regering een bijkomend noodkrediet van 9,1 miljard dollar (7,2 miljard euro). Het bedrijf kreeg eind vorig jaar al een overheidslening van 13,4 miljard dollar (10,6 miljard euro). Wil het dat geld behouden en een extra lening krijgen van 9,1 miljard, die het onmiddellijk zegt nodig te hebben, dan moet het aan de regering-Obama aantonen hoe het weer levensvatbaar kan worden.

Alle opties blijven open

GM-baas Rick Wagoner had op zijn persconferentie dinsdag in Detroit geen concreet nieuws over Opel Antwerpen. GM wil de vragen over de toekomst van zijn Europese poot beantwoorden tegen 31 maart. Wagoner zei dat alle opties open blijven. Waarschijnlijk zal een aantal Europese fabrieken dicht moeten, maar ook een plan waarbij Opel verder gaat als een zelfstandig bedrijf behoort tot de mogelijkheden.

Wagoner zei wel dat de onderhandelingen over besparingen in de Europese afdelingen voortgaan. Volgens een perscommuniqué van GM moet er in Europa 1,2 miljard dollar (0,9 miljard euro) bespaard worden. Mogelijke fabriekssluitingen zouden gebeuren op 'locaties met hoge kosten'. Een verkoop van Opel, één van de pistes waarop in Europa wordt gemikt, is voorlopig niet aan de orde maar wordt ook niet uitgesloten. "Er is niemand die ons vraagt om Opel te kopen, dus op dit moment is dat geen realistische optie", zei Wagoner.

Van de 47.000 ontslagen zouden er 27.000 buiten de VS vallen. GM zegt in totaal 30 miljard dollar (23,9 miljard euro) aan overheidsleningen nodig te hebben om te overleven, inclusief de 13,4 miljard die het al kreeg en de 9,1 miljard die het binnen de paar weken wil hebben.

De vier Amerikaanse merken die GM wil behouden, zijn Chevrolet, Cadillac, GMC en Buick. Merken als Hummer, Pontiac, Saturn en Saab zullen verkocht of afgebouwd worden. Hummer, dat uit de kluiten gewassen, benzineverslindende, militair geïnspireerde terreinwagens maakt, werd de jongste jaren hét symbool van de strategische vergissingen van de Amerikaanse auto-industrie.

Akkoord met vakbond

Samen met de andere noodlijdende merken Ford en Chrysler onderhandelde GM tot dinsdag over een sociaal compromis met de vakbond UAW. De inhoud van het bereikte compromis is echter onbekend en het akkoord is vooralsnog niet bindend, stelde de UAW in een bijzonder korte mededeling.

Het voornaamste knelpunt in de onderhandelingen was de levenslange ziekteverzekering voor de honderdduizenden gepensioneerde werknemers die de autofabrikanten jaarlijks miljarden dollars kost. GM maakte vorig jaar 20 miljard dollar (15,9 miljard euro) verlies en betaalde 5 miljard dollar (3,9 miljard euro) aan ziektekosten voor zijn gepensioneerden.

Zulke sociale lasten zorgen ervoor dat de Amerikaanse constructeurs in een nadelige concurrentiepositie zitten tegenover hun buitenlandse concurrenten. Hoewel ook die vaak auto's bouwen in de VS hebben zij geen levenslange verplichtingen tegenover hun werknemers.

De autoconstructeurs voerden ook onderhandelingen met hun schuldeisers. Daarover waren dinsdag nog geen akkoorden bereikt.

Nieuwe deadline op 31 maart

De reddingsplannen van GM en Chrysler zullen geëvalueerd worden door een speciale regeringswerkgroep onder leiding van minister van Financiën Timothy Geithner en president Obama's economische topadviseur Lawrence Summers.

De regering heeft een nieuwe deadline gesteld op 31 maart. Tegen die tijd moeten GM en Chrysler kunnen aantonen dat ze levensvatbaar zijn en hun leningen kunnen terugbetalen. Niet toevallig is dat ook de datum waartegen GM beslissingen wil nemen over zijn Europese vestigingen, waaronder Opel Antwerpen.

De Amerikaanse regering heeft geen aantrekkelijke opties voor de autoconstructeurs. Bijkomende noodleningen garanderen niet dat GM en de andere autoconstructeurs op termijn zullen overleven en winstgevend worden. Bovendien zijn ze onpopulair. Na het honderden miljarden kostend noodplan voor de banken vragen veel Amerikanen zich af waarom er steeds maar nieuw belastinggeld gepompt moet worden in klaarblijkelijk incompetente bedrijven.

Aan de andere kant kunnen faillissementen de belastingbetaler nog veel meer kosten. Het Center for Automotive Research (CAR) in Ann Arbor, nabij Detroit, rekende vorig jaar uit dat er onmiddellijk drie miljoen banen verloren zouden gaan als General Motors en de ander noodlijdende automakers Ford en Chrysler failliet zouden gaan. De overheid zou 150 miljard dollar (119,5 miljard euro) aan belastinginkomsten verliezen. Chrysler nam die cijfers over in een schatting van de gevolgen van een mogelijk faillissement voor zichzelf.

In een reactie dinsdagavond kondigde de Amerikaanse regering aan dat ze de plannen van GM en concurrent Chrysler de komende dagen nader zal bekijken. De regering stelde in een statement dat er "meer vereist zal zijn van alle betrokkenen - schuldeisers, toeleveraars, dealers, werknemers en de topmanagers zelf - om de leefbaarheid van de ondernemingen in de toekomst te verzekeren."

Van de 47.000 ontslagen zouden er 27.000 buiten de VS vallen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234