Maandag 18/01/2021

Ook Koppen wordt trendspotter

Het TV 1-nieuwsmagazine Koppen wil voortaan meer trendsettende onderwerpen in de uitzending. Eindredacteur Dirk Tieleman denkt daarbij terug aan wat Paul Jambers destijds deed met zijn reportages over bijvoorbeeld de Millet-jassen. Wat hij daarbij wel uit het oog verloren heeft, is dat Nic Balthazar dezelfde avond op Canvas ook al op zoek gaat naar de nieuwste trends.

Het onvermijdelijke is al vanaf de eerste keer gebeurd: zowel Koppen als TrendSpotting brengen vanavond een reportage over hetzelfde fenomeen: het toenemende aantal tieners dat na schooltijd nog gaat werken om zich dure kleren, een gsm of een auto te kunnen veroorloven. "Deze trend is een illustratie van de mateloosheid waarmee geleefd wordt", vindt Tieleman.

Bob Vermeir volgde voor Koppen een viertal van die 'poenpakkers' op een Antwerpse middelbare school en op hun werk. Yves, Ruthy, Gerry en Marijke werken 20 tot 40 uur per week en verdienen zo tot 30.000 tot 40.000 frank bij. Volgens de directeur van de school zijn zij zeker niet de uitzondering op de regel. Wel integendeel, je ziet het volgens hem meer en meer, in bijna alle scholen. Op vrijdagavond moet je geen schoolactiviteit organiseren, want de leerlingen hebben geen tijd. "Ze werken harder dan ze studeren", stelt de directeur.

Vraag is hoe ze het klaarspelen, hoe ze hun werk en hun schoolwerk combineren. "Het is een kwestie van training", zegt Yves, die vaak pas om twee uur 's nachts thuiskomt en dan nog aan zijn schoolwerk moet beginnen. "In de klas zijn ze fysiek aanwezig, maar mentaal kunnen zij dat niet aan", reageert de schooldirecteur. De jongeren zelf zien die combinatie wel zitten. Zij klagen meer over het gebrek aan sociaal contact met familie en vrienden. Zij doen het echter voor de goede zaak: geld verdienen!

Ook TrendSpotting volgt enkele jonge verdieners. Alleen wordt dat fenomeen in een breder kader geplaatst. Eigenlijk wordt er vertrokken van een aantal opmerkelijke cijfers. Zo is uit onderzoek gebleken dat tieners in België jaarlijks zomaar eventjes 35 miljard frank besteden. Daartoe volstaat het klassieke zakgeld niet en 'moeten' ze dus zélf geld verdienen.

Onder de noemer 'Toppers voor tieners' belicht Nic Balthazar nog enkele andere in het oog springende jongerentrends. Tieners zijn op zoek naar een eigen imago. Hoe ze eruitzien, speelt daarin een belangrijke rol. Tieners spenderen dan ook ongelooflijk veel geld aan kleding. Balthazar volgt drie tieners op koopjestocht om te achterhalen wat hen drijft in de mode.

Een derde trend die belicht wordt, is het internet. Zowat een half miljoen Belgische jongeren surfen frequent op het net. (LB)

Koppen TV 1 21.10 TrendSpotting Canvas 22.15

Koppen portretteert Yves, Gerry, Ruthy als 'poenpakkers': ze gaan naar school en werken daarnaast tot 40 uur per week.

(Foto VRT)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234