Donderdag 28/01/2021

Op de automatische piloot door San Francisco

Een weinig vernuftige, hapklare en al te expliciete psychologische thriller

Psychologische thriller l veel rook maar weinig vuur in 'twisted'HH

Luc Joris

Routineuze thrillers vol clichés of ordinaire Hollywood-formulefilms: we kunnen ze missen als kiespijn. Dat precies een regisseur als Philip Kaufman nu zo'n film afgeleverd heeft, doet opkijken. De inmiddels 67-jarige Kaufman is immers altijd heel selectief tewerk gegaan, getuige zijn vrij beperkte filmografie van een twaalftal stuks. Vaak lag er een literair werk aan de basis, zoals dat het geval was met The Unbearable Lightness Of Being (Milan Kundera), The Right Stuff (Tom Wolfe), Henry And June (het leven van Henry Miller en Anaïs Nin) of Quils (Markies de Sade). Een onbetwiste topper in zijn heel verscheiden oeuvre is natuurlijk ook Invasion Of The Body Snatchers, een soort remake van Don Siegels gelijknamige klassieker uit 1956.

In Twisted grijpt Kaufman voor het eerst terug naar het genre van de psychologische thriller en de film noir. Voor iemand van zijn kaliber is het evenwel onbegrijpelijk dat hij zich liet inspireren door een vrij zwak scenario. De film speelt zich af in zijn thuisbasis San Francisco. Wellicht was dat voor hem een van de doorslaggevende argumenten om in dit Paramount-project te stappen, dat er pas kwam nadat de plannen voor een remake van Hitchcocks Suspicion niet doorgingen.

Toegegeven, er zitten fraaie, door Peter Deming (Mulholland Drive, Lost Highway) geschoten beelden in van Frisco en de locaties rond de baai. De openingsscène, waarin we de Golden Gate Bridge in dikke wolken mist ondergedompeld zien, is daar een mooi voorbeeld van. Maar dat maakt van deze makke en stereotype whodunit nog geen goede film.

Ashley Judd (zwart lederen jack, nauwe jeans, pagekopje) weet bovendien niet echt te overtuigen als Jessica Shepard, een harde, alleenstaande cop die net bevorderd is tot inspecteur nadat ze een seriemoordenaar gearresteerd heeft. Vooral de donkere kant van haar personage komt nauwelijks uit de verf. Shepard, zo leren we uit haar regelmatig terugkerende en verplichte gesprekken met de politiepsychiater, is een wees sinds haar vijfde. Ze is opgevoed door haar mentor John Mills (Samuel L. Jackson), de huidige politiecommissaris. Mills was bovendien een collega van haar vader op het moment dat de stoppen bij hem doorsloegen, met een reeks moorden tot gevolg. Dat duister verleden blijft Shepard achtervolgen. Ze pikt regelmatig mannen op in bars en heeft ruwe seks met hen, om zich vervolgens helemaal lazarus te drinken. Op zich is daar niets verkeerds aan, maar als San Francisco door een nieuwe reeks moorden geteisterd wordt, wordt de positie van Shepard hachelijk. De slachtoffers zijn immers de mannen die ze heeft opgepikt. Omwille van haar black-outs herinnert ze zich niets meer en begint ze aan haar eigen onschuld te twijfelen, ook al kan ze op de steun van Mills en haar nieuwe partner Mike Delmarco (Andy Garcia) rekenen.

Eens de plot uit de doeken gedaan is, verwatert Twisted tot een weinig vernuftige, hapklare en al te expliciete psychologische thriller. Daarbij doet scenariste Sarah Thorp uiterst hard haar best om de toeschouwer voortdurend te misleiden met een rits niet altijd even plausibele,valse pistes. Het motief dat Shepard voor de moorden verantwoordelijk zou zijn, geloof je echter op geen enkel moment. Vandaar dat het wel iemand uit haar onmiddellijke omgeving moet zijn. Maar ook die insinuatie gebeurt op een weinig arglistige wijze. De moordenaar brandmerkt bijvoorbeeld zijn slachtoffers met een sigaret. Bijgevolg wordt het feit wie er nu al of niet een rookstok in handen heeft een belangrijke sleutel in het ontmaskeren van de dader. Kaufman speelt er echter zo nadrukkelijk mee dat het uiteindelijk een flauw spelletje wordt.

VERTOLKING Ashley Judd, Samuel L. Jackson, Andy Garcia, David Strathairn, Russell Wong, Mark Pellegrino REGIE Philip Kaufman LAND VS SPEELDUUR 97 minuten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234