Woensdag 17/07/2019

Migratie

Oost-Vlaamse garagisten bouwen wagens om voor mensensmokkelaars

Een vrachtwagen met mensen wordt onderschept tussen Calais en Duinkerken. Beeld Eric de Mildt

Deze week start in Gent een groot proces tegen de Belgische cel van een internationale mensensmokkelbende. Het kopstuk, een 41-jarige Bulgaar, gebruikte zijn kennissen hier om bestelwagens, lichte vrachtauto’s en trailers om te bouwen om er mensen in te verstoppen.

Zaterdag, 2 juli 2016. Grensovergang Dover. Een politieman kijkt in de laadruimte van een witte Iveco met Bulgaarse nummerplaat. Leeg. Maar volgens hem klopt er iets niet. De politieman stapt de bestelwagen aan de buitenkant af. Het tellen van zijn stappen sterkt zijn buikgevoel: de laadruimte aan de buitenkant is gewoon te groot voor wat hij binnen te zien krijgt. De politieman vraagt de twee achterdeuren te openen. Volgens de bestuurder kan dat niet. “Kapot”, zegt hij. Terwijl de politieman aan de deuren rammelt, hoort hij uit het niets stemmen.

Eens de deuren geopend zijn blijkt er met een tweede paar deuren een geheime tussenruimte te zijn gebouwd. Daarin zijn banken van amper 30 centimeter diep gemonteerd om migranten boven elkaar te stapelen. Er zitten er nu vijf. Een moeder en haar vier kinderen. Dit was de eerste keer dat de smokkelbende tegen de lamp liep met hun vernuftig systeem.

Achter de deuren zat een geheime tussenruimte met zitbanken van amper 30 cm diep om migranten bovenop elkaar te stapelen. Beeld RV

Lichaam tegen motorblok

Na de ontdekking in Dover werden politie en douanediensten in binnen- en buitenland gevraagd extra waakzaam te zijn. Tegen oktober 2017 hadden ze 55 gelijkaardige transporten onderschept - goed voor 453 gesmokkelde transitmigranten. Vijftien transporten konden aan België worden gelinkt. Daarbij werden 96 transitmigranten onderschept. Onder hen 32 kinderen. De speurders zijn ervan overtuigd dat ze met het onderzoek een hele smokkellijn hebben opgerold. De route vertrok in Afghanistan en Pakistan, liep vervolgens via Turkije en Bulgarije naar West-Europa en had het Verenigd Koninkrijk als eindbestemming.

Het federaal parket heeft voor de gigantische mensensmokkel zestien verdachten voor de correctionele rechtbank in Gent gesleept. Overmorgen begint het proces. Vlak voor de feestdagen droeg de Bulgaarse overheid nog Aldin N. (41) over aan ons land. De Bulgaar wordt beschouwd als de leider van de Belgische cel van de internationale smokkelbende. Hij gebruikte zijn contacten die hier legaal in het land waren.

De Belgische cel was daardoor onder andere gespecialiseerd in het verbouwen van bestelwagens, lichte vrachtwagens en opladers. Altijd met één doel: een onvindbare bergruimte voor transitmigranten creëren. Vier maanden na de ontdekking in Dover botste de politie in Calais op een zoveelste slachtoffer van de bende. Ze hadden een migrant verstopt onder een motorkap. Zijn lichaam raakte het warme motorblok en hij beschikte over een gat van 74 cm hoog, 63 cm lang en 35 cm breed.

Amper zuurstof

Het onderzoek legde wel meer schrijnende toestanden bloot. De mensen die in de geheime ruimte tussen de deuren werden opgesloten, konden die van binnenuit zelf niet openmaken. Aan de bovenkant van de banken staken hier en daar de scherpe kant van schroeven uit. Als ze er met negen in werden opgesloten, moesten ze er wel met hun billen op gaan zitten. Ook zuurstof was er amper. Garagisten in Zelzate en Hamme maakten wel gaten in de bovenkant maar die werden met rubber dichtgemaakt als het regende. Anderzijds kon het tijdens de urenlange ritten ook ondragelijk heet worden in de geheime bergruimte. Een chauffeur van zo’n transport klaagde in een afgeluisterd gesprek dat hij al vijf keer had moeten stoppen omdat hij zelf bevangen was van de hitte achter het stuur...

De bende liet in hun garages in Oost-Vlaanderen ook trailers ombouwen. Ze maakten een soort houten kooi waarin telkens vijf mensen stiekem mee konden ‘reizen’. Toen de politie zo’n transport onderschepte, bleek dat de chauffeur de bergruimte enkel kon openen door aan de buitenkant twee bouten los te draaien. Uit een afgeluisterd telefoongesprek blijkt dat de leider van de Belgische cel wist hoe gevaarlijk dat was. Een ander bendelid vertelde hem namelijk dat hij de nieuwe ruimte had getest. “Ik ben er maar 7 minuten in kunnen blijven. Ik kreeg geen lucht en werd er gek”, zei hij tegen zijn baas.

Voor een volledig traject betaalden transitmigranten de bende 10.000 euro. Voor de levensgevaarlijke rit vanuit Frankrijk of België naar Engeland moest elke passagier 1.300 euro ophoesten. Geen enkele transitmigrant stelde zich burgerlijke partij. Om hen toch een stem te geven deed Myria, het vroegere Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding, dat wel.

Een agent toont hoe een migrant verstopt zat onder de motorkap van een Nissan Serena, tégen het warme motorblok. Alles samen beschikte hij over een gat van 74 cm hoog, 63 cm lang en 35 cm breed. Beeld RV
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden