Dinsdag 18/02/2020

Oosterweel

‘Oosterweel niet klaar in 2025, maar in 2030’

Begin 2018 werd het officiële startschot gegeven voor de aanleg van de Oosterweelverbinding. In aanwezigheid van Vlaams minister van Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) verzamelden de tenoren zich op Linkeroever om de symbolische eerste schop in de grond te steken.Beeld Tim Dirven

Slecht nieuws voor de pendelaars van en naar Antwerpen. De werken aan de Oosterweelverbinding zullen niet afgerond zijn in 2025, maar pas in 2030. Dat schrijft De Tijd op basis van het Rekenhof en wordt bevestigd door projectbeheerder Lantis. Aan de basis voor het uitstel ligt een veel te optimistische timing.

Uit een rapport van het Rekenhof blijkt dat de werken op rechteroever mogelijk pas jaren later klaar zouden zijn dan oorspronkelijk gedacht. Momenteel zijn de werken op linkeroever al volop bezig, maar de eerste spadesteek op rechteroever staat pas gepland voor 2021. De bouwaanvragen zijn nog lopende en zouden pas in 2020 klaar zijn. Daardoor zouden de werken ook meteen dubbel zo lang lopen als oorspronkelijk gedacht.

Te optimistische planning

Reden voor het zoveelste uitstel in het Oosterweeldossier, dat reeds dateert uit 2002, is een te optimistische planning. Daarnaast blijken ook de werken zelf een stuk complexer te zijn, klinkt het bij projectbeheerder Lantis.

De plannen zijn bijgestuurd na het akkoord onder intendant Alexander D’Hooghe twee jaar geleden. Onder dat akkoord wordt het haven- en doorgaand verkeer gescheiden en wordt de ring overkapt. De nieuwe Scheldetunnel in noordelijke richting zou nu klaar zijn in 2027 en vanaf dan zou er voor het verkeer al beterschap zijn, klinkt het wel.

Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) zit er eigenlijk geen vertraging op de grote projecten, zoals de Oosterweeltunnel. Wel bevestigt ze dat de leefbaarheid en de overkapping pas volledig klaar zullen zijn tegen 2030. “Door de overkapping en de leefbaarheidsprojecten zal het langer duren”, luidt het.

Slecht nieuws voor pendelaars

En dat is meteen ook slecht nieuws voor de pendelaars, want langer werken betekent ook langer fileleed. De Antwerpse ring is al jaren verzadigd, met dagelijks tot 140.500 voertuigen. Met 26.000 vrachtwagens per dag ontvangt de ring ook het dubbele van het vrachtverkeer op de Brusselse ring.

De Oosterweelverbinding heeft een prijskaartje van 3,6 miljard euro, waar nog eens 1,2 miljard bijkomt voor de leefbaarheidsprojecten en de overkapping.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234