Dinsdag 07/07/2020

Op de set van 'Rundskop'

Als een luipaard sloop hij over de set van Rundskop, fotograaf Maarten Vanden Abeele (43). Solitair, scherp, en snel. Het oog in de storm bundelt zijn beelden, korrelig maar natuurgetrouw.

Hij maakte zijn foto's op een filmset, die van Michael Roskams prijsbeest Rundskop, maar toch valt het zwaar om Maarten Vanden Abeele als setfotograaf te omschrijven. Zijn stijl is daarvoor te artistiek, zijn beelden te weinig verhalend. Korrelig veeleer, cryptisch, zwart-wit.

In Het oog in de storm, Vanden Abeeles pas verschenen, bijzonder fraaie Rundskop-boek, zegt Roskam zelf: "Meer nog dan stills zijn de foto's in wezen portretten van de personages. Als je kijkt naar de foto's van Jacky (rol van Matthias Schoenaerts) in de badkamer, dan is het alsof Maarten een nieuwe realiteit creëert rond dat personage, alsof er nooit een film is geweest en Jacky echt bestaat. Dikwijls zit hij ook op de grens tussen personage en acteur. Zoals op de foto's waarop de kleine Jacky tussen de opnames door met zijn peignoirtje aan op dat bidet zit. Of als Sam Louwyck zijn eigen gsm aan het bekijken is terwijl zijn film-gsm op tafel ligt. Dat vind ik de meest intrigerende foto."

Matthias Schoenaerts, uiteraard, domineert Het oog in de storm. Sam Louwyck passeert, Stefaan Degand, Jeroen Perceval. Componist Raf Keunen ook. De regisseur, de wolken, de beesten.

Vanden Abeele: "Ik kon werken als de acteurs wat repeteerden, als ze hun plaats innamen, of tussen het moment dat de camera begon te lopen en het moment dat er 'actie' werd geroepen. Ik heb mijn ding kunnen doen, omdat het onderlinge vertrouwen er was. Als ze repeteren, geven de acteurs zich nog niet helemaal, wat voor foto interessante mogelijkheden biedt. De acteurs zitten wel al in hun personage, maar zijn nog niet aan het acteren. Dat levert een bijzondere authenticiteit op."

Weinig beelden, bijgevolg, evoceren een grijpbare scène. Vaak neemt de geest vanzelf een loopje, naar de nu al klassieke tafelscène bijvoorbeeld, maar Vanden Abeeles foto's overstijgen de pure still. Meer zelfs, uit haast elke foto dampt een nieuw, onaangesneden verhaal. Als was de verbeelding plots, in een onbedacht moment, versteend.

Vanden Abeele: "Ik heb de inhoud van Rundskop op mijn manier geïnterpreteerd, met mijn kwaliteiten en tekortkomingen (...) De grenzen tussen fictie en werkelijkheid, tussen de scène en wat zich daarnaast allemaal afspeelt, zijn bij mij al langer vervaagd."

Eerder werkte Vanden Abeele nauw met Tom Barman samen, hij maakte onder meer de hoesfoto van het dEUS-album Little Arithmetics en deed ook de setfotografie voor Any Way the Wind Blows, en verschenen zijn beelden in hoog aangeschreven titels als Le Monde, Libération, Time Magazine en The New Yorker.

Het oog in de storm, dus, vormt het tastbare bewijs van 's mans liaison met Michaël R. Roskam. Twee rundskoppen onder één kaproen.

Het oog in de storm - Rundskop, gefotografeerd door Maarten Vanden Abeele is verschenen bij De Bezige Bij.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234