Donderdag 09/04/2020

Ook YO YO is rock-'n-roll

Vanavond staat de Amerikaanse rapper Kendrick Lamar op het Luikse festival Les Ardentes. Tijdens de rest van het weekend treden er nog 22 hiphopacts op. Veel festivalgangers vinden nochtans dat het genre niet thuishoort op hun favoriete weides. Terecht?

Met liefst 23 acts uit het genre trekt Les Ardentes dit weekend voluit de kaart van hiphop. Een genre dat al lang meedraait, maar telkens controverse uitlokt. Onlangs nog werd de komst van Kanye West naar Glastonbury fel bekritiseerd.

"Hiphop is het meest desastreuze genre dat je op een festival kunt zien", vindt Bart Steenhaut, chef muziek van deze krant. "Vaak heb je het gevoel dat een dj een cd'tje opzet en er wat rappers door elkaar joelen. Dat is niet boeiend om naar te kijken. Ik hou bijvoorbeeld erg van de muziek van Eminem, maar op een podium is dat dramatisch."

Komt zo'n act dan wel tot zijn recht op een festivalpodium? "Een vreemde vraag", vindt Kurt Overbergh, artistiek directeur van de AB. "Hiphop is net de perfecte feestmuziek. Alleen is het live-aspect niet altijd geweldig. In dat opzicht was die veredelde playbackshow van Eminem twee jaar geleden op Pukkelpop inderdaad geen hoogvlieger. Er zijn dus zeker hiphopacts die weinig moeite doen. Maar toen Kanye West hier met strijkers in de AB stond, had dat dezelfde vibe als een goede rock-'n-rollshow. Bij Jay Z was het volop slamdansen in het Sportpaleis. En ook bij Kendrick Lamar was het hier een groot feest."

"Ik zeg al sinds eind jaren 80 dat hiphop de nieuwe rock-'n-roll is", zegt hiphop-dj TLP. "Intussen heeft het genre zichzelf wel bewezen. En ja, iemand als Kanye West staat bekend om zijn arrogantie. Toch is hij voor mij de nieuwe Mick Jagger. Die was misschien niet zo arrogant in zijn uitspraken, maar zeker wel in zijn gezichtsuitdrukkingen."

Oude knarren

Volgens Quinte Ridz, als ABN-voorman een van de vaders van de Vlaamse hiphop, hebben we het hier gewoon nog niet zo goed begrepen. "België is een beetje wasteland", zegt hij. "Zelfs in het Oostblok snapt men beter wat hiphop op een groot podium kan doen. Maar als er commentaar komt, dan is dat toch vooral van oude knarren met vastgeroeste ideeën van wat een festival moet zijn."

Nochtans ligt de intrede van hiphop al lang achter ons. Begin jaren 90 - toen het ook nog rapmuziek werd genoemd - deed het genre zijn intrede op de Belgische festivals. In 1990 mocht de Amerikaanse groep De La Soul al een poging doen om de rockers van Torhout en Werchter voor zich te winnen. Zij het dan wel in een set van slechts 30 minuten.

"Rap en hiphop blijken hier te zijn om te blijven, dus kan T/W er eigenlijk niet meer omheen", schreef organisator Herman Schueremans toen in de persmap. "We hebben gezocht naar een band die fun kon brengen, met herkenningshits voor een breed publiek. Hiphop die niet boven het hoofd van de luisteraars gaat. We hebben voor de limiet van dertig minuten gekozen om niet in monotonie te vervallen."

Misschien zijn festivals gewoon hitgevoelig, eerder dan dat ze met zijn allen hiphop hebben omarmd. "Er staat op elk festival wel een hiphopgroep geprogrammeerd die op dat moment een hitje heeft", legt Ridz uit. "Maar het komt in vlagen. Tien jaar geleden stonden er plots veel hiphopacts op Dour. En vandaag zie je dat weer in Luik."

Dit weekend - 25 jaar na T/W - staat De La Soul op Les Ardentes, met een bigband in hun kielzog. Maar dat zo'n act beter wordt gesmaakt door de aanwezigheid van een liveband, ligt vooral aan het publiek zelf, vindt Ridz. "De draaitafel is een serieus onderschat instrument, zeker als de dj ook aan turntablism doet. Mix Master Mike van de Beastie Boys doet elk optreden een dj-routine. Dat kun je vergelijken met een gitarist die soleert. Maar bij de gitaarsolo klapt het hele publiek, bij een dj-routine slechts een deel. Omdat de rest niet begrijpt dat zoiets jaren oefening vraagt."

Beste publiek ooit

"Het is niet omdat je een liveband bij je hebt, dat het beter is", stelt TLP. "Ik ging eens naar een optreden van Oasis op Rock Werchter, en dat was ook oersaai. Zoals in elk genre is er een groot verschil in kwaliteit. Sommige hiphop klinkt goed op plaat, maar komt live niet tot zijn recht. Maar over Kendrick Lamar maak ik me geen zorgen, dat wordt goed. Bovendien is het nu wel duidelijk hoe populair hiphop in Wallonië is. Vorig jaar mocht ik er eens draaien, en dat was het beste publiek ooit."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234