Zaterdag 24/07/2021

Ook artiesten hebben vragen bij werking auteursvereniging

Johan Verminnen: 'Er wordt niet gesjoemeld, maar leg dat maar eens uit aan de caf�baas. Die vindt altijd dat hij te veel betaalt'

Is Sabam een louche weldoener?

De Belgische auteursvereniging Sabam wordt met steeds luidere stem over de hekel gehaald. 'Gestapo', 'inhalige gieren', 'bedriegers'. Moet de grove borstel erdoor? Ook artiesten hebben vragen bij de werking van Sabam. 'Bij elke afrekening zit er een fout. Sabam is geen transparante onderneming', oordeelt Tom Declercq, manager van de Belgische rockbands Absynthe Minded en Sioen.

Brussel

Van onze medewerker

Gunter Van Assche

Het was Kamerlid Bart Tommelein die de kat de bel aanbond. Hij wil af van het monopolie van Sabam. Daarom riep hij alle organisatoren en dj's op om niet langer de Sabamfacturen te aanvaarden. Volgens de VLD'er blijkt uit steekproeven dat meer dan 15 procent van de gebruikte muziek op feestjes niet in het Sabamrepertoire zit. En toch int ze dat geld. "Ik vraag me vooral af waarom Tommelein zoiets doet", pareert Johan Verminnen, muzikant en lid van de raad van bestuur van Sabam. "Zeker, er zit een grond van waarheid in wat hij zegt. Alleen weet Tommelein niet waar hij over spreekt als hij het over die 15 procent heeft. Het grootste probleem bij Sabam is de documentatie: als een dj in een café zijn lijst niet juist invult, kunnen wij natuurlijk geen cent overhevelen naar de betreffende artiest. En ik kan me best voorstellen dat de meeste playlists op fuiven niet perfect worden ingevuld."

Daarom werkt de vereniging meestal met een forfaitair bedrag: "Als we het auteursrecht tot op de letter naleven, wordt het Sabambedrag voor de betalers veel hoger dan nu het geval is", aldus Verminnen. "Wanneer je alles moet opnemen en decoderen wat er op een fuif wordt gespeeld, maak je veel hogere kosten. En wat die aantijgingen betreft dat we inhalige gieren zijn: wat naar Sabam gaat, zijn hoogstens 25 procent administratiekosten. De rest gaat integraal naar elke belanghebbende. Maar leg dat maar eens uit aan de cafébaas. Die vindt altijd dat hij te veel betaalt."

Maar wat vinden de artiesten zelf van hun belangenverdediger Sabam? Pijnlijk genoeg blijken zij soms zelf de dupe te worden van de ondoorzichtige politiek van Sabam. Tom Declercq, die het management van Sioen en Absynthe Minded voor zijn rekening neemt, heeft zo zijn bedenkingen bij de vereniging: "We werken noodgedwongen met een publisher, die erop moet toezien dat alles effectief ook op de rekening van de artiest komt. Bij elke afrekening zit er immers een fout. Sabam is geen transparante onderneming, vooral als de artiest ook internationale aandacht krijgt. Je krijgt stortingen per song, waarbij je niet eens kunt achterhalen waar je die inkomsten aan hebt verdiend: komt het van de radio, van een fuif? Hoe die grote pot verdeeld wordt, is de muzikant niet duidelijk. Als je niet op je qui-vive bent, kom je er bekaaid van af. "

Softwareontwikkelaar Jan Rooijakkers en zijn vennoot George Proost van Multimedia Innovation hebben het dan weer niet erg begrepen op de werkwijze van Sabam om controleurs op pad te sturen. Daarom ontwierpen ze een softwarepakket met een muziekbestand dat via de computer wordt afgespeeld. "We kunnen precies registreren welk nummer ergens is afgespeeld en hoe lang. Om in orde te zijn met de wetgeving op de auteursrechten hebben wij Sabam meteen op de hoogte gebracht. En toch moeten wij een maandelijks forfait betalen per klant. Een schande."

Rooijakkers wil nu zelfs een eigen beheerdersmaatschappij starten, zodat ze zich er zelf van kunnen vergewissen dat het geld in de juiste zakken verdwijnt. "We willen een lijst met alle artiesten die lid zijn van Sabam. Zo kunnen we op de kop af berekenen hoeveel we hen verschuldigd zijn." Verminnen moet daar eens mee lachen: "Bijna alle artiesten ter wereld zijn lid van Sabam of een zustervereniging. Sabam zelf vertegenwoordigt het wereldrepertoire, dus kan ze geen lijst geven. Dat gaat hier wel over honderdduizenden artiesten!"

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234