Maandag 25/10/2021

Ook horrorfilms mogen geld kosten

Een budget van 50 miljoen euro, een sterrencast en een promocampagne waaraan je niet kunt ontsnappen: Crimson Peak is een haast ongezien grote productie in de wereld van horror. Maar waarom is dat zo zeldzaam?

Guillermo del Toro, de Mexicaanse regisseur van Pan's Labyrinth en Hellboy die het nu probeert met Crimson Peak, heeft heimwee. Naar de jaren 60 en 70, toen horrorfilms als The Haunting en The Omen nog werden gemaakt met grote budgetten en prenten als The Exorcist nog een massa volk op de been wisten te brengen. De duiveluitdrijvingsfilm van William Friedkin draaide zelfs de grootste omzet van 1973, en staat - als je rekening houdt met inflatie - nog steeds in de top tien van best verdienende films aller tijden.

Vandaag de dag is dat wel even anders. "In die periode waren horrorprenten nog echt grote producties, niet de B-films die we nu te zien krijgen", vertelt Jonas Govaerts, horrorliefhebber en regisseur van de slasherfilm Welp. "Horror wordt vaak als minderwaardig beschouwd: een goedkoop, banaal en niet-artistiek genre."

Nochtans zit er wel geld in. The Blair Witch Project, over drie jongeren die een documentaire draaien over een plaatselijke heksenlegende, haalde in 1999 meer dan 10.000 keer zijn productiebudget van een schamele 220.000 euro op. Maar daar knelt ook het schoentje: Hollywood-producenten zien horrorfilms als geldkoeien. Films die je voor een habbekrats kunt maken, en met een beetje geluk een veelvoud van je investering opbrengen. Waarom zou je dan risico's lopen door er miljoenen euro's of dollars in te pompen?

"In Hollywood is het tegenwoordig bijna onmogelijk om een horroridee te pitchen voor een budget van meer dan drie miljoen dollar" (2,6 miljoen euro, EWC), vertelt Govaerts. "Het genre wordt vaak niet serieus genomen: voor veel regisseurs is het een ideaal instapgenre, omdat je het vaak voor een klein budget kunt draaien en er een vast publiek voor is. Maar zodra ze daar uitgroeien, halen ze er hun neus voor op."

Dat is een extra probleem: niet alleen de producenten nemen horror niet serieus, ook de films zelf missen vaak ernst. "Horrorprenten nemen zichzelf vaak niet ernstig", zegt Alejandro Amenábar, de Spaanse regisseur van The Others. "Ze mikken ook op een erg specifieke doelgroep, vaak tieners. Dus is het moeilijk om een echt groot publiek te trekken." En bijgevolg om er een voldoende groot budget voor te verzamelen.

Maar daar is Del Toro dus wel in geslaagd. Omdat hij al een voet tussen de deur heeft in Tinseltown - zijn recentste film was de kaskraker Pacific Rim - maar ook omdat hij met Tom Hiddleston (The Avengers), Jessica Chastain (Zero Dark Thirty) en Mia Wasikowska (Alice in Wonderland) heel wat grote namen wist te overtuigen. Die trekken een publiek aan dat breder gaat dan gillende tieners.

Romance

Een volbloed griezelprent is Crimson Peak dan ook niet: er zweven wel heel wat geesten rond in het vervallen landhuis waarin de pasgetrouwde Edith (Wasikowska) en Thomas (Hiddleston) intrekken, maar die gruwelelementen moeten even vaak plaatsmaken voor het gotische liefdesverhaal dat zich tussen die twee personages ontspint. "Het is zeker geen pure horrorprent", vindt ook Govaerts, "eerder een prestigeproject met heel wat horrorelementen, in de stijl van Interview with the Vampire."

De trouwe horrorfan zal er misschien zijn neus voor ophalen, maar het grote publiek zal zich alleszins kunnen laven aan de romance die Del Toro op het scherm tovert, denkt de Welp-regisseur. "Als iemand over de visie beschikt om met zo'n budget een spookhuisfilm te maken, dan is het Del Toro wel."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234