Vrijdag 07/05/2021

Interieur/kunst

Ooit had hij een supermarkt, nu een B&B vol kunst en design

null Beeld Senne Van der Ven
Beeld Senne Van der Ven

Johan Hoeven (31) runde bijna tien jaar lang een ­supermarkt in Brugge toen het tijd werd voor zijn eigen droom: geen kassa’s meer, maar interieurarchitectuur en kunst in een prachtige B&B. "Uit frustratie vloeit creativiteit."

Het is moeilijk kiezen waar eerst naar te kijken als je binnenstapt in de bed and breakfast aan de lommerrijke Brugse Vesten. Achteraan de inkomhal van het laat 19de-eeuwse herenhuis luiert een stel hangjongeren tegen een enorme spiegel.

De hilarische figuren aan lagerwal (rokend, in hun blote pens, op witte sokken en sneakers) zijn zo’n 80 cm groot en kunstwerken van Nightshop, een Nederlands duo hedendaagse kunstenaars. Aan het plafond een luchter die doet denken aan oude kermislichtjes en die schippert tussen kunst en design. Van Bertjan Pot, ook Nederlander en kunstenaar.

Het laat-19de-eeuwse pand aan de Brugse Vesten werd van kop tot teen onder handen genomen. Hoeven zelf woont op de zolderverdieping met zijn gezin. Beeld Senne Van der Ven
Het laat-19de-eeuwse pand aan de Brugse Vesten werd van kop tot teen onder handen genomen. Hoeven zelf woont op de zolderverdieping met zijn gezin.Beeld Senne Van der Ven

“Het gaat moeilijk worden om uit te leggen wat hier allemaal gebeurt”, verontschuldigt Johan Hoeven zich nog voor hij van start gaat. ‘Bed and breakfast’ dekt vooral de lading niet van Kind of O.J., dat tezelfdertijd een expositieruimte voor kunst en design is.

Van opleiding is Hoeven interieurarchitect, maar hij heeft meer ervaring als supemarkteigenaar. Omdat hij geen hoop had op snelle vooruitgang bij een interieurarchitectuurstudio, nam Hoeven na zijn studies de Delhaize-supermarkt van zijn ouders over. “Zo kan ik een eigen appartement kopen waarin ik architect kan zijn, dacht ik. Maar na twee jaar waren de verbouwingen ­achter de rug en zat ik op mijn honger.

“Ik leerde er veel van organisatie en hoe je met mensen omgaat, maar bouwde er ook de nodige frustratie op. Daaruit ontstond creativiteit en inspiratie om iets anders te gaan doen.”

Abstracte tekeningen van Thomas Trum en een schilderij van Fleur De Roeck. Het driepotige stoeltje is een samenwerking tussen Bertjan Pot en Maarten Baas.  Beeld Senne Van der Ven
Abstracte tekeningen van Thomas Trum en een schilderij van Fleur De Roeck. Het driepotige stoeltje is een samenwerking tussen Bertjan Pot en Maarten Baas.Beeld Senne Van der Ven

Gat in het marmer

Aanvankelijk droomde Hoeven van een hotel, maar daar besliste de wet­geving in Brugge anders over. Na de hotelstop in het centrum van de stad schoten de prijzen de lucht in. “Wil je een hotelgebouw overnemen, dan rest er weinig budget om op grote schaal in het ­interieur te investeren. Laten we iets kleiners doen, dacht ik, maar dan helemaal op mijn manier.”

Zo begon Jo aan de verbouwing van het 800 vierkante meter grote herenhuis waarin hij zelf opgroeide. Met soms moeilijke beslissingen tot gevolg. Zo boorde Hoeven in de hal een gat in een marmeren vloer. “Zo kon niemand me nog overtuigen om hem te laten liggen.” Vandaag ligt er mooie breccie, een natuurlijke steen die bestaat uit andere ­steensoorten.

Het kleurgebruik en Hoevens oog voor detail zijn een rode draad in de drie suites. Denk aan kasten in fineer, zwarte wanden van leder, messing kranen. In de grootste suite pronkt een rood kastje uit klei op rotsachtige pootjes van Maarten Baas. “Zo kun je tonen dat stukken die minder conventioneel zijn ook een functioneel gebruik kunnen hebben.”

De voorpanden van de keukenkast zijn makkelijk te switchen van fineer naar, bijvoorbeeld, leder. Beeld Senne Van der Ven
De voorpanden van de keukenkast zijn makkelijk te switchen van fineer naar, bijvoorbeeld, leder.Beeld Senne Van der Ven

Het staat in fel contrast met een massieve grijze bank van Dom Hans Van der Laan. De Nederlandse monnik liet de bank voor zijn laatste project in 1990, een klooster in het Zweedse Tomelilla, bouwen door een lokale schrijnwerker. Zo kon Hoeven de hand op enkele meubels leggen. “Ze stonden te ­verkommeren onder een dikke laag stof.”

In alle kamers flirt design met kunst. Of lopen de twee in elkaar over. In de badkamer is het een kunstwerk van Nightshop dat dienstdoet als verlichting. Op de overloop is de lamp een aluminium prototype van een lamp van de Chileense architecten van gt2P (de naam staat voor ‘great things to people’) dat nog in het designmuseum van Seoel hing.

Een grafisch werk van Mathias Casaer aan de muur combineert mooi met een zacht landschapstapijt van verschillende schapenvellen van Carine Boxy.

