Zaterdag 27/02/2021

BEHIND THE SCENES

Op de set met Tsar B: smeulende ogen, opgewonden hondjes

null Beeld Illias Teirlinck
Beeld Illias Teirlinck

Een vechtpartij, bovennatuurlijke krachten, een halsbrekende vlucht op de moto en aangehouden worden door flikken? Never a dull moment met Tsar B. De Morgen draaide een dag mee op de set van de muziekclip 'Swim'.

"Zie mij nu! Gelijk een hondje," hijgt Tsar B (née Justine Bourgeus), terwijl ze op handen en knieën in het mulle zand gaat zitten. Haar tong flitst uit haar mond, terwijl ze een blik gunt op haar roomblanke blote onderrug. Staan we wérkelijk alleen in puberale double-entendres? Kennelijk wel, als we rondom ons kijken. We beslissen die stomme grijns snel van ons gezicht te vegen, vooraleer mijnheer Bourgeus er lucht van zou krijgen. Ofwel: Mathieu Terryn, u beter bekend als frontman Bazart. Die staat mee op de set en figureert vandaag afwisselend als chauffeur, manusje-van-alles én lichtman in de verhaallijn van de clip. Al moet je behoorlijk goed opletten: in de eerste scène zie je alleen zijn rug.

We bevinden ons aan de Soester Duinen, een natuurgebied bij Utrecht. Vooraf lazen we dat die vlakte zich vooral kenmerkt door "omvangrijke zandverstuivingen". Overdag blijft de crew evenwel van stofstormen gespaard. Onder een staalblauwe hemel, een stralende zon en wat verwaarloosbare soezerige schapenwolkjes beginnen de opnames in een surrogaat sahara. Het perfecte decor voor de muzikale sprookjes van duizend-en-één-nacht die Tsar B bedenkt: songs waar het broeierige Midden-Oosten en de mondo bizarro van FKA twigs en Grimes in samenvloeien.

null Beeld Illias Teirlinck
Beeld Illias Teirlinck
null Beeld Tsar B
Beeld Tsar B
null Beeld Illias Teirlinck
Beeld Illias Teirlinck

Bovennatuurlijk model

In de director's chair zit Bourgeus zelf. Het blijkt haar regiedebuut, valt vrij gauw op. "Stop... of zo?" stamelt ze na de eerste take. De manier waarop Justine cut zegt, blijkt vatbaar voor verbetering. Maar de keuze om zelf in de regiestoel te zitten, is begrijpelijk. "Wanneer ik muziek maak, zie ik onmiddellijk beelden en kleuren voor me," vertelt ze. "Of kan ik op zijn minst een bepaalde sfeer oproepen. De videoclip speelt al in mijn hoofd wanneer ik een liedje pas in mijn vingers heb gekregen. Alleen: dat idee in mijn hoofd is meestal te sterk om op andere mensen over te brengen. Het is vrij moeilijk om onder woorden te brengen wat ik zie, voel, hoor, ruik... Daarom wil ik nu zo dicht mogelijk bij de beelden staan. Heel plezierig. Maar ook stresserend." Ze heeft vannacht ook geen oog dicht gedaan, bekent ze. "Normaal slaap ik als een roos, maar bij de productie komen er heel wat kopzorgen bij kijken."

Rimpelloos verloopt haar vuurdoop dan ook niet. De avond voordien heeft de protagonist in de clip verstek laten gaan, omdat zijn agent een modellenopdracht voor een groot merk in Kopenhagen gewichtiger vond dan een gratis hoofdrol in een clip. Op de laatste knip is haar oog op Wannes de Waegh gevallen. Een model met een donkere huid, volle lippen, gebeeldhouwde gelaatstrekken en smeulende ogen. De kerel is zo verdomd knap dat we uit zelfbehoud beslissen om een paar meter van hem te blijven staan, om het contrast niet nodeloos te vergroten. Na valavond moet hij bovennatuurlijke krachten fingeren met zijn ogen, terwijl bladblazers en rookmachines de wereld om hem heen doen exploderen. Zélfs op de set geloven we hem.

null Beeld Tsar B
Beeld Tsar B
null Beeld Illias Teirlinck
Beeld Illias Teirlinck
null Beeld Tsar B
Beeld Tsar B

Dries naar de kloten?

Voor een no budgetclip heeft Tsar B overigens best wel een getalenteerd kliekje om zich heen kunnen verzamelen. Achter de camera treffen we fotograaf Athos Burez en cinematograaf Maxime Desmet, aanstormend talent dat de visie van Bourgeus schijnbaar moeiteloos in beelden lijkt om te zetten. Wat die visie inhoudt? De clip van 'Swim' begint als een modeshoot, die uit de hand loopt. De fotograaf - gespeeld door Gilles Polet, een danser bij Jan Fabres theatergezelschap Troubleyn - gaat daarop in de clinch met Wannes. De vechtpartij is behoorlijk levensecht: na de vijfde take lijken de twee écht pisnijdig op elkaar en woelen ze elkaar in het zand om. Zelfs de Afghaanse windhond, die tijdens de opnames in een schijncoma leek te verkeren, zet het op een nijdig blaffen.

Mathieu zien we op zijn beurt bleek wegtrekken. "Ge wéét hoeveel dat jasje kost, hè?" sist hij in de richting van Justine. Achteraf horen we iemand fluisteren: minstens vier à vijfduizend euro. Dat ze het prachtige jasje van Oosterse snit en met goudstiksels mogen lenen, blijkt een vriendendienst van Dries Van Noten. De designer toont zich vaker genereus wanneer hij gelooft in een artiest, horen we. "Maar laten we dat vertrouwen vooral niet beschamen," gromt Mathieu, wanneer zijn vriendin op de valreep beslist om Wannes ook met kleefglitter te bedekken. De zanger van Bazart kreunt met een zorgelijke blik.

null Beeld Illias Teirlinck
Beeld Illias Teirlinck
null Beeld Illias Teirlinck
Beeld Illias Teirlinck

Stunt met gansje

Het dure kleinood moet immers niet alleen voor opstuivend zand, zweet en kleefglitter behoed worden. Ook voor een dolle rit op de motorfiets die na zonsondergang opgenomen wordt. In de plot pikt Tsar B het model namelijk op. Om veiligheidsredenen wordt een Nederlandse stuntvrouw voor die scène opgetrommeld. Pas na middernacht zullen die opnames er opzitten. "It's a wrap," klinkt het. Zij het niet van harte. De Nederlandse Marechaussee breit namelijk een prematuur eind aan de opnames: met drie man zonder gordel in de achterruimte van een busje van en met model Wannes zonder helm op een motorfiets, kijken we even aan tegen een fikse uitbrander en een navenante boete. Maar Bourgeus ontpopt zich gelukkig ogenblikkelijk tot een schattig dommig gansje. Haar bewuste naïviteit kan je onmogelijk bestraffen, zo blijkt.

En haar cinematografisch talent? Dat kun je hieronder zélf beoordelen.

null Beeld Illias Teirlinck
Beeld Illias Teirlinck
null Beeld Illias Teirlinck
Beeld Illias Teirlinck
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234