Maandag 25/10/2021

Ook tunnel langs luchthaven Deurne

In het akkoord over de Oosterweelverbinding is ook een aanpassing van het Masterplan 2020 inbegrepen. Het gaat om een voorstel van N-VA dat een andere prangende mobiliteitsknoop moet oplossen: de verzadigde oostkant van de ring en de ontsluiting van de luchthaven van Deurne. Beslist werd om een ondertunnelde verbinding te realiseren onder de huidige R11 tussen het knooppunt Wommelgem en de E19 in Wilrijk.

De werken zullen hoogstwaarschijnlijk gefaseerd verlopen, maar er wordt hoe dan ook begonnen met de ondertunneling van het stuk R11, de Krijgsbaan, aan de luchthaven van Deurne. De Raad van State schorste immers de beslissing van de Vlaamse regering om de luchthaven te ontsluiten door de Krijgsbaan in een lus rond het vliegveld te leggen. De kostprijs van de volledige ondertunneling van de R11 is evenwel niet meegerekend in de totaalprijs van de Oosterweelverbinding, maar zou voor een deel al ingeschreven zijn in de Vlaamse begroting.

Zoals al eerder afgesproken in het dubbelbesluit van maart wordt de zogeheten ‘oostelijke tangent’ of ‘oostelijke bretel’ ten noorden van de R11 vervolledigd met de realisatie van de A102 (Schoten-Wommelgem), die het verkeer vanuit de Kempen en Limburg richting Nederland al vanaf het knooppunt Wommelgem moet afleiden. De Vlaamse regering belooft dat de aanleg van de A102 pas doorgaat wanneer de Oosterweelverbinding functioneert.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234