Woensdag 28/10/2020

Oorlog en vrede

Regisseur Ivo Van Hove is onze helderste ster aan het theaterfirmament. Toch laveert zijn Kings of War van schitterende hoogtepunten naar lamlendige verveling. Al heeft die verveling vooral met Shakespeare zelf te maken.

De koning moet koning zijn, maar liever zou hij een kudde schapen hoeden. In de voorstelling Kings of War, gebaseerd op drie koningsdrama's van Shakespeare, loopt Henry VI (Eelco Smits) een van de gangen backstage in. Op een groot videoscherm zien we hem daar dwalen tussen zijn schapen. Tegelijkertijd luisteren we naar een tekst over zijn twijfelende leiderschap, over het verschil tussen zijn verstikkende verantwoordelijkheid en een vrij leven in de natuur.

Het is een van de mooiste scènes van de nieuwe voorstelling van Ivo Van Hove en Toneelgroep Amsterdam. Daarin worden drie soorten leiderschap onder een loep gelegd. Henry V (Ramsey Nasr) is de weldoordachte, gedreven koning en soldaat die Engeland laat zegevieren over Frankrijk. Zijn opvolger Henry VI is de gevoelige ziel die aan alles twijfelt en aan het ambt ten onder gaat. In deel drie maken we kennis met de mismaakte Richard III (Hans Kesting) die dood en verderf zaait.

Deze drie stukken zijn opnieuw vertaald en gecomprimeerd tot een voorstelling van ruim vierenhalf uur, die laveert van schitterende hoogtepunten naar lamlendige verveling. Die verveling heeft vooral met Shakespeare zelf te maken, want hoe fraai van taal ook, de opeenvolging van vetes, ruzies, oorlogshandelingen en gekonkel tussen edellieden om de macht, slaat je op den duur tamelijk murw.

Gelukkig hebben Van Hove en zijn creatieve team een grote helderheid nagestreefd, waarin veel zijlijnen en nevenintriges zijn geschrapt. Kings of War is een voorstelling volgens de beste traditie van het intussen beproefde Van Hove-theateridioom. Een wat non-descripte, tijdloze ruimte van ontwerper Jan Versweyveld, een dwingende soundscape, een groot videoscherm en een cameraman die de acteurs lijfelijk volgt. Dit keer wordt ook backstage en in de coulissen gefilmd, soms vooraf opgenomen.

In Henry V hangen overal landkaarten van Engeland en Frankrijk, een stamboom van troonopvolgers en via luchtopnamen is de strijd te volgen. Aan het eind van Richard III is het hele podium leeg - machtswellust leidt tot kaalslag.

Stokbroden

Dertien acteurs spelen alle rollen, in een estafette van machtsoverdracht en een carrousel van wreedheden. Uiteraard gaat alle aandacht uit naar de koningen; Shakespeare schreef echte mannenstukken. De vrouwen zijn bijzaak: zetstuk, ruilmiddel, leveranciers van nageslacht.

Van Hove begint met een tijdreis, van George, het zoontje van William en Kate, naar Richard II (1400), het begin van de dynastie. Ook George zal op den duur koning worden, en geen herder.

Kings of War is niet de eerste marathonvoorstelling waarin een aantal stukken van Shakespeare zijn samengevoegd. In 1997 schreef Tom Lanoye al Ten oorlog!, waarin maar liefst acht koningsdrama's werden opgevoerd. In ruim elf uur tijd maakte regisseur Luk Perceval daarvan een enerverende, fantasierijke tragedie en kermis tegelijk (de Fransen streden met stokbroden!).

Van Hove zelf maakte in 2007 Romeinse tragedies met drie stukken over machtswellust in het oude Rome. Deze productie betekende een doorbraak voor hem en zijn gezelschap in Londen en New York.

Ook Kings of War zal komend seizoen op tournee gaan, onder meer naar Parijs. Londen en waarschijnlijk ook naar New York.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234