Zondag 17/01/2021

AchtergrondEconomie

Ook in Vlaanderen kan je voortaan een Uber nemen, taxisector reageert ontgoocheld

Uber strijkt neer in Gent, Antwerpen en Leuven.Beeld EDLL

Uber wil na Brussel ook Vlaanderen veroveren. Het Californisch technologiebedrijf rolt zijn netwerk aan privéchauffeurs verder uit in Gent, Antwerpen en Leuven, terwijl de hevig bloedende taxisector het met lede ogen aanziet. ‘Dit creëert een ongelijk speelveld.’

Met een druk op de knop geef je aan waar je naartoe wil. De app matcht je aan een chauffeur in de buurt die je daar kan brengen. Nog voor je instapt, zie je de prijs die de rit je zal kosten – spoiler: een pak goedkoper dan bij een gewone taxi. En kijk: een Uber-chauffeur voert je in zijn of haar eigen wagen naar je bestemming. Uber heeft het nemen van een taxi even makkelijk gemaakt als het versturen van een sms’je en het zet zijn missie om de wereld vlotter bereikbaar te maken vanaf volgende week verder in Vlaanderen. 

Omwille van de coronapandemie gaat de uitrol van Uber in Vlaanderen gepaard met een resem hygiënische maatregelen. Zowel chauffeurs als passagiers moeten een mondmasker dragen tijdens de rit. Gebruikers worden tijdens de rit eraan herinnerd dat ze hun handen moeten ontsmetten of de ramen moeten openhouden.  De wagens worden uitgerust met ontsmettingsmiddel en scheidingswanden. Onder de noemer UberMedics zal Uber 10.000 gratis ritten aanbieden voor het ziekenhuispersoneel in Antwerpen, Leuven en Gent.

Veilig onderweg 

Voor zijn taxiplatform UberX mikt Uber in eerste instantie op die steden, aangezien daar de vraag het hoogst zou zijn. “Consumenten vragen al jaren om betrouwbaar, comfortabel en toegankelijker vervoer in Vlaanderen. Vooral in deze moeilijke tijden zijn wij er om je veilig overal naartoe te brengen”, zegt Laurens Slits, Hoofd van Uber België, in een persbericht. Toch is de timing opmerkelijk, want sinds de coronacrisis is de vraag naar taxiritten ongezien laag. In de eerste golf daalde wereldwijd het aantal Uber-ritten met zo’n 80 procent, in Brussel – waar Uber al langer actief is – kwamen heel wat Uber-chauffeurs zonder werk te zitten. 

Taxichauffeur Micheline Van Ryssel: 'Het is erg dat op het moment dat de Belgische economie moet gestimuleerd worden zo’n Amerikaans bedrijf binnengehaald wordt.'Beeld Wouter Van Vooren

De timing van Ubers uitbreiding naar Vlaanderen heeft vooral te maken met het nieuwe Vlaamse taxidecreet, dat vorige week in werking trad. Dat decreet komt nog uit de koker van voormalig minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), die met de nieuwe regelgeving de taxisector wilde ‘moderniseren’ door de tarieven vrij te maken en de beperking van het aantal taxi’s op te heffen. Maar in dat decreet was ook de bizarre 15-minutenregel geslopen. Die bepaalde dat als je een taxi bestelde via een app of website, je een kwartier moest wachten om de rit te beginnen. 

Taxidecreet

Die regel kwam er op vraag van de taxivakbonden. Zij vreesden dat de hervormingen van het taxidecreet voor een prijzenoorlog zouden zorgen tussen standplaatstaxi’s, die een dure vergunning vereisen en aan bepaalde tarieven moeten voldoen, en de ‘straattaxi’s, waar veel minder regelgeving rond bestaat. Hoewel de voltallige Vlaamse regering het taxidecreet, inclusief de 15-minutenregel, goedkeurde, voerde Weyts’ opvolger Lydia Peeters (Open Vld) de maatregel weer af. “Het was een fout die door de mazen van het net is geslopen”, verklaarde ze in het Vlaamse parlement. En zo kreeg Uber, dat mee aan tafel had geschoven bij de opstelling van het decreet, vrij spel om de concurrentie met de taxisector aan te gaan.  

“Dit voelt heel onfair”, zegt taxichauffeur Micheline Van Ryssel. Al 15 jaar rijdt ze in dienst van het Gentse V-Tax. “Sinds de coronacrisis heeft de taxisector het al ontzettend moeilijk. Een hele hoop chauffeurs is op tijdelijke werkloosheid gezet of wisselt elkaar af. Uiteraard voel je dat aan je loon.” 

Van Ryssel ondervond hoe de laatste jaren de regelgeving voor de standplaatstaxi’s veel strenger werd. “Taxibedrijven investeren ontzettend veel geld in veiligheid en klantenservice. Daar gaan we de komende jaren nog meer op inzetten, maar klanten zoeken natuurlijk altijd naar het goedkoopste transport. Het is erg dat op het moment dat de Belgische economie moet gestimuleerd worden zo’n Amerikaans bedrijf binnengehaald wordt.” 

Filip Watteeuw, schepen voor Mobiliteit in Gent (Groen).Beeld Eric de Mildt

Ook Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit in Gent (Groen), ziet Uber niet graag komen. “Vroeger hadden we hier 260 taxi’s, maar dat leidde op den duur tot een bikkelharde concurrentie onder taxibedrijven om elkaar klanten af te snoepen. Sinds dat aantal verlaagd werd naar 220, ging dat veel beter. Met de komst van Uber heb ik alweer vergunningen voor 60 wagens erbij. Er komt een hele instroom aan taxichauffeurs waar we geen zicht op hebben.” 

In Californië stemden ze net een voorstel weg om Uber-chauffeurs te beschouwen als werknemers in plaats van zelfstandigen. Ze kunnen dus niet rekenen op een ziekteverzekering, vakantiegeld of een minimumloon. Ook in België werken Uber-chauffeurs als zelfstandigen. Maar, zegt Watteeuw, “Taxibedrijven moeten wel aan die sociale wetgeving voldoen. Dat creëert een ongelijk speelveld, daar maak ik me echt zorgen over.”

Daarom pleit Frank Moreels, voorzitter van de Transportvakbond BTB, ervoor dat de Vlaamse regering zelf minimumtarieven voor alle taxiritten oplegt. De Vlaamse regering lijkt dat echter niet van plan. “Er is een gelijk speelveld omdat er juist geen minimum- en maximumprijzen zijn. Iedereen kan zijn eigen prijs bepalen. Op die manier kan de sector inspelen op momenten dat het druk is of minder druk, al is het uiteraard niet de bedoeling dat er dumpingprijzen gehanteerd worden.” 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234