Zaterdag 15/06/2019

Ooit zo trotse 'Peugeotville' ziet het niet meer zitten

Peugeot kan weer even vooruit, dankzij kapitaal uit China. Ooit stond in Sochaux de grootste fabriek van Frankrijk, met 40.000 werknemers. 'Nu zijn de mensen bang.'

"Het kan me niet schelen of Peugeot gered wordt door de Chinezen, de Qatari's of de Russen. Met Chinees geld kan Peugeot weer even ademhalen. Ik vrees alleen dat het uiteindelijk weinig zal uitmaken. Het probleem is dat ze te weinig auto's verkopen", zegt Sofiane Aissiouane (27) in de Bar du Commerce in Sochaux, de bakermat van Peugeot.

Het ooit zo trotse PSA Peugeot-Citroën moet bij het Chinese Dongfeng aankloppen om het hoofd boven water te houden. Een gevoelige symbolische nederlaag voor Frankrijk. Maar in Sochaux zijn ze het nationalistische sentiment allang voorbij. Hoofdzaak is dat Peugeot verder kan.

Sochaux biedt een bijna Oost-Europese aanblik. Een betonnen gemeentehuis annex theater uit 1968, omgeven door troosteloze, deels ook verveloze flats, allemaal bedoeld voor de arbeiders van Peugeot. Ooit stond hier de grootste fabriek van Frankrijk. Peugeot kon alles: zelfs de loop van het riviertje de Allan werd omgelegd om ruimte te maken voor de zoveelste uitbreiding. Het enorme complex staat er nog steeds, maar tegenwoordig werken er nog maar 12.000 mensen.

Sochaux, het eens bloeiende Peugeotville, is een arm stadje geworden met een werkloosheid boven de 20 procent. De bevolking is met een derde teruggelopen. De avenue Général Leclerc biedt een trieste aanblik, zeker op een koude winteravond. In Bar du Commerce staat Ali Etchi (62) met een flesje bier. Hij kon op tijd met pensioen, nadat hij zijn leven lang de binnenbekleding van portieren maakte. "Wij dachten: Peugeot zorgt voor ons, maar wij hebben ons niet weten te ontwikkelen. Nu is er nauwelijks werk meer."

Nostalgie

Om de hoek van Bar du Commerce staat het museum L'Aventure Peugeot, dat pijnlijk contrasteert met de paleizen die Duitse fabrikanten als Volkswagen, BMW en Mercedes neerpoten. Het museum is gevestigd in een onopvallende loods. De entree, een Parijse muziekkiosk met sierlijk smeedwerk, tekent de nostalgie die Frankrijk zo vaak lijkt te verlammen.

Binnen staan de schitterende 404 en 504, elegante en comfortabele auto's, symbool van sociale opgang voor een generatie advocaten, jonge managers en hogere ambtenaren. In de museumwinkel ligt het boekje 504, la berline des jours heureux, auto uit gelukkiger dagen, toen de economie elk jaar groeide en de staat de burger beschermde tegen de grillen van de markt.

Net als heel Frankrijk heeft PSA moeite met een nieuw tijdperk van globalisering en internationale concurrentie. PSA heeft daarbij grote strategische missers gemaakt. Zo bouwde PSA geen goedkope auto's, terwijl concurrent Renault goede zaken doet met het budgetmerk Dacia. Daarnaast bleef PSA te veel op Zuid-Europa leunen, waardoor het zwaar werd getroffen door de eurocrisis.

Maar de tragiek van PSA is vooral dat de dominante aandeelhouder, de familie Peugeot, zo sterk vasthield aan het Franse karakter van het bedrijf. Renault sloot een alliantie met Nissan, terwijl PSA zijn zelfstandigheid wilde behouden. Daardoor kon het niet profiteren van schaalvoordelen: in 2012 maakte PSA 2,9 miljoen auto's, tegenover 8,1 miljoen van Renault-Nissan. PSA produceert ook duurder, omdat ruim 40 procent van de auto's in Frankrijk wordt geproduceerd, tegenover 22 procent van de Renaults. Het wordt tijd dat PSA de luiken naar de rest van de wereld openzet, schrijft zakenkrant Les Echos: "De fabrieken in Frankrijk worden juist bedreigd omdat PSA zo geïsoleerd is gebleven."

De situatie is niet hopeloos. PSA groeit snel in China, en de nieuwe Peugeots 208, 308 en 3008 doen het tamelijk goed. De Europese automarkt zal langzamerhand aantrekken, zo wordt verwacht.

In Peugeotville hebben ze er maar weinig vertrouwen in. Als PSA weer winst gaat maken, zal het eerder in China of Slowakije investeren dan in Sochaux, denken ze. "Wat kunnen we doen?", zegt Ali Etchi. Hij vertelt over mei 1968, toen in Sochaux twee doden vielen bij botsingen tussen arbeiders en politie. "Toen heeft de strijd ons veel opgeleverd, zoals een vijfde vakantieweek. Maar nu zijn de mensen bang. Bang om hun baan te verliezen, terwijl ze hun huis en auto op krediet hebben gekocht."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden