Dinsdag 04/10/2022

Op de koffie

Ik heb Sylvia Kristel slechts één keer ontmoet. En dat was puur toeval. Begin december 1985 zou de film De Leeuw van Vlaanderen van Hugo Claus op tv worden uitgezonden. Dus belden we hem met de vraag voor een interview, maar dat zag hij niet zitten. "Ik heb geen zin om het nog eens uitgebreid over die film te hebben, want ik heb er zo'n immense kater aan overgehouden", zei hij. Toch even aandringen met de belofte dat we het vooral over zijn op stapel staande projecten zouden hebben. Dat kon.

In een groot herenhuis aan de Gentse Kasteellaan hebben we toen gepraat over zijn scenarioadaptaties van Het dagboek van een oude gek van Junichiro Tanizaki en Het gezin van Paemel van Cyriel Buysse. Als galante gastheer had de schrijver aangeboden om koffie te zetten. Toen hij die op een bepaald moment uit de keuken ging halen, kwam hij met lege handen terug. Maar tot mijn grote verbazing werd hij gevolgd door een stralende Sylvia Kristel met een schenkblad. In zijn typische en dus ironische stijl zei Claus: "Ik heb aan deze mooie geisha gevraagd om voor de koffie te zorgen. Ik neem aan dat jullie elkaar wel kennen?" Ik heb toen als jonge verslaggever iets gestameld als: "Uiteraard ken ik mevrouw Kristel, maar ik denk niet dat het wederkerig is."

Hoe dan ook, Sylvia Kristel schonk de koffie in en schoof dan mee aan tafel om vol interesse het gesprek te volgen én regelmatig van commentaar te voorzien. De schrijver en de actrice waren toen niet meer samen, maar zij kwam nu en dan eens op bezoek en de verstandhouding bleek nog steeds opperbest.

"Deze man heeft toch een ongelooflijk oeuvre!", zei ze op een bepaald moment. Volgde een hele lofzang en dan de verzuchting: "Wat ik zo graag zou willen - en daar heb ik al jaren om zitten smeken - is dat hij nou eens een keertje iets leuks schrijft voor mij en het ook regisseert."

Claus hield minzaam de deur op een kier: "Nou, wie weet?" En we spraken meteen af dat ik dan zeker de filmset zou bezoeken. Het is er nooit van gekomen.

Later had ik Sylvia Kristel wel op andere Vlaamse filmsets kunnen interviewen, zoals op die van Gaston's War en Lijmen/Het Been van Robbe De Hert of Film 1 van Willem Wallyn. Maar ik heb het nooit gedaan. Misschien omdat ik dan had moeten toegeven dat ik nooit een van haar Emmanuelle-films had gezien. Maar wellicht had ze dat net leuk gevonden. We zullen het nooit weten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234