Het bad uit klei van Studio Loho kreeg een prominente plaats in de gastenkamer. 
 Beeld Senne Van der Ven
Het bad uit klei van Studio Loho kreeg een prominente plaats in de gastenkamer. Beeld Senne Van der Ven

De ruimtes bieden inspiratie, en niet enkel voor de gasten van de B&B. Want naast kunstwerken en zijn werk als interieurarchitect, is het ook de showroom van Aardig Gedacht. Het bedrijf van Karel Loontiens is gespecialiseerd in ecologische toepassingen van natuursteen. Hij verzorgde onder andere de wanden in de Guido Gezellelaan. Ook de kleurrijke badkamers die Hoeven en Loontiens ontwierpen voor House of O.J. hebben trouwens hetzelfde doel: zo tonen ze aan hun professionele klanten hoeveel ­kanten je uit kunt met stuckwerk op ­kalkbasis. Plus, ze bieden een frisse ­afwisseling naast het vaak spartaanse, witte en minimal­istische kleiwerk dat in Vlaanderen in zwang is.

Hoeven: “Dries Van Noten gebruikt nieuwe technieken en kleuren en zegt dat de mode zichzelf niet zo serieus moet nemen. Laten we dat ook doen in de interieurbran­che. De wereld zit niet te wachten op een nieuwe Axel Vervoordt van onze generatie.”

Zelfs het toiletpapier heeft een kleurtje: “Ik heb een volledige container met zwart wc-papier besteld. Genoeg voor de hele straat, volgens mijn moeder. Wit toiletpapier vind ik even afschuwelijk als een wit bad. Dat beperkt je in je kleurenmogelijkheden.”

Toen hij dat niet-witte bad niet vond, besloot hij het samen met Loontiens te maken. Het werd een robuust ovalen bad in kalkglanspleister dat gebakken werd in de ovens van Atelier Vierkant, Oostendse pottenbakkers van wereldniveau en Loontiens’ vroegere werkgever.

“We willen dat de appreciatie in de verwondering zit. Je merkt dat dit geen alledaags bad is, en door die verwondering apprecieer je dat meer.”

Een maand voor de opening van Kind of O.J. besloten Hoeven en Loontiens om hun gezamenlijke ontwerpen te commercialiseren in een bijbedrijfje: Studio Loho (een samentrekking van hun achternamen, maar ook bedacht om wie lacht met de West-Vlaamse g-klank een stapje voor te zijn).

De eettafel is gemaakt van twee in elkaar gegroeide bomen uit Moerkerke. 
 Beeld Senne Van der Ven
De eettafel is gemaakt van twee in elkaar gegroeide bomen uit Moerkerke.Beeld Senne Van der Ven

Het lijstje aan gezamenlijke ontwerpen is ondertussen aanzienlijk. De aluminium bedframes in de suites zijn van hun hand, alsook de kasten met robuust metalen frame en fragiele wanden van blank kalfsleer en gestikt fineer. “De B&B was het perfecte excuus om van alles te ontwerpen”, aldus Hoeven.

De baden van Studio Loho worden volgende week voorgesteld tijdens de BAD Beurs in Gent, er zijn samenwerkingen op til met Emaillerie Belge en tegen de meubelbeurs van Milaan willen de heren ook hun eigen kranen ontworpen hebben.

Kruisbestuiving

O.J. is ook een galerij, al houdt Hoeven het ­liever op “een platform voor kunst”. Na een kampeertrip in Noorwegen was het voor hem duidelijk: het enige wat de grootsheid van natuur kan evenaren, is kunst.

Of het nu gaat om de houten figuren van Pierre Caille die ooit nog in de Brusselse metro stonden of de antisculptuur uit ­spiegelglas van Michel Martens, Hoeven selecteert de werken altijd volgens eenzelfde filosofie, net zoals bij het design. “Ik moet de vragen herkennen die de kunstenaar zich stelt bij de kunst, zoals ik die stel in een proces van design.” Aan de muur hangen kleurrijke abstracte werken van Thomas Trum. “Die lijken willekeurig, maar niet als je weet dat Trum zijn eigen viltstiften maakte om doelbewust tot dit resultaat te komen.” De werkwijze primeert.

Maar kunst mag voor Hoeven nog meer toegepast worden: “zodat het afunctionele een functie krijgt”. De baden kunnen beschilderd worden, net zoals de keuken die binnenkort door een kunstenaar onder handen genomen wordt. “Zo kunnen we met dit ­project de grenzen van kunst en design opzoeken.”

null Beeld Senne Van der Ven
Beeld Senne Van der Ven

Of overstijgen. Waarom geen expo combineren met de jonge West-Vlaamse hiphop van Brihang? Ook dat is nog een plan.

Hoeven wil vooral kruisbestuiving: “Ik leef hier samen met al deze werken: een kast van Dom Hans Van der Laan en een kunstwerk van Thomas Trum. Voor mij is het zoals bij eten: alles wat te geconcentreerd is, lust ik niet. Als hier alleen maar elitaire kunst zou hangen, zou ik het niet fijn vinden. Appreciatie langs beide kanten maakt het eindresultaat interessanter.”

Kind of O.J. presenteert kunstwerken van Fleur De Roeck en Mathias Casaer tijdens de BAD-beurs in Gent (belgiumartanddesign.be). De baden kun je er ontdekken op de stand van Studio Loho.

Overnachten in de B&B kan vanaf 240 euro per nacht, info via kindofoj.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234