Dinsdag 20/10/2020

Oostende reikt allereerste Vlaamse Filmprijzen uit

Tijdens het Filmfestival Oostende worden op 10 september in het Casino Kursaal de allereerste Vlaamse Filmprijzen uitgereikt. De kans is groot dat De helaasheid der dingen er als grote overwinnaar uit de bus komt. De film van Felix Van Groeningen werd genomineerd in zeven van de acht categorieën. Verder vielen vooral alternatievere films als Lost Persons Area en My Queen Karo in de smaak van de jury, die voorgezeten werd door Bart De Pauw.

‘De helaasheid der dingen’ met acht nominaties grote favoriet op vierde editie Filmfestival

Na het opdoeken van de Plateauprijzen in 2006 moeten de Vlaamse Filmprijzen films van eigen bodem weer een mooi moment in de spotlights bezorgen. ‘Het is toch absurd dat wij als Vlaamse filmmakers onze prijzen tot voor kort nog in het buitenland moesten gaan winnen?’, aldus juryvoorzitter De Pauw.

Het Filmfestival van Oostende is een vaste waarde geworden in het Vlaamse cultuurlandschap. De organiserende vzw Les films du Bord de Mer is al aan zijn vierde editie toe en komt ook dit jaar met een behoorlijk sterk programma en een gastheer met een klinkende naam naar buiten. Na Arno, Tom Barman en Maurice Engelen neemt Bart De Pauw deze keer de honneurs waar. Meteen werd de tv-maker en filmscenarist ook gebombardeerd tot voorzitter van de jury van de eerste Vlaamse Filmprijzen.

“Een mooi, ja zelfs bijna noodzakelijk initiatief”, zegt De Pauw. “Het is toch absurd dat wij als Vlaamse filmmakers onze prijzen tot voor kort nog in het buitenland moesten gaan winnen?” Hoe hij de job van juryvoorzitter heeft beleefd? “Ik heb mooie films gezien, films die gerust naast vele buitenlandse mogen staan. Denk maar aan Dossier K, een thriller van hoog niveau. Wij Vlamingen kunnen ons meten met de groten: daar ben ik al langer van overtuigd en opnieuw heb ik het bewijs geleverd gezien. De grote variatie aan films ook die wij hebben! Er is bij ons ruimte voor de films van Caroline Strubbe en Dorothée Van Den Berghe, maar ook voor die van Jan Verheyen. Er is plaats voor iedereen.”

De keuze van De Pauws jury, die de Vlaamse filmoogst van 2009-2010 bekroont in acht categorieën, weerspiegelt die grote variatie, al worden toch vooral de auteurs- en de arthousefilms beloond. Is dat de invloed van mede-juryleden Hilde Van Mieghem, Dirk Roofthooft, Marie Vinck, de Nederlandse film- en tv-autoriteit Joop Daalmeijer, recensent Steven De Foer en producente Eurydice Gysel? Lost Persons Area, het eigenzinnige debuut van Caroline Strubbe, en My Queen Karo van Dorothée Van den Berghe werden in vijf categorieën genomineerd, terwijl het veel publieksvriendelijker Meisjes het zonder nominaties moet stellen en ook Dossier K “maar” vier maal uitverkoren werd, waaronder twee keer in de categorie “beste acteur in een bijrol”.

Grote overwinnaar voorlopig is echter - verrassing, o, verrassing - De helaasheid der dingen, die afgelopen seizoen twee vliegen in één klap sloeg: hij was dé Vlaamse publiekstrekker bij uitstek en tegelijk had hij een hoog arthousegehalte. De film van Felix Van Groeningen naar het boek van Dimitri Verhulst kreeg liefst acht nominaties achter zijn naam en kon zijn succes enkel in de categorie “beste actrice” niet verzilveren.

Voorlopig vindt de uitreiking van de Vlaamse Filmprijzen nog plaats voor een bescheiden publiek van zo’n tweehonderd film- en persmensen, maar het is de bedoeling er op termijn een glamoureuze tv-show van te maken. “Net zoals we met ons festival zelf ook hebben gedaan, willen we deze prijzen stap voor stap laten groeien”, vertelt organisator Peter Craeymeersch. “Dit jaar was ons budget gewoon nog te beperkt om zo’n show te kunnen financieren. We wilden ook zeker niet beknibbelen op onze andere programmatie.” Vandaar dat het FFO ook dit jaar vijfentwintig avant-premières kan voorstellen, waaronder een paar grote, zoals Wall Street: Money Never Sleeps van Oliver Stone, en TheAmerican, de tweede film van de beroemde Nederlandse fotograaf en cineast Anton Corbijn met George Clooney. Die sluit het festival op 11 september af.

De klemtoon ligt echter op films van eigen bodem. Zo worden alle genomineerden voor de Vlaamse Filmprijzen opnieuw vertoond, krijgt elke avant-première een Belgische kortfilm als voorprogramma en opent het festival met Adem, het langspeeldebuut van Hans Van Nuffel, over twee muco-patiënten. Tijdens het FFO loopt in de Japanse Tuin van Oostende ook de tentoonstelling Set & Still, een selectie foto’s die fotograaf Kris Dewitte afgelopen jaren maakte op tientallen Belgische filmsets.

En dan is er nog de master selection, de meesterproef waar het FFO al zijn gastheren aan onderwerpt: kies tien films waarvan je vindt dat het publiek ze moet zien. Bij Bart De Pauw zijn dat onder meer: Lola rennt, Memento, Reservoir Dogs, Hard Candy en True Romance. “Ik heb gekozen als scenarist”, verduidelijkt hij. “Dit zijn dus niet mijn tien lievelingsfilms, maar wel tien films met een origineel en creatief scenario. Niet toevallig zitten er heel wat thrillers tussen. De thriller is zo’n moeilijk genre dat ik het heel knap vind als een scenarist mij er toch mee weet te verrassen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234