Zaterdag 03/12/2022

Ook hondjes kicken op de rode loper

Filmfreaks hebben wellicht niet veel geslapen, vanwege aan het scherm gekluisterd om geen glimp te missen van de Oscaruitreiking. Overschat vooral het belang ervan niet, waarschuwde Marc Didden vrijdag nog in Media.com. "Een prijsuitreiking voor Hollywood van Hollywood, meer is het niet."

Wie echter maar al te best het belang van de Oscars inschat, zijn de ontwerpers van rodeloperkleren, die maanden van tevoren in het gevlij proberen te komen bij de sterren om ze te mogen gebruiken als wandelende kerstbomen. Als een ster gekleed gaat in Dior, Gucci of Versace, betekent dat miljoenen dollars gratis reclame. Een minder bekende ontwerper kan regelrecht naar de top schieten als een Oscarwinnaar een jurk van haar of hem draagt. Zo zette Uma Thurman in 1995 Prada op de modekaart, een merk dat tot op dat moment een stil bestaan leidde met zijn handtassen en ander leder. Elie Saab was buiten Libanon een nobele onbekende, tot Halle Berry in 2002 een geborduurde jurk van hem aantrok om haar beeldje in ontvangst te nemen. En Olivier Theyskens zou wellicht niet staan waar hij staat, had Madonna geen gele jurk van hem gedragen voor de Oscaruitreiking in 1998.

Hoewel het ook geen algemeen geldende regel is. Van de Macedoniër Marjan Pejoski is niet veel meer gehoord nadat Björk in 2001 op de rode loper verscheen in de berucht geworden zwaanjurk van zijn hand. Maar dat kan ook aan de jurk hebben gelegen.

Alle details van wie wat droeg, staan vandaag ongetwijfeld op het internet en over enkele dagen zijn goedkope versies van de populairste jurken te koop.

Maar het mooist van al vind ik toch dat Hollywood zelfs de hondjes niet vergeet. Ruches, kant, satijn en lovertjes zijn ook hun deel. Wat vannacht op de rode loper te zien was, wordt straks om het buikje van Fifi of Bobby gegespt. Ontwerpster Lara Alameddine en haar echtgenoot-zakenpartner Daniel Duviecki maken immers elk jaar een collectie hondenkleertjes gebaseerd op de gewaden die te zien waren op de rode loper. Dat is maar een extraatje, want door de week zijn ze onder meer bezig met het ontwerpen van kleertjes en -schoenen voor viervoeters, onder het merk Little Lily. Alameddine verzorgt daarnaast ook de kostuums voor honden die een rol spelen in een film. Zo ontwierp zij het pakje van Bruiser, de chihuahua die te zien was in Legally Blonde.

Gisteren zat het ontwerpersstel in de zaal bij de uitreiking van de Oscars, en noteerden ze vlijtig welke outfits in aanmerking komen om te worden geïnterpreteerd als hondenmode. Bonzo gekleed als Nicole Kidman en Blacky in een Griekse drapage à la Jennifer Lopez? Het kan. Op voorwaarde dat het geen Sint-Bernards zijn, want Little Lilykleertjes zijn vooral geschikt voor Yorkshireterriërs, Maltezers en Franse buldoggen. Over enkele dagen komen vijf nieuwe looks uit, die voor 150 dollar de uwe kunnen zijn. Volgens Alameddine houden hondenvrienden die hun keffertjes aankleden bijzonder veel van roze. Op de site van Little Lily staat nochtans een schattig rood pakje met witte stippen en twee rijen ruches, echt iets voor een Spaanse tangohond.

Gekke ontwerper zet zijn stempel op Stomptas

Al wie vandaag op de eerste rij zit voor het defilé van Jeremy Scott in Parijs, mag zich verheugen in een cadeautje: de alom bekende nylon 'pliage' tas van Longchamp, revu et corrigé door de Amerikaanse ontwerper. De opdruk is een gouden creditcard, met zijn naam op. Ook vorig seizoen zorgde hij voor een speciale editie, wit met een kinky poedel er op.

Het Franse tassen en bagagemerk werkt wel vaker samen met designers uit aanverwante disciplines. Op de website kun je momenteel de tassen zien die de bekende Parijse dj Michel Gaubert ontwierp, speciaal voor music lovers. Jeremy Scott maakte voor Longchamp eerder al een serie van bagage onder de naam 'This is Not Your Bag' en momenteel is een pliage met 'Stomp-print' te koop. U weet wel, die stampende en drummende kerels met hun olievaten en zware bottines. De opvouwbare boodschappentas is bedrukt met zolen (zie foto).

Jeremy Scott is, zelfs in het modewereldje, een vreemde snuiter. Hij staat bekend voor zijn waanzinnige, humoristische, soms duistere ontwerpen. De broek-met-één-pijp is een van zijn bekende stukken. Ook frieten, pizza's, hamburgers verwerkte hij al in een van zijn collecties, er is een bustier van 'softijs', met twee hoorntjes op het voorplecht en een badpak in de vorm van een gitaar.

Hoewel Scott er niet echt als een aanbiddelijke jeune premier uitziet, telt hij sterke vrouwen als Madonna, Björk en Cameron Diaz tot zijn fanclub. En Gouden Frambooslaureate Lindsay Lohan.

Wie vandaag niet op de eerste rij zit, vindt een lege stoel maar kan altijd nog proberen een van de 1.000 tassen op de kop te tikken die later te koop zullen zijn bij Colette in Parijs en in enkele Longchampboetieks voor ongeveer 175 euro. En een 'Stomp'-pliage, die is voor iedereen beschikbaar.

Een van de duizend, een van de elf

Wat is er zo aantrekkelijk aan een tas die maar in 1.000 exemplaren is gemaakt? Of, nog begeerlijker, iets dat niet te koop is maar enkel wordt verspreid in een kleine kring, bijvoorbeeld 'Crew' of 'Staff' t-shirts van een evenement? Jeremy Scott zegt daarover: "In een tijd van mediasaturatie, levend in de YouTubenatie, waar alles met één klik alomtegenwoordig is, wordt het aantrekkelijk om iets te hebben dat persoonlijk en uniek is." Uniek is dan wel met een grote zak zout te nemen, want tegenwoordig worden de beperkte oplages al met honderdduizenden bij kranten of magazines geseald. Denk aan de cd van Sarah Bettens, die enkel verkrijgbaar was bij De Morgen, de bundeling van Arnocovers die bij Humo zat en de papieren boodschappentas 'I'm not a plastic bag' ontworpen door Anya Hindmarch waar Engeland storm voor liep. Denk ook aan de collectie van Karl Lagerfeld voor H&M, waar winkelrekken voor werden afgebroken, en waar kort daarna op eBay stevig werd geboden. Het is ook het gevoel van vluchtigheid, van nu of nooit. Als ik niet toehap, is het te laat.

De Parijse cultwinkel Colette speelt al lang in op dat verlangen en laat speciaal heel beperkte collecties maken, zoals een handtasje van Saint Laurent of van het dure bagagemerk Goyard.

Ook in Parijs opende in december 2007 de galerie 'Arty Dandy', gespecialiseerd in beperkte oplagen van kunst en deco-objecten. 'Een nieuw concept van galerie/winkel, toegespitst op het premium object', zo omschrijft ze zichzelf. Voor wie de drempel te hoog vindt, verhuist de winkel/kunstgalerie van eind maart tot 31 mei naar de Bon Marché, het chique warenhuis op de Rive Gauche. Een selectie modeaccessoires, uitzonderlijke boeken, foto's en kunstwerken worden er aan toegankelijke prijzen voorgesteld. Zo is er het 'Portrait logos' van Kate Moss, door Roman Moriceau, tassen van het Rotterdamse duo Vlieger & Vandam, enkele stukken van Jean Charles de Castelbajac, of de antieke borden van Pierre Blanc, die hij zoekt op rommelmarkten en beschildert met platendraaiermotieven en andere getuigen van hedendaagse technologie. (www.artydandy.com)

De Britse onlineshop 20ltd.com is exclusiever. Je kunt er een paar hooggehakte pumps kopen van Christian Louboutin, gemaakt van antieke kant, in 35 exemplaren (683 euro), een beschilderde ei-vaas van Marcel Wanders, 50 exemplaren (2050 euro) of de mortorfiets Iconoclast van Ecosse, elf exemplaren (58.300 Euro).

Limited Editions? Google ook maar eens 'beperkte oplage'. Je weet niet wat je ziet. Van Kuifjesbustes tot Märklin treinen, van Tom Boonen-champagne en oude kriek van Mort Subite, een Bach Stradivarius-trompet tot een Maserati Zagato, ongeveer alles bestaat in beperkte oplage.

Ik heb besloten alleen nog voor unieke stukken te gaan. Mensen dus. Niets is zo beperkt in oplage als een goede vriend of vriendin. En de prijs valt meestal ook nog mee.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234