Dinsdag 07/02/2023

Ook een genie moet zijn manieren houden

Achterhoedegevechten omdat, volgens Fauconnier, anno 2011 creatieve bedrijven die ten dienste staan van de economie zich geen divamanieren meer kunnen permitteren. ‘Overal zitten genoeg jonge talenten om hun plaatsen in te nemen.’

Het zal je werknemer maar zijn. Miljarden stop je in jarenlange campagnes van imago, gestut door de kwaliteit die Dior garandeert, en dan roept je boegbeeld in een zatte bui: “I love Hitler”. Of Charlie Sheen, voor zijn rol in sitcom Two and a Half Men door CBS ruim 1,8 miljoen dollar per aflevering betaald, verliest zich in drugs en kraamt alleen nog onzin uit. Voor hun bedrijven een nachtmerrie, lijkt het. De dunne grens tussen creativiteit en geniale gekte werd overschreden, modehuis Dior en televisieketen CBS grepen meteen in. “Die relatie tussen creativiteit en geniale gekte is dan ook een anachronisme”, zegt Marc Fauconnier, die met Famous onder meer tekende voor reclamecampagnes van Klara, De Lijn en Proximus. “Sheen en Galliano zijn allebei ouder wordende heren met een drankprobleem die hun grootste momenten kenden in een periode dat ze zich konden permitteren zich als diva’s te gedragen. Twintig jaar geleden kon dat, vandaag niet meer. Neem alleen de modewereld: mensen als Raf Simons en Dries Van Noten staan aan de creatieve top door ernstig met hun vak bezig te zijn.”

Bij uitbreiding, zegt Fauconnier, geldt dat voor alle sectoren. De muziek? “In de jaren ’60 en ’70 werd je als muzikant maar gerespecteerd als je als junkie het podium opkroop, maar de gasten van U2 en Coldplay zouden zich vandaag niet kunnen permitteren zich voortdurend stoned te blowen”, zegt hij. Jawel, Fauconnier maakte het ooit zelf mee. “Vijftien jaar kon het gebeuren dat een creative director tot vier uur op restaurant zat om dan ladderzat wat briljante ideeën uit zijn mouw te schudden. Dat kon. Maar ook dat zou nu uitgesloten zijn, omdat het geen voorbeeld is voor de mensen binnen het bedrijf zelf. In elke sector waar creativiteit ten dienste staat van economische bedrijvigheid, wordt zo’n divagedrag niet meer geduld.”

Betekent het ook dat zo’n creatieve zonderlingen die ook nog uitgesproken talentvol zijn, niet meer bestaan? En dus in uw personeelsbestand kunnen zitten. Wat dan? “In mijn eigen bedrijf houd ik bij casting en aanwerving van personeel rekening met talent, maar ook met karakter en sociale vaardigheden. Zodra iemand buitensporig naast zijn schoenen gaat lopen, is het gedaan. Er loopt nog talent rond dat niet te coachen valt, maar alleen in een sector waar kunst het doel op zich is, maken die nog kans.”

Alles heeft dus met reputatie te maken. Met, wat Fauconnier met een duur woord “corporate responsibility” noemt. “Bij Dior stond dat door Galliano op het spel. Zo’n bedrijf kàn zich dat soort uitspraken gewoon niet veroorloven. Economisch niet en ethisch evenmin. Bij mij zou zo’n Galliano evenmin passeren.”

Geen referentie meer

John Galliano en Charlie Sheen zien zichzelf nochtans als onmisbaar voor het succes van hun werkgevers. Om het met Sheens woorden te zeggen: “These are my people, not yours”, doelend op de fans van Two and a Half Men. Hij was ook de stér van de show, niet meteen een has been. “Daar miskijken ze zich volledig op, het zijn tragische achterhoedegevechten van half uitgerangeerde types. Mannen als Galliano met hun decadente chic zijn geen referentie meer”, zegt de reclameman, die een lijntje trekt naar de sport. “Zonder Mbark Boussoufa zal Anderlecht nog altijd Anderlecht zijn. Zelfs in de voetbalwereld volstaat creativiteit niet meer om je alles te kunnen permitteren. De potentiële schade is te groot en vandaag huldigen voetbalclubs dezelfde hoge waarden als bedrijven. Op Grozny na misschien.”

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234