Woensdag 01/12/2021

InterviewCEO Ann Biebuyck

Ook Lunch Garden gooit morgen de deuren weer open. ‘Vernieuwen? Ja, en met dezelfde scherpe prijzen’

CEO Ann Biebuyck: ‘Lunch Garden wil zijn klassieke achtergrond niet vergeten, maar we mogen ook niet blind blijven voor nieuwe trends.’ Beeld
CEO Ann Biebuyck: ‘Lunch Garden wil zijn klassieke achtergrond niet vergeten, maar we mogen ook niet blind blijven voor nieuwe trends.’

Ook het grootste restaurant van ons land opent morgen weer de deuren en dat gebeurt in alle 75 vestigingen van Lunch Garden met een stevige opfrisbeurt. Meer vegetarische gerechten en ontbijtboxen moeten jonge mensen verleiden. CEO Ann Biebuyck: ‘En nee, de scherpe prijs staat kwaliteit niet in de weg.’

“De heropening komt niets te vroeg”, stelt CEO Ann Biebuyck. “In 2020 is door corona zeker twee derde van onze normale omzet weggevallen. Intussen bleven onze vaste kosten wel doorlopen. En als er dan niet één eurocent binnenkomt, maar alleen al voor de huur van onze panden jaarlijks 10 miljoen euro dient betaald, dan moet daar geen tekening bij gemaakt worden.”

Hoewel ook enkele vestigingen van Lunch Garden zich bij het begin van de tweede lockdown nochtans aan take­away waagden: “Maar dat bleek algauw niet rendabel – wij moeten het hebben van grote verkoopvolumes – en dus hebben we er na twee weken zelf de stekker uitgetrokken.” Ook in het personeelsbestand diende door de pandemie gesnoeid: “Aanvankelijk vreesden we dat 138 banen zouden moeten verdwijnen. Maar onder meer door brugpensioen en vrijwillig vertrek zijn er uiteindelijk én met de nodige begeleiding ‘slechts’ 25 naakte ontslagen gevallen.”

Maar vandaag heerst op het hoofdkwartier van Lunch Garden voelbaar een sfeer van optimisme en enthousiasme, nu ook de self­service­keten de deuren weer mag opengooien.

Dat doen jullie met evenveel restaurants als vóór de crisis. Is er nooit overwogen om enkele van de vestigingen te sluiten?

Ann Biebuyck: “Nee. (stellig) Omdat 2020 voor ons goed begonnen was na een al mooi 2019. En er dus geen reden te bedenken valt waarom wij niet opnieuw naar diezelfde gezonde situatie zouden kunnen toegroeien. Ook al omdat liefst 1 miljoen Belgen hier een klantenkaart hebben. Al moeten we tegelijk realistisch blijven: als we in 2021 nog 70 procent van onze normale omzet halen, zou dat al fantastisch zijn.”

Mogen de vaste klanten zich bij de heropening aan nieuwigheden verwachten?

“Heel wat zelfs. Zoals een véél uitgebreider vegetarisch aanbod. Waar vroeger hooguit twee vegetarische gerechten per jaar op de menukaart stonden, moeten dat er nu veel meer worden, veganistische incluis. Zo lanceren we onder meer groentelasagne en tabouleh met vergeten groenten. We willen onze klassieke achtergrond niet vergeten, maar mogen ook niet blind blijven voor nieuwe smaken en trends. Ook daarom dat we voortaan een ontbijtdoos aanbieden. Die kunnen klanten in ons restaurant opeten of meenemen naar kantoor.

“En staan verder nog als nieuwigheden op het menu: een samenwerking tussen Deliveroo en 21 van onze restaurants. Net zoals onze klassiekers als vol-au-vent en balletjes in tomatensaus voortaan overal ook in kiloverpakking voor thuis gekocht kunnen worden.”

Ann Biebuyck: ‘Of à volonté wel rendabel kan zijn? Ja, hoor. Uiteindelijk nemen slechts 30 procent van de klanten een tweede portie.’ Beeld
Ann Biebuyck: ‘Of à volonté wel rendabel kan zijn? Ja, hoor. Uiteindelijk nemen slechts 30 procent van de klanten een tweede portie.’

Morgen prijken meteen mosselen op het menu, al wachten jullie nog enkele weken met de nochtans voor Lunch Garden succesvolle à-volontéformule. Waarom?

“Omdat we onze ‘familie’ van duizend werknemers de komende weken de kans willen geven om de routine terug te vinden. A volonté is toch altijd wat arbeidsintensiever. Al zullen we net als vorige zomer met een karretje mosselen langs de tafels rijden voor wie een tweede portie wil.”

Kunnen mosselen à volonté, voor 14,99 euro, wel rendabel zijn?

“Ja, hoor. Uiteindelijk nemen slechts 30 procent van de klanten een tweede portie. Dat is weinig, ja. (lacht) Wellicht ook omdat ze al een eerste, grote portie krijgen. Al zitten er natuurlijk soms ook goede eters tussen die makkelijk drie of meer porties opgepeuzeld krijgen.”

Bij Lunch Garden kost een vol-au-vent amper 9,99 euro, en een rumsteak slechts 11 euro. Kunnen jullie met zulke lage prijzen nog wel kwaliteit bieden?

“En waarom niet? Aan de receptenfiches wordt nooit gemorreld, dat kan ik u verzekeren. Dat we deze scherpe prijzen kunnen hanteren, danken we aan onze grote inkoopvolumes waardoor we goede aankoopvoorwaarden kunnen bedingen. Ook komt 70 procent van onze ingrediënten van lokale leveranciers, waardoor we ook op die manier kostenefficiënt kunnen werken. Net daarom zullen wij bewust heropstarten met net dezelfde prijzen als waarmee we destijds gesloten zijn. Niet omdat we financieel in een luxepositie zitten, maar wel omdat het onze betrachting blijft om een gemiddeld gezin met twee kinderen voor hooguit 50 euro rijkelijk en lekker te laten eten.”

Hoe ziet de gemiddelde klant van Lunch Garden eruit?

“Die is de voorbije jaren sowieso al verjongd. Vandaag bestaat al een derde van ons klantenbestand uit jonge gezinnen en natuurlijk zit daar nog rek op. Maar tegelijk blijven we even graag mikken op de ‘time rich seniors’, oudere mensen met meer tijd, én de actieve vijftigplussers.”

Zullen jullie time rich seniors morgen al massaal aanschuiven of zal de schrik er nog wat inzitten?

“Zeker in die leeftijdscategorie is de vaccinatiegraad erg hoog, net zoals veel van die mensen de sociale nood voelen om buiten te komen. Ze hebben ook geen enkele reden om bang te zijn: in de gemiddelde Lunch Garden-vestiging is er goede ventilatie én plaats genoeg. Als de heropening vorige zomer een goede maatstaf is, toen heel wat klanten hier ’s ochtends al stonden te wachten, mogen we optimistisch zijn.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234