Donderdag 28/05/2020

Coronavirus

Ook toerismesector is besmet met Covid-19

Een bootje op het strand Badavut bij het Turkse stadje Ayvalik. Aan de overkant is het Griekse eiland Lesbos te zien, de bestemming van de migranten.Beeld REUTERS

Beelden van mondmaskers, desolate toeristische trekpleisters en de wereldkaart waarop het aantal coronabesmettingen blijft toenemen: het doet niet meteen dromen van vakantie. Reisorganisaties merken dat toeristen aarzelen om te boeken. Slechts een derde van de reisagenten heeft hoop dat de zaken dit jaar nog in orde komen. 

Het coronavirus houdt toeristen in de greep. Nu het aantal patiënten ook in ons land begint op te lopen, stellen reisorganisaties vast dat we niet langer geneigd zijn nog een vakantie te boeken. Vakblad Travel360° deed de voorbije dagen een enquête bij achthonderd Belgische en Nederlandse reisprofessionals om na te gaan in welke mate de sector besmet is door Covid-19. De overgrote meerderheid merkt een impact op de boekingen. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt zelfs een sterke invloed van het coronavirus te ondervinden. 

“Het is stevig”, zegt reisexpert Jan Peeters van Travel360°. “De laatste tien dagen is de instroom van nieuwe klanten fors verminderd. Mensen wachten af. De klassieke vroegboekmaanden december, januari en februari zijn net voorbij en die waren redelijk tot goed: zo’n derde van de vakanties is al geboekt. Maar dat wil ook zeggen dat twee derde van de toeristen de knoop nog niet heeft doorgehakt. De volgende weken zijn cruciaal. Als het coronavirus – en de aandacht ervoor – niet afneemt, dan missen we de paasvakantie en dat is na de zomer de tweede belangrijkste piek van het toeristische seizoen. Nog later op het jaar zal de massa niet meer boeken. Dan wachten ze liever op de last minutes in de zomer, waarop de marges voor de reissector veel lager liggen. Of anders slaan ze een jaartje over.”

Komt de reissector het coronavirus dit jaar nog te boven? “Een derde gaat uit van een tijdelijke negatieve impact die we wel weer zullen goedmaken”, zegt Peeters. “37 procent vreest dat deze klap zal leiden tot een minder jaar en een kwart denkt dat er een economische crisis zal volgen waardoor het toerisme in zwaar weer komt.” 

Sterke afname

Bij boekingssite Connections merkten ze bij het begin van de coronacrisis een sterke afname van de reizen naar Azië. “Begrijpelijk, omdat het epicentrum in China ligt. De vraag verschoof naar andere gebieden zoals de VS en Canada”, zegt Frank Bosteels. “Maar sinds er begin vorige week ook in België een uitbraak is en Italië zwaar afziet, zien we minder boekingen. Vorige week hebben we afgesloten met 17 procent minder boekingen dan in dezelfde week in 2019. Wie plande naar het gebied rond de Middellandse Zee te gaan, Italië in het bijzonder natuurlijk, kijkt de kat uit de boom.” 

Misschien is dat geen slechte tactiek: toen het SARS-virus in 2004 het toerisme een tijd verlamde, waren er nadien spectaculaire kortingen, vooral op reizen naar Azië. “Het is mogelijk, maar ik denk van niet”, zegt Bosteels. “De reiswereld houdt er al rekening mee dat door het virus en de economische gevolgen in het land de Chinezen dit jaar fors minder zullen reizen. Zij zijn tegenwoordig goed voor 160 miljoen buitenlandse reizen per jaar, dat is een gigantisch kapitaal dat wegvalt. Als je in een krimpende markt nog iets wil verdienen, mag je niet te sterk gaan braderen.”

Ondertussen snoeien vliegmaatschappijen fors in hun aanbod. Brussels Airlines schrapt de komende weken tot de helft van de vluchten. Wie wil omboeken, kan dat zonder kosten. “De maatschappijen willen de boekingen die er zijn, verzilveren”, zegt transporteconoom Eddy Van de Voorde (Universiteit Antwerpen). “Liever gratis omboeken naar een vlucht later op het jaar dan het geld te moeten terugbetalen. 

‘Logisch’

“Logisch dat er nu fors minder vluchten zijn: de toeristen aarzelen en het zakenleven schrapt congressen, beurzen en evenementen”, gaat Van de Voorde voort. “De luchtvaartindustrie kan daar wel een tijdje mee om. Ryanair zag een terugloop van 10 procent, maar heeft de voorbije weken zelfs geld verdiend door het coronavirus. De tickets voor de halflege vluchten waren toch al betaald en ze hebben veel minder brandstof verbruikt doordat veel passagiers niet zijn komen opdagen. 

Lang mag dat natuurlijk niet blijven duren. Er zijn al wat maatschappijen – in China, maar ook het Britse Flybe – overkop gegaan. De sector is een beetje manisch-depressief: bij een sterke conjunctuur plukt de luchtvaart altijd nog extra vruchten, bij een crisis voelt de luchtvaart dat nog harder. Toch hou ik er rekening mee dat het snel weer opflakkert. Zoals Ryanair-topman O’Leary zegt: ‘Over enkele weken zijn de mensen dat coronavirus zo beu dat ze behoefte hebben aan vakantie’.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234