Vrijdag 23/08/2019

Technologie

Ook meisjes willen robots bouwen

Er vinden nog steeds te weinig vrouwen de weg naar een beroep in de technologiewereld. De Brusselse vzw Greenlight for Girls nodigde een veertigtal tienermeisjes uit bij technologiebedrijf Cisco om ze zelf de kracht van nulletjes en eentjes te laten ontdekken. "Programmeren is cool."

Leren programmeren hoeft niet saai te zijn, merken de jonge deelneemsters. Beeld Tim Dirven

Op het eerste gezicht klinkt het als een absolute kwelling. Waarom zou je als puber een vrije woensdagnamiddag opgeven om die door te brengen in de gebouwen van een technologiebedrijf waar je een badge nodig hebt om elke deur te openen en waar het vol loopt met mannen in grijze pakken?

De dertienjarige Kenza moet er niet lang over nadenken. "Ik wil later ook in zo'n bedrijf werken, ik had geen flauw idee dat programmeren zo cool was." Kenza heeft net een Arduino-workshop achter de rug. "We kregen de opdracht om met de computer verschillende lampjes te doen branden op het ritme dat wij zelf bepaalden.

De Arduino-Uno is een microcontroller die de kinderen aansluiten op hun computer. Nadien kun je er sensoren, motoren en ledlampjes mee verbinden. Het is een populaire tool om te tonen wat programmeren precies inhoudt. En sommige meisjes weten al precies wat ze daarmee willen doen. "Ik wil later robots bouwen", vertelt Alexia (12).

Jammer genoeg voor haar komen robots vandaag niet aan bod. Maar de technieken die ze nu leert, zullen van pas komen om haar droom na te jagen. Die basis is zelfs meer dan nodig volgens Arnaud Spirlet, directeur van Cisco België. "We staan aan de vooravond van de vierde industriële revolutie: het internet of things zal een enorme impact hebben op onze economie. Ik schat dat 60 procent van de jobs zoals we die vandaag kennen, snel zullen verdwijnen."

Niet dat iedereen per se programmeur moet worden in de toekomst, een minimale kennis is voldoende. "Je studeerde vroeger ook geen Latijn om het te kunnen spreken, het gaat om de structuur. Eens je de basis van programmeren snapt, raak je al heel ver."

In een andere oefening worden de tieners in kleine groepjes van drie ingedeeld en afgezonderd in conference rooms. Via innovatieve videocalls moeten ze elkaar zoveel mogelijk informeren over de planeet Mars. De meisjes leren zo niet alleen hoe ze moeten samenwerken om een probleem op te lossen, maar krijgen ook zicht op hoe de technologie werkt.

Elk groepje heeft maar een stukje van de informatie. Zo blijkt het diepste punt op Mars Hellas te heten en is het zeker 9 kilometer diep. De meisjes delen de info in een rotvaart. Als de technologie mee wil tenminste. "Ataris, we kunnen jullie niet zien, er zijn technische problemen", klinkt het heel professioneel.

Zonder kabels

Het blijft niet bij de ervaring alleen. Ze willen nu eenmaal weten hoe alles werkt. Hoe geluid of beeld telkens omgezet wordt in een combinatie van nulletjes en eentjes en via kabels en een server tot bij iemand aan de andere kant van de wereld geraakt.

En wie dacht dat zulke technologische praat de aandacht zou doen verslappen, is mis. "Waarom zou je die informatie nog door kabels sturen, we hebben toch allemaal een smartphone? Werkt dat dan op dezelfde manier?", wil een snuggere tiener weten.

De Amerikaanse Melissa Rancourt, de oprichtster van de Brusselse vzw Greenlight for Girls straalt als ze zulke verhalen hoort. Zij heeft er zelf al een lange carrière opzitten als ingenieur binnen grote technologiebedrijven.

Met haar vzw probeert ze meisjes over heel de wereld warm te maken voor een carrière in de technologische sector. "Ik word er ongelukkig van als ik zie hoe weinig vrouwen hun weg vinden naar de technologische wereld. Door meisjes heel vroeg te laten zien hoe leuk technologie is, hoop ik dat hun weg minder hobbelig is dan de mijne."

De meisjes leren een Arduino-microcontroller gebruiken. Beeld Tim Dirven
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden