Zaterdag 06/06/2020

Oosterse normen en zwaarden

De balletachtige actie en pyrotechnische choreografie�n voegen niets toe aan dit klassieke epos

Historische actiefilm l Seven Swords HH

Luc Joris

Om Seven Swords, de nieuwe wu xia of historische zwaardvechtersfilm van Hongkongactiefilmer Tsui Hark volledig op zijn merites te beoordelen, moet je wachten op de dvd-release van de de director's cut. De versie die nu in de bioscopen komt, is dan wel twee uur en twintig minuten lang, maar je voelt zowel verhaaltechnisch als inhoudelijk dat dit epos niet op punt staat. Harks versie is naar verluidt tussen de drie en vier uur.

Seven Swords is een soort afgeleide van De zeven samoerai (1954), met dat hemelsbrede verschil dat de zeven 17de-eeuwse zwaardvechters (onder wie een vrouw) die het tegen een corrupte en bloedzuchtige generaal opnemen om een rebels maar onbeschermd dorp te verdedigen, niet het mythische karakter van de krijgers in Kurosawa's klassieker uitstralen.

Het verhaal, een adaptatie van Liang Yu-shengs populaire roman Seven Swords From Mount Tian, rolt er nochtans de rode loper voor uit. In het mystieke Mount Heaven krijgen de krijgers allemaal een bijzonder zwaard dat met hun persoonlijkheid overeenstemt. Het verwarrende scenario neemt evenwel nooit de tijd om die band of hun persoonlijkheid uit te diepen.

Trouw aan het genre injecteert Hark zijn historisch drama met martial-artselementen, bovennatuurlijke fantasie, politieke hebzucht, adembenemende landschappen (de film werd opgenomen in de noordelijke Xinjiangprovincie), een licht filosofisch kantje en een romantische subplot, maar de balletachtige actiescènes en pyrotechnische choreografieën voegen niets nieuws aan het genre toe. Daarin schuilt misschien de grootste zwakte van dit klassieke, met flashbacks onderbouwde stilistische epos. Het rijke kleurenpalet, de montage van slow motions en het mobiele camerawerk sturen de atletische luchtacrobatieën.

Maar de visuele panache van Ang Lees Crouching Tiger, Hidden Dragon of Zhang Yimous Hero en House of Flying Daggers weet Seven Swords nooit te evenaren. In tegenstelling met zijn collega's weigerde Hark om op CGI terug te vallen. "Als men de stijl van Crouching Tiger, Hidden Dragon nog twee of drie jaar gaat hernemen, dan raakt het genre van de wu xia uitgeput", aldus Hark, die zegt dat hij vooral realisme wilde nastreven.

REGIE Tsui Hark VERTOLKING Liwu Dai, So-yeon Kim, Duncan Show, Leon Lai, Chia-Liang Liu, Honglei Sun LAND China / Zuid-Korea / Hongkong speelDUUR 151 minuten

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234