Woensdag 20/10/2021

Op de fles

Lustige labels

U zou eens moeten weten wat er allemaal schuilgaat achter een wijnetiket. Misschien denkt u dat zo'n label, net als het wijndomein zelf, overgeërfd wordt van vader op zoon of dochter. Dat is allerminst het geval. Zoals achter een reclamespotje gewichtige marketingstrategieën, reclamebureaus en productiehuizen schuilgaan, zo gaat achter bijna elk wijnlabel een marketingstrategie en een vet betaald grafisch bureau schuil. In Parijs en Bordeaux zijn er meerdere reclamebureaus gespecialiseerd in niets dan wijn en wijnlabels.

Welke doelgroep wil men bereiken? Jonge levensgenieters of meer bemiddelde doorgroeiers met ambitie? De intuïtief shoppende vrouw of de man die graag grasduint in het wijnrayon? Meerwaardezoekers of snobs? Kortom, het label lijkt net zo belangrijk als de wijn zelf. Maar niet alle wijnproducenten denken marktgericht. Een aantal kleinere producenten laat graag zien dat ze daar lak aan hebben. Ze vermelden dan ook nauwelijks iets op hun label. Geen merk of druivenras en ook geen imposant gebouw. Enkel een tekening of een grafische invulling. Zijn deze producenten daarom oncommercieel? Nee, door hun ongewoon label hopen ze drie doelen te bereiken. Eén: benadrukken dat ze 'anders' zijn; twee: de wijnliefhebber intrigeren; drie: de wijn zelf laten spreken, in plaats van de marketingclichés.

Dat laatste is natuurlijk een nobele bedoeling. We gingen na of de wijnen achter een aantal van deze gedurfde labels inderdaad ook voor zichzelf spreken. Voor de drie die hierboven vermeld worden, geldt alvast een volmondig 'ja'.

Producent Licinia
Cuvée Morata de Tajuña
Druivenras cabernet, syrah, tempranillo
Regio Vinos de Madrid (Spanje)
Oogstjaar 2011
Een verbluffende wijn met de power van een syrah maar ook het fijne raster van een grote bourgogne. De mond brengt een prettig steekspel tussen karakter en finesse. Niet gewoon goed, maar echt groots. (15%)
La Buena Vida, 27,60 euro

Producent Blankbottle
Cuvée Hanepoot
Druivenras Hanepoot (muscat d'Alexandrie)
Regio Stellenbosch (Zuid-Afrika)
Oogstjaar 2014
De klauw op het label duidt hier simpelweg op de Kaapse naam voor de muscat d'Alexandrie: Hanepoot. De wijn is mooi droog gevinifieerd, met meer toetsen van citrus dan van groene muskaatdruif. Mooie wijn. (12,5%)
Matthys Wines, 14 euro

Producent Niepoort
Cuvée Rótulo
Druivenras alfrocheiro, jaen, touriga nacional.
Regio Dão (Portugal)
Oogstjaar 2014
De Dão van Niepoort is een goed gemaakte doordrinkwijn, met in de ouverture impressies van zwart bessenfruit en gekonfijte aardbei. Best wel fris en verre van rustiek zoals de dão-wijnen van weleer. Het speelse, grafische label geeft goed de inhoud weer. (12,5%)
Young Charly, 10,49 euro

Favorietje van de brouwer

De Rodenbach Vintage is de trots van de brouwerij. De brouwmeester selecteert het beste vat na twee jaar rijping en bottelt de inhoud in luxeflessen. De smaak is complex, rond, intens en fris met toetsen van balsamico, appel en honing. Perfect voor bij krachtige kazen.

palm.be/nl/rodenbach

Wijn nippen in Dinant

Volgende zaterdag, 21 mei, vindt de zevende editie van Belgovino plaats. Naast De Morgen is ook de stad Dinant sponsor van deze hoogdag van de Belgische wijnbouwers. Bezoekers krijgen een proefglas en kunnen in het stadhuis van Dinant meer dan tweehonderd wijnen ontdekken, en dat op een steenworp van de Maas.

vinomagazine.be/nl/belgovino-2016

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234