Dinsdag 02/03/2021

Ook Amerikaanse autosector bedelt om overheidssteun

General Motors, Chrysler en Ford vragen Washington een lening van 25 tot 50 miljard dollar om economische crisis te boven te komen

Nu de Amerikaanse overheid voor 200 miljard dollar de hypotheekreuzen Fannie Mae en Freddie Mac te hulp schiet, houden ook de noodlijdende autoconstructeurs in de VS de hand omhoog. General Motors, Chrysler en Ford willen 25 tot 50 miljard dollar aan leningen krijgen om de economische terugval te overleven.

de tijd

washington l Het zou niet de eerste keer zijn dat de bakermat van het hyperkapitalisme de heilige regels van het vrijemarktdenken laat varen.

General Motors, Chrysler en Ford vragen Washington om een lening van 25 tot 50 miljard dollar om het economische stormweer te doorstaan. De grote drie zitten in slechte papieren en de banken staan door de kredietcrisis niet te dringen om miljardenleningen te verstrekken.

Zo leed General Motors, de grootste autoproducent in de VS, in het tweede kwartaal een monsterverlies van 15,5 miljard dollar. De Italiaanse bank UniCredit bracht onlangs nog een onheilspellende analyse uit, waarin ze voorspelde dat een van de drie grote Amerikaanse autobouwers in de komende vijf jaar over de kop zou gaan.

Vooral de vraag naar grote, benzineverslindende SUV's stortte in door de oplopende brandstofprijs en de kredietcrisis. De Amerikanen stappen over op zuinigere, kleinere buitenlandse wagens. De constructeurs hadden al zicht op staatsleningen als onderdeel van een nieuwe wet voor de ontwikkeling van schone technologie. Die leningen zijn nog niet vrijgegeven.

Ook bij de oliecrisis in 1979 sprong de overheid de autosector bij. President Jimmy Carter ondertekende in 1980 de Chrysler Corporation Loan Guarantee Act, goed voor 1,5 miljard dollar aan leningswaarborgen van de overheid om het faillissement van Chrysler te vermijden.

De Verenigde Staten zijn het icoon bij uitstek van het vrijemarktmodel, dat draait rond de idee dat de vrije markt zichzelf corrigeert, voor een efficiënte verdeling van de welvaart zorgt en het algemeen belang dient.

Een bekend voorbeeld waarbij de VS dat principe lieten varen, is de 15 miljard dollar overheidshulp die de Amerikaanse luchtvaartsector toegestopt kreeg in de nasleep van 9/11. De economische crisis, het wegblijven van passagiers en de torenhoge verzekeringspremies die na de aanslagen werden aangerekend, dreigden tot massale faillissementen in de sector. Vijf miljard dollar diende als directe steun, daarnaast was er 10 miljard dollar kredietgaranties voor leningen. President George Bush trok ook nog eens 3 miljard dollar uit voor allerlei veiligheidsmaatregelen. De sector was sinds het einde van de jaren zeventig nochtans volledig gedereguleerd.

Dat de overheid zich vooral bemoeit met de transportsector, illustreert ook het verhaal van de nationale spoorwegmaatschappij Amtrak. Toen het succes van de personenwagen eind jaren zestig een serieuze bedreiging vormde voor het voortbestaan van het passagiersvervoer per spoor, werd Amtrak opgericht. Nog altijd kan het overheidsbedrijf op subsidies rekenen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234