Zaterdag 12/06/2021

"Oortjes afgeschaft? Ze hebben Horrillo's leven gered!"

null Beeld EPA
Beeld EPA

De laatste dagen wordt er in het wielermilieu fameus gevloekt. De reden? De oortjes natuurlijk. In de Ster van Bessèges rijdt het peloton al drie dagen zonder radio's rond. Bij Rabobank is het besluit om het oortjesverbod te handhaven in alle wedstrijden die geen deel uitmaken van de UCI World Tour in het verkeerde keelgat geschoten. "Is iedereen al vergeten wat er met Pedro Horrillo gebeurd is misschien? Zonder radio's was hij nu dood. Klaar."

Rabobank-renner Jos van Emden is in zijn wiek geschoten door het opgelegde verbod. "Hadden we in de Giro van 2009 geen oortjes gehad, dan hadden we onze ploegmakker Horrillo misschien nooit meer terggevonden", klinkt het bij cyclingnews.com. De Spanjaard miste in een afdaling een bocht en dook zestig meter diep het ravijn in. Hij brak bijna alle botten in zijn lichaam en keerde ook nooit meer terug in het profpeloton.

Het was van Emden die Horrillo's fiets zag liggen in de bocht. "Eerst dacht ik dat het om een fiets van een toerist ging. In een flits zag ik dat het de Giant van Pedro was. Ik schreeuwde meteen in mijn oortje om hulp. Er kon heel snel een reddingsactie opgezet worden. Hij heeft zijn leven echt wel te danken aan de oortjes. Het is dus hemeltergend dat die nu zomaar worden afgeschaft."

Chaos in Ster van Bessèges
Dit jaar, en enkel dit jaar, wordt er nog uitzondering gemaakt voor de drie grote rondes, de vijf monumenten waaronder Vlaanderen en Roubaix, rondes als Tirreno-Adriatico, Parijs-Nice of de Dauphiné en klassiekers als Gent Wevelgem, de Amstel Gold Race of de Waalse Pijl. Maar in alle andere is de radiocommunicatie voortaan verboden, weet Het Laatste Nieuws.

Het leidde de voorbije dagen in de Ster van Bessèges, de traditionele opener van de Europese rittenwedstrijden, tot grote chaos. Zo gaven UCI-commissarissen bij valpartijen of lekke banden aan de volgwagens verkeerde namen door. "Woensdag sloegen twee renners tegen het asfalt", vertelt Lucien Van Impe van Veranda's Willems in Het Laatste Nieuws. "Volgens Radio Tour eentje van Katusha en nog een van een andere ploeg, maar toen we voorbijreden bleek het om een renner van mijn ploeg te gaan."

"Ramp op Belgische wegen"
"Eer we op de hoogte zijn van een lekke tube en het wiel vervangen hebben, is de karavaan gepasseerd. Als we de ongelukkige renner achter de wagen terugloodsen, krijgen we een boete. Terwijl die omwille van de mistral nooit op zijn eentje kan terugkeren. Info over gevaarlijk geparkeerde (vracht)wagens, onverwachte tegenliggers of een slecht wegdek, bereikte niet tijdig de renners. Straks op Belgische wegen dreigt er een ramp", meent Vacansoleil-ploegleider Hilaire Van der Schueren.

Van der Schueren staat niet alleen met zijn vernietigend oordeel. Een recente rondvraag bij 344 profrenners aangesloten bij de rennersvakbond CPA leerde dat zestig procent van hen tegen het verbod is. Ook de AIGCP, de vereniging van professionele wielerteams, stemden in januari met 18 tegen 2 het verbod weg.

Kruistocht Bruyneel

Johan Bruyneel begon onlangs een persoonlijke, cynische kruistocht tegen het oortjesverbod. "Iedereen tegen. Nu de UCI-commissarissen nog", zo gooide hij op Twitter. "Word wakker UCI", klonk het enkele dagen later. Of ook nog: "Wat baten kaars en bril als den uil niet zienen wil?" En als uitsmijter: "Wat is de volgende stap? Renners die hun reservewielen zelf moeten dragen?"

In 2009 verbood de UCI het gebruik van oortjes tijdens de Tourritten van 14 en 17 juli. Bij wijze van protest hield het peloton tijdens de rit van 14 juli de benen stil, waarna de UCI niet meer anders kon dan de oortjes op 17 juli toch opnieuw toe te laten. Dit keer heeft de UCI geen oren naar de argumenten. "Het komt de spektakelwaarde van de sport ten goede. Het herleidt de renners niet langer tot pionnen in handen van de ploegleiders. Toch is de strijd nog niet gestreden. Binnenkort wordt er actie gevoerd, klinkt het in de buik van het peloton. (dea)

Horrillo dook 60 meter diep het ravijn in. Beeld UNKNOWN
Horrillo dook 60 meter diep het ravijn in.Beeld UNKNOWN
Pedro Horrillo is nu journalist. Beeld EPA
Pedro Horrillo is nu journalist.Beeld EPA
Johan Bruyneel is ziedend op de UCI. Beeld PHOTO_NEWS
Johan Bruyneel is ziedend op de UCI.Beeld PHOTO_NEWS
Van der Schueren vreest voor grote problemen op de Vlaamse wegen. Beeld PHOTO_NEWS
Van der Schueren vreest voor grote problemen op de Vlaamse wegen.Beeld PHOTO_NEWS
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234