Vrijdag 10/04/2020

Ook muziekdirecteur Koninklijke Munt sluit online-audities niet uit

YouTube zoekt klassiek talent

De filmpjessite YouTube gaat de komende maanden op zoek naar klassiek muziektalent. Jonge piano- of vioolvirtuozen van over de hele wereld kunnen filmpjes uploaden en maken kans op een optreden in de beroemde Carnegie Hall in New York.

Door Han Ceelen

NEW YORK l Speciaal voor het project, dat maandag in New York en Londen werd gelanceerd, is een vier minuten durende symfonie geschreven door de Chinese componist Tan Dun, die ook de bekroonde muziek schreef voor de film Crouching Tiger, Hidden Dragon.

Deelnemers aan de competitie kunnen tot 28 januari twee muziekvideo's op de site van YouTube plaatsen. In de ene moeten ze een interpretatie geven van de symfonie van Tan, die zijn stuk met een verwijzing naar Beethoven 'Internet Symphonie Nr. 1: Eroica' gedoopt heeft. In het andere filmpje mogen ze een stuk kiezen uit een lijst van standaardwerken.

Vervolgens worden de inzendingen beoordeeld door een jury die volgens YouTube leden bevat van prominente orkesten als de Berliner Philharmoniker en het London Symphony Orchestra. Zij zullen het aantal kandidaten terugbrengen tot zo'n 300. In de laatste fase kiest de wereldwijde YouTubegemeenschap in een verkiezing à la Idool zo'n 80 tot 90 winnaars.

Hoogtepunt

Die vliegen in april op kosten van Google, de eigenaar van YouTube, naar New York voor een driedaagse workshop onder leiding van dirigent Michael Tilson Thomas. Het hoogtepunt van het project moet plaatsvinden op 15 april, als de jonge talenten in Carnegie Hall Tans 'Internet Symphony Nr. 1: Eroica' ten gehore zullen brengen. Ook zal dan een collage van de geselecteerde video-inzendingen worden getoond, zodat een levende YouTubesymfonie ontstaat.

In een groot aantal landen werkt YouTube samen met lokale partners, zoals het Koninklijk Concertgebouworkest Amsterdam, het Orchestre de Paris en het Moscow Conservatory. Muzikanten van die instituten zullen lokale talenten helpen in hun poging de finaleronde te halen.

België ontbreekt in het lijstje deelnemende landen, maar dat heeft een eenvoudige reden, zegt Alistair Verney, persvoorlichter van YouTube Benelux. "YouTube is als platform nog niet gelanceerd in België. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat Belgische jongeren niet kunnen meedoen. Ze kunnen zich gewoon op de Nederlandse, Franse of Duitse website melden. Alleen de begeleiding ontbreekt, dat klopt."

Bert Van den Akker, muziekdirecteur van de Koninklijke Munt in Brussel, was niet op de hoogte van het initiatief van YouTube, maar vindt het een bijzonder interessant idee. "Ik sluit helemaal niet uit dat wij in de toekomst ook toegaan naar een systeem met online-audities. Dat scheelt een hoop nutteloos gereis en vaak ook de onprettige ervaring van een live-auditie. Als talent kun je op die manier natuurlijk in een klap naam maken. Kijk maar naar dat Nederlandse meisje, Esmée Denters, dat een liedje zong op YouTube en nu wereldberoemd is."

Jongeren beroemd maken is volgens Verney echter niet het primaire doel van YouTube. "Wat wij willen bereiken, zijn twee dingen: we willen klassieke muzikanten van over de hele wereld met elkaar in contact brengen op een schaal die nog nooit eerder is vertoond, en we willen klassieke muziek onder de aandacht brengen van een wereldwijd publiek."

Amerikaanse analisten wezen er gisteren op dat YouTube een inhoudelijke kwaliteitsimpuls ook goed kan gebruiken. Moederbedrijf Google, dat YouTube in 2006 overnam, zou ontevreden zijn over de advertentie-inkomsten. Om dezelfde reden zou de site onlangs al een presidentieel debat hebben gesponsord, en het MGM-filmarchief online hebben gezet.

Bert Van den Akker (Koninklijke Munt):

Online-audities nemen de onprettige ervaring van een live-auditie weg

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234