Maandag 21/10/2019

Onzekerheid bij vijf toeleveranciers Volvo Car Gent

Beeld Photo News

Vijf toeleveranciers aan Volvo Car Gent hebben nog geen toezegging gekregen voor het eerste model op het nieuwe productieplatform CMA in de loop van 2017. Dat zegt ABVV Metaal, wijzend op een periode van onzekerheid voor de werknemers.

Omdat ook in Zweden een nieuw productieplatform (voor grotere modellen) gebouwd wordt, zal in 2017 de productie van de V60 en het afgeleide model V60 Cross Country tijdelijk in Gent van de band rollen. Die modellen komen bovenop de bestaande productie van de V40, V40 Cross Country, S60, XC60 en in 2017 de XC40, de eerste wagen op het nieuwe CMA-platform (voor kleinere modellen).

Volgens ABVV kregen drie van de negen toeleveranciers al de toezegging om stukken voor die XC40 aan te leveren. Het gaat om Brose, Plastal en Johnson Controls Seating. Een vierde toeleverancier, MC Syncro, produceert momenteel voor alle modellen uit Gent en Zweden, maar hun contract is niet modelgebonden.

Vijf andere toeleveranciers (Benteler, Faurecia, SAS, Tenneco en Tower) kregen nog geen toezegging volgens ABVV Metaal. Zij hoopten in december uitsluitsel te krijgen. Die bedrijven vertegenwoordigen ruim duizend voltijdse arbeidsplaatsen, berekende de vakbond. "Deze groep mensen zijn ook Volvo-mensen, dat moet men goed begrijpen", zegt gewestelijk secretaris Marc Staelens (ABVV Metaal). "Zij leveren de belangrijke onderdelen juist op tijd, en doen dit aan lagere prijzen die bij elk model telkens terug in vraag wordt gesteld, en beter en goedkoper moet worden." Staelens wijst erop dat de flexibiliteit groot is in die bedrijven, onmiddellijk voelbaar in een periode met wat meer economische werkloosheid. "Het ergste nu voor de werknemers is de periode van onzekerheid", aldus Staelens, die snel hoopt op meer duidelijkheid over de toewijzing van de contracten.

Woordvoerder Mark De Mey (Volvo Car Gent) verduidelijkt dat contracten met toeleveranciers door de Zweedse aankoopdirectie heronderhandeld worden. "Het is zo dat er een nieuw platform komt en alle contracten met toeleveranciers gebaseerd zijn op de huidige modellen die tussen nu en 2019 verdwijnen", zegt De Mey. "Het productiesysteem ondergaat een transformatie, dus worden ook de logistieke processen herbekeken."

Beeld BELGA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234