Donderdag 19/09/2019

Ook de brouwer wil u van de drank afhelpen

Drink verstandig, drink nu even niet. De laatste van wie je een boodschap zoals dit zou verwachten, is een brouwer. En toch investeerde Heineken tientallen miljoenen euro in alcoholcampagnes. Het Nederlands biermerk is niet de enige.

De bezoekers aan de Italiaanse Grand Prix in het Autodromo Nazionale di Monza zien groen. Niet van dronkenschap, maar van het overheersende kleur van de sponsor: Heineken tekent ook dit jaar weer present. Autosport en bier, het lijkt het ultieme huwelijk voor macho's. Des te opvallender is dan ook de campagne die Heineken net in dat testosteronparadijs lanceert: 'drink nu even niet'. Gevisualiseerd door een flesje Heineken-bier met een barse streep erdoor. De Nederlandse krant Het Parool weet dat de brouwer tussen de 35 tot 55 miljoen euro in de sponsordeal stopte.

Sponsorman Hans Erik Tuijt erkent dat het niet vanzelfsprekend is. Het huwelijk tussen een bierproducent en autosport oogt op zijn minst ongelukkig, beseft Tuijt. "Maar het was de enige manier om dit verantwoord te doen. Alleen je merk en producten aanprijzen, zonder ook je verantwoordelijkheid te nemen, is geen optie."

Geniet, maar drink met mate

Sport en alcohol is vaker een goede geleider voor sponsordeals. Onze voetbalcompetitie heet niet voor niets de Jupiler Pro League. Heineken is dan ook niet de eerste bierbrouwer die het evenwicht zoekt tussen zijn product en de nevenwerkingen. 'Geniet, maar drink met mate' is de bottomline die bijvoorbeeld ook marktleider AB Inbev al enkele jaren hanteert, en schreef dat zelfs neer in een heus charter: Global Smart Drinking Goals.

AB Inbev stelt dat hun eerste plicht ten opzichte van de consument het verzekeren van de hoogste productkwaliteit is. "Maar als leider in de bierindustrie moeten we erkennen dat we bijkomende verantwoordelijkheden hebben om de consument ertoe te bewegen op een verantwoorde wijze van onze producten te genieten", luidt het.

Dat werd omgezet in een aantal campagnes, zoals de preventiecampagne Don't Drink & Drive, waarbij voetbalspelers uit de eerste klasse figureren in reclamespots over verkeersveiligheid en alcoholconsumptie. Ook is er de campagne Respect16, die bierverkoop aan jongeren onder de wettelijke minimumleeftijd voor alcoholconsumptie helpt voorkomen. De oudste én bekendste campagne die mee ondersteund wordt door de Unie van de Belgische Brouwers is de BOB-campagne, met de gele sleutelhanger.

Verantwoord

Wie ooit met topman van AB Inbev Carlos Brito heeft gesproken, weet dat hij, tussen cijfers en marktaandelen door, ook steeds een ommetje maakt naar verantwoorde alcoholconsumptie. Het is een kwestie van verantwoordelijkheidszin, zowel van moeten als van willen. Brito en andere brouwers weten goed dat ze beter zelf het heft in handen nemen, dan dat ze gedwongen worden. "Kijk naar de tabaksindustrie, met haar afzichtelijke sigarettenverpakkingen", zegt een reclameman die liever niet bij naam genoemd wordt.

De campagnes komen er ook omdat alcoholvrij bier maar moeilijk verkoopt. Denk aan het mislukken van de N.A.-pilsen van Stella Artois en Jupiler, of bierachtige pogingen als Buckler en Tourtel. Dan maar de focus leggen op alcoholarm bier - denk aan Radler, met 2 procent alcohol - en op verantwoord verbruik.

AB Inbev lanceerde eind vorig jaar nog maar een meerjarig onderzoek, in samenwerking met universiteiten, met als doel het schadelijke gebruik van alcoholmet 10 procent te verlagen in zes steden wereldwijd. De basis voor een programma dat in alle markten zal geïnvesteerd worden in sociale marketingcampagnes en gerelateerde programma's tegen eind 2025. Een wereldwijde investering van liefst 1 miljard dollar, of 843 miljoen euro. Dat scheelt een slok op een borrel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234