Woensdag 12/05/2021
Stijn Van De Voorde. Beeld Thomas Legrève
Stijn Van De Voorde.Beeld Thomas Legrève

Festivalcolumn

Ooit stond ik met een zweterige koptelefoon tegen een toog vol Helmut Lotti Voice Pearls aangekleefd

Stijn Van De Voorde presenteert bij Studio Brussel en is columnist bij deze krant.

In 1993 mocht ik van mijn ouders voor het eerst naar Pukkelpop. Vandaag vertrek ik voor de 25ste keer en mijn ouders vinden dat nog steeds goed. Mijn allereerste ticket kostte 900 Belgische frank en ik heb het nog steeds. Ik kocht het in een platenwinkel in Sint-Niklaas, want het internet bestond nog niet echt.

Tegenwoordig zie je steeds minder platenwinkels, terwijl het internet belangrijker wordt. Zonde van de plaatjes, maar voor de ticketverkoop is het een goede zaak. Ik kan me nog scherp herinneren dat ik op weg naar mijn eerste aankoop in de Virgin Megastore in het shoppingcenter voorzichtig werd aangetikt door een onoplettende automobilist. Het achterlicht van mijn fiets overleefde het voorval niet, maar ik wel. Het allerlaatste ticket uit de winkel verdween in mijn achterzak. De onlineverkoop van festivaltickets vereenvoudigde ons leven. De louche ‘service- en verwerkingskosten’ nemen we er zonder nadenken bij.

De hele festivalvoorbereiding verbeterde enorm dankzij technologische vooruitgang. In 1993 speelden er op Pukkelpop op een dag zeventien acts, verdeeld over twee podia. Van de helft had ik nog nooit gehoord. Een voorbereid festivalganger is er twee waard, dus daar stond ik dan als een onnozelaar cd’s te beluisteren in de Fnac.

De voorbeluisterverantwoordelijke van de winkel keek niet opgewekt toen ik na het beluisteren van Ned’s Atomic Dustbin ook nog eens door Undertow van Tool wilde gaan. Die laatste band opende dat jaar de Marquee. Ik kocht uit beleefdheid Home van The God Machine. Daar kreeg ik nooit spijt van.

Een van de mooiste uitvindingen van deze eeuw

Tegenwoordig ben ik nog steeds niet helemaal vertrouwd met een groot deel van de Pukkelpop-line-up en zo hoort het. Nu hoef ik alvast niet meer met een zweterige koptelefoon in een drukke Free Record Shop tegen een toog vol sleutelhangers en Helmut Lotti Voice Pearls te kleven. Streaming is een van de mooiste uitvindingen van deze eeuw. Daar dacht ik enkele dagen geleden nog aan toen ik languit in de zetel met een glas rode wijn en enkele borrelnootjes geïnteresseerd de muziek van Vakula, Bjarki en Ben UFO ontdekte.

De feestelijke openingsdag is traditiegetrouw niet de meest exotische op het vlak van programmatie. Ik zie enkele collega’s op de affiche, in combinatie met lokale grootheden als als Kenji Minogue en Delv!s. TheColorGrey blijkt een jonge gast uit Antwerpen. Boef kende ik vooral van het hitje 'Habiba', maar dankzij Spotify weet ik intussen dat hij een volledig album (en een EP) uit zijn Gucci-pet schudde.

Ik laat me tijdens een voorbereiding zelden afschrikken door wat ik hoor. Beginnende artiesten hebben geen geld voor een deftige studio-opname die representatief is voor hoe ze live klinken. Toch kan het handig zijn om te weten waaraan je je kunt verwachten. Wie zich op een avontuurlijk moment in een duistere tent stort, wil daar geen spijt van krijgen. Goa-trance komt hard aan op de nuchtere maag. Een open geest en een halfvolle maag helpen in dit soort situaties.

En er gaat niets boven een degelijke voorbereiding. Al komt een warme ovenschotel met bloemkool, spinazie in roomsaus, aardappelen, bechamelsaus en geraspte kaas wel aardig in de buurt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234