Maandag 25/10/2021

Ook goden zijn niet onfeilbaar

Futloze en ongeïnspireerde Eric Clapton in Flanders Expo

Gent / Van onze medewerker

Kurt Blondeel

Clapton is God', zo schreven de vroegste aanbidders van Eric Patrick Clapp het decennia geleden al op de muren. Toch valt het te betwijfelen of Clapton, na zijn ongeïnspireerde concert vrijdagavond in Flanders Expo, door de aanwezigen nadien nog met een opperwezen in verband is gebracht. Na de wat wisselvallige jaren negentig, waarin de Engelse bluesgitarist tussen zijn muzikale wortels en de hitlijsten bleef laveren, is zijn jongste plaat Reptile weer een bescheiden stap in de goede richting. Toch opteerde de Journeyman tijdens zijn twee uur durende optreden voor een wat onevenwichtige dwarsdoorsnede van zijn oeuvre, waarin de recentste langspeler slechts sporadisch aan bod kwam. Zo opende hij solo met een akoestisch 'Key to the Highway', uit het legendarische Layla. De pittige versie kon bogen op een verbazend heldere klankbalans, die overeind bleef toen de vijfkoppige band opkwam. Het sambagetinte instrumentaaltje 'Reptile' pleegde echter al meteen een aanslag op onze goodwill: typisch zo'n muziekje zoals ze ons 's zaterdags in de afdeling Droge Voeding komen aanwaaien. Die grillige tendens zou helaas het hele verdere optreden kenmerken, want geen zweem van opwinding of ze werd wel door een ongelukkige songkeuze of de al te gepolijste aankleding weggewuifd. Zo lieten in 'Change the World' zowel Claptons meeslepende gesoleer als de gloeiende achtergrondvocalen van gitarist Andy Fairweather Low en bassist Nathan East zich opmerken, waarna al te nadrukkelijke synthesizerlagen van 'My Father's Eyes' weer een ergerlijke Dire Straits-pastiche maakten. Enkel een vroeg prijsgegeven 'Tears in Heaven' wist de massa meer dan beleefd applaus te ontlokken. Toch roerden de bluesadepten zich heftig bij Willie Dixons 'Hoochie Coochie Man' en Eddie Boyds 'Five Long Years'. Terecht, want ondanks de stringente setlijst verrieden de toegeknepen ogen van Slowhand dat hij op de planken nog steeds in vervoering kan geraken. Wat meer was dan van ons kon worden gezegd. Even vaak deden Claptons snaarverrichtingen immers technisch en hardrockerig aan, terwijl zijn vlakke, futloze stem nog de zwakste schakel in het voor de rest professionele, maar brave groepsgeluid bleek. Tijdens de van James Taylor geleende ballade 'Don't Let Me Be Lonely Tonight' bijvoorbeeld, een van de vier nummers uit Reptile, moest de Brit zo diep naar vocale kracht graaien dat hij in een kwalijke imitatie van Louis Armstrong verzandde.

Het slothalfuur had de gitarist voor een rondje hits gereserveerd. 'Cocaine' overtuigde zonder meer, 'Wonderful Tonight' ontspoorde dan weer door een opgeblazen instrumentale coda, maar het elektrisch geladen 'Layla' wist gedurende de eerste minuten toch nog rillingen van bewondering over onze rug te jagen. Een eenzaam moment van magie. Hoofdschuddend ondergingen we nog de bisronde, waarin het musicalstreepje '(Somewhere) Over the Rainbow' plompverloren volgde op de in graniet gehouwen riff van Creams 'Sunshine of Your Love'. Een kaduke combinatie, maar tekenend voor een concert dat bewees dat ook goden niet onfeilbaar zijn.

WIE: Eric Clapton WAAR EN WANNEER: Flanders Expo, Gent, vrijdag 23 maartONS OORDEEL: Het concert werd gekenmerkt door een grillige tendens: geen zweem van opwinding of ze werd wel door een ongelukkige songkeuze of de al te gepolijste aankleding weggewuifd.

Geen zweem van opwinding of ze werd wel door een ongelukkige songkeuze of de al te gepolijste aankleding weggewuifd

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234