Zondag 21/07/2019

Ook zeker zien dit voorjaar

Stefaan Van Brabandt en Johan Heldenbergh: 'Marx'

Filosofie is 'in'. Het afgelopen najaar ging het Mechelse collectief Lazarus aan de slag met het werk van de existentialist Albert Camus, een jaar eerder boog Koen De Sutter zich over Montaigne en in 2015 bracht Bruno Vanden Broecke de monoloog Socrates. De auteur van dat laatste stuk, Stefaan Van Brabandt, heeft nu een opvolger klaar: Marx.

Oorspronkelijk zou Jan Decleir in de huid en de baard van de socialistische grondlegger kruipen, maar na creatieve meningsverschillen kwam de hoofdrol terecht bij Johan Heldenbergh (foto). Een teken dat Van Brabandt een behoorlijk radicale visie in zijn nieuwe monoloog heeft gestoken, lijkt ons. En in een voorstelling over een van de meest radicale en invloedrijke denkers van de laatste eeuwen lijkt dat niet meer dan toepasselijk.

Vanaf 16 januari in de Arenbergschouwburg (Antwerpen), daarna op tournee.

Opera Vlaanderen: 'Pélleas et Mélisande'

In 2018 is het honderd jaar geleden dat de vernieuwende Franse componist Claude Debussy het tijdelijke voor het eeuwige inruilde. Opera Vlaanderen zet die herdenking kracht bij met een nieuwe opvoering van Pélleas et Mélisande. En de medewerkerslijst van die voorstelling is om duimen en vingers bij af te likken.

Zo haalde Debussy voor zijn enige opera destijds een tekst bij Maurice Maeterlinck, nog steeds de enige Belgische Nobelprijswinnaar voor Literatuur. Maar ook aan de nieuwe bewerking is een rist grote namen verbonden: de regie is in handen van Damien Jalet en Opera Vlaanderen-intendant Sidi Larbi Cherkaoui, die ook de choreografie verzorgde, en het decor is van de beroemde Servische performancekunstenares Marina Abramovic.

Vanaf 2 februari in Opera Antwerpen, vanaf 23 februari in Opera Gent.

Ontroerend Goed: 'Loopstation'

Van Ontroerend Goed, het Gentse en internationaal gerenommeerde theatercollectief rond Alexander Devriendt, weet je nooit goed wat je moet verwachten. Behalve dat ze een hoogst uniek spektakel zullen afleveren.

In 2017 verbaasden ze nog met £¥€$ en toerden ze de wereld rond met Fight Night, maar in 2018 trekt Ontroerend Goed alweer een nieuwe kaart. Loopstation belooft een combinatie van dans en theater, waarbij de focus niet ligt op het grote gebaar, maar op kleine routine. Negen performers geven zich over aan een voortdurende herhaling, die moet leiden tot een nieuw soort schoonheid. Zelfs de scène herhaalt zich, door voortdurend rond te draaien. Het ruikt naar een klassieke performance, maar laat 'klassiek' nu net een woord zijn dat niet in het woordenboek van Ontroerend Goed staat.

Vanaf 14 maart in Vooruit (Gent), vanaf 27 maart in KVS (Brussel).

Robert Wilson en Anna Calvi: 'Der Sandmann'

Deze voorstelling had evengoed in een eerder lijstje met theatertips kunnen staan, want eigenlijk moest het nieuwe spektakel van Amerikaans theatericoon Robert Wilson al in oktober de scène van deSingel aandoen. Door vertraging aan de renovatie van de Rode Zaal werd de Belgische première van Der Sandmann, van de Duitse auteur E.T.A. Hoffman, uitgesteld.

Nadat hij eerder samenwerkte met muzikale iconen als Tom Waits en Lou Reed, slaat Robert Wilson ditmaal de handen in elkaar met de Britse songwriter Anna Calvi. Samen injecteren ze een portie dwarse rock-'n-roll in het gotische sprookje van Hoffmann, dat eerder inspeelt op kinderangsten dan op kinderdromen.

Vanaf 30 juni in deSingel (Antwerpen).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden