Woensdag 30/11/2022

Oorverdovend oranje

Verbrand voorhoofd, woest kapsel, oeverloze okselvijvers, suizende oren, dwaze glimlach: het is even schrikken in de spiegel, na een race door de Bordeauxstreek met de gloednieuwe McLaren 650S Spider.

Als het Britse sportwagenmerk McLaren 'jump' zegt, dan vraagt de liefhebber van de betere vierwieler: 'how high?' En als ze je de sleutels van hun spiksplinternieuwe en feloranje 650S Spider overhandigen, dan vertrek je. Zonder vragen te stellen. Zo snel en zo lang mogelijk. Tot de benzine (of was het kerosine?) op is en je er schrikwekkend verfomfaaid uitziet. Tot zover het lesje sportwagenethiek.

"Hoe reed de wagen?", vraagt de Europese marketingmanager van McLaren me na de acht uur durende tocht langs de vele wijnhuizen in de regio rond Bordeaux. "Beter dan de 12C?" Zijn gegoochel met codes verwart me, maar een dwaas knikje en fonkelende ogen zeggen in dit geval meer dan duizend woorden. De 650S is dus de nieuwste telg in de McLaren-familie en werd gebouwd - en voor het eerst voorgesteld op het Salon van Genève dit jaar - om de MP4-12C te vervangen. Niet dat er is mis was met die 12C, maar volgens de directie van het luxemerk uit Woking kon het allemaal nog wat mooier, sneller, lichter en extremer.

Et voilà, slechts drie jaar na de geboorte van de MP4-12C coupé en twee jaar na de komst van de dakloze variant, verwijst de 650S zijn oudere broertje en zusje meteen naar de geschiedenisboeken. Niet geheel onterecht trouwens, want de 650S, die gelijktijdig uitkwam als coupé en cabrio, oogt effectief een stuk aantrekkelijker en rijdt inderdaad een pak aangenamer (lees: harder en preciezer) dan zijn voorganger.

Diep gebrul

Maar hoe spectaculair ís die McLaren 650S nu precies? Of vulgairder gesteld: bezorgt een rit in deze bolide je een natte broek? Het antwoord is simpel: helaas wel.

De eerste prikkel voel ik in de achtertuin van het bekende wijnhuis Cordier Mestrezat, waar acht 650S'jes in de kleuren zwart, wit, lichtgrijs, donkergrijs, bordeaux, blauw, gifgroen en oranje naast elkaar in formatie staan. Onder het motto 'hoe extremer, hoe beter' kies ik voor Tarocco Orange (natuurlijk is de gifgroene nog net iets extremer, maar ik wil ook weer niet voor aap staan).

Wat meteen opvalt, is de herwerkte frontpartij, die pure agressie en opwindend rijgedrag suggereert. "Gebaseerd op de P1", zo klinkt het bij McLaren. Voor wie dat al Chinees is: de P1 is met een oplage van slechts 375 exemplaren, meer dan 900 pk en een instapprijs van 1 miljoen euro het onbetwiste en tevens uitverkochte paradepaardje van het jonge Britse automerk. Barely street legal, heet zoiets in het jargon.

Ze hebben overigens gelijk: de gelijkenissen met de P1 zijn onmiskenbaar: een meer agressieve neus, nieuwe gestroomlijnde zij-inlaten en een shitload carbon. Ook het interieur kreeg een update, met een volledig alcantara-interieur als standaarduitrusting. Zeker met de racestoelen in mijn oranje vriend schreeuwt de cockpit om een chauffeur die niet bang is om de limieten op te zoeken.

Maar ik ben wél bang. Nadat ik heb plaatsgenomen - geen gemakkelijke klus! - en alle instellingen heb gepersonaliseerd, druk ik op de startknop waarop een waanzinnig luid en diep gebrul me de stuipen op het lijf jaagt. Heerlijk! Nadat ik ben bekomen, is het tijd om die leeuwen - of beter gezegd: paarden - te temmen. Het zal geen verrassing zijn dat de motor van de 650S, een 3,8 liter twin-turbo V8, exact 650 pk biedt (en dat de S voor 'sportief' staat). Samen met een trekkracht van 678 Newtonmeter leveren die getallen een sprint van 0 naar 100 km/u op in exact 3 seconden. Dat is sneller dan je 'zeshonderdvijftig-es' kunt uitspreken. Op papier kun je met deze décapotable een snelheid van 329 km/u halen, maar die uitdaging weiger ik aan te gaan, waarvoor mijn oprechte excuses.

Mooier dakloos

In Bordeaux zelf, met al zijn stoplichten en rotondes, hou ik het nog even rustig. Dat kan overigens wonderwel met deze racewagen, maar je moet er de opengesperde monden en de getrokken smartphones van half Bordeaux dan wel bij nemen.

Na twintig minuten is het tijd voor een eerste test: zo snel mogelijk naar Château Montrose scheuren. Dat is echter zonder mijn fotograaf gerekend, die me niet alleen elke vijf minuten vraagt om te stoppen, maar ook nog eens het aangeboden roadbook weigert te volgen. Zijn overdreven professioneel gedrag levert gelukkig wel mooie kiekjes op.

Wanneer ik na een half uur scheuren in track mode merk dat mijn passagier ietwat paniekerig en misselijk wordt, weet ik dat het wel snor zit met deze verschroeiende vierwieler. De rijervaring is gewoonweg meesterlijk: de 650S Cabrio is bijzonder stijf en ligt fantastisch - dankzij de racestoelen wel rugbrekend hard - op de weg. De versnelling bij plankgas beneemt je tijdelijk de adem, terwijl het bochtige parcours in het zuidwesten van Frankrijk alleen maar aanleiding geeft tot meer opwinding. Heel de streek geniet mee van het lawaai dat mijn cabriolet produceert en overal waar ik parkeer komen nieuwsgierige toeristen en dorpsbewoners op me afgestormd in de ijdele hoop dat ik hun allemaal een ritje aanbied. Tant pis!

Is er dan echt niks negatiefs over deze wagen te vertellen? Toch wel. Het navigatiesysteem valt nogal tegen. Of "even wennen", zoals de marketingmanager het noemt. Maar dat moet je ook aan het dak dat er in een 17-tal seconden op schuift en de bolide net iets minder oogverblindend maakt. Dakloos is in dit geval beter.

Hoe dan ook: voor wie zichzelf dit eindejaar op een mooi verjaardagscadeau wil trakteren - en nog 250.000 tot 300.000 euro op overschot heeft - is de McLaren 650S Spider een meer dan aardige keuze.

Motor V8 Twin Turbo / 3799 cm3

Vermogen 650 pk bij 7.250 tpm

Koppel: 678 Nm bij 6.000 tpm

Topsnelheid 329 km/u

0-100 km/u 3,0s

0-200 km/u 8,6s

Verbruik (gecombineerd)

11,7 l/100 km

CO2-uitstoot 275 g/km

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234