Donderdag 24/06/2021

Oostende, Gent aan zee

Humor en de immer sympathieke Gentenaar Jan Matthys. Meer was er niet nodig om de nieuwe campagne van de toeristische dienst van Oostende viraal te laten gaan. In enkele uren tijd was zijn ode al 150.000 bekeken.

De gevatte 'homo turisticus' Jan Matthys, bekend van het VIER-programma Is 't nog ver, doet in een YouTube-filmpje een verrassende oproep: laten we allemaal samen de Koningin der Badsteden, Oostende, bezetten. Met die ludieke booschap vol humor en typisch Gentse r-klanken wil Toerisme Oostende meer toeristen naar de badstad lokken.

"Niet zeggen dat ik dat verteld heb, maar Oostende is wa de max. Ge kunt hier van alles doen", steekt Matthys enthousiast van wal. Het geestige promofilmpje is ondertussen al massaal bekeken en wordt druk gedeeld op sociale media. Hoewel Matthys dus vooral 'zijn' Gentenaars toespreekt, blijkt de opvallende campagne heel wat meer mensen te kunnen bekoren.

De reden is niet ver te zoeken: humor. Dat werkt altijd, zegt Fons Van Dyck, hoofd van de BBDO-denktank en expert in strategische marketing en communicatie. "Het is een origineel filmpje met een duidelijke boodschap, maar met een hoek af. En dat zijn de ingrediënten om een filmpje viraal te laten gaan." Op een gevatte manier zet Matthys zo dus Oostende in de kijker als dé badplaats van Vlaanderen.

Blaarmeersen

Maar waarom prijst een Gentenaar nu een kuststad aan? In het filmpje krijgen we te horen dat het eigenlijk een 'wederdienst' is. Want heel wat West-Vlamingen komen naar Gent voor de Universiteit, maar keren niet terug. Nu is het dus tijd om de omgekeerde beweging te maken en Oostende te 'bezetten'.

"Maar", zegt Matthys, "eigenlijk ook omdat Oostende 'Gent aan zee' is. Ik heb er een groot deel van mijn jeugd gesleten en ik weet dus dat het net als Gent een stad is die leeft." Andere Gentenaren, zoals kunstenaar-komiek Kamagurka, beamen dat de twee steden sterk op elkaar lijken: het nachtleven, de vele evenementen en de keuken.

De keuze voor Gent is dus niet toevallig, zeggen experts. "Oostende koos een bepaald publiek dat aangesproken zal zijn door de gelijkenissen", zegt Lien Vanden Broucke, expert citymarketing bij onderzoeksbureau WES. "Maar door de humor spreekt het filmpje ook veel andere mensen aan. En zo zal wie een tripje naar zee plant, misschien onbewust meer aan Oostende denken, omdat dat fris in het geheugen zit."

Met zijn sappig accent prijst Matthys in het filmpje ook heel wat troeven van Oostende aan. De paardenkoers, het casino, minigolf en de Noordzee - "een gigantische versie van de Blaarmeersen" - passeren de revue. Op het einde van de spot wordt ook aangekondigd dat op de website van Visit Oostende een verblijf te winnen is in een appartement met zicht op zee. Op die site vind je bovendien een volledige lijst aan evenementen in de kuststad. Die zijn ook terug te vinden in een speciale bijlage bij Het Nieuwsblad-De Oostendenaar, samen met een bon voor een gratis goodiebag. Dezelfde boodschap komt dus op verschillende kanalen en platformen terug. Ook dat draagt bij tot het succesrecept van citymarketing.

Bovendien houdt Toerisme Oostende ook in deze zomercampagne vast aan zijn slagzin 'stad aan zee'. Want ook al is humor in citymarketing meestal een schot in de roos, een langetermijnvisie blijkt minstens even belangrijk. En dat hebben ze in Oostende duidelijk goed begrepen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